Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nestje.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• nestje.

hi,

sinds zaterdag heb ik een koppel zebra vinkjes...
    ik houd ze samen met twee kanaries in de kooi.

sinds gister zijn ze al druk bezig om een nestje te maken.
    ze gebruiken het kastje en nest materiaal wat ik in de kooi doe.

mijn vraag is eigelijk of ik jongen kan verwachten en wanneer.(heb nog geen eieren).
    het voer wat ik nu geef is kanarie voer, en eivoer.
    moet ik ook nog ander voer toevoegen als er jongen komen, of gaan komen?

verder zijn dit mijn eerste vogels, en het eerst gebouwde nest.

hebben jullie nog tips of dingen die ik moet weten voor de jongen komen?

Of je jongen zult krijgen moet je nog even afwachten; hangt af van de leeftijd van de vogels, conditie enz. Eerst maar zien of er eitjes komen.
    Dat je eivoer geeft is prima. Kanariezaad is eigenlijk niet geschikt voor zebravinken. Zij hebben liever zaad voor tropische vogels.
    En voor de rest maar even afwachten, heb je dan meer vragen dan kom je er maar mee.

gr
    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

hee,

bedankt voor de reactie...
      ik weet niet of het nog lang duurt, ze zijn vrij veel bezig met het nest.
      maarja het is inderdaad afwachten.

ik hoop dat er jongen komen, lijkt me erg leuk om mee te maken

Opmerking

Voor een stevig nest kokosvezel geven, voor de afwerking eventueel kanarie nestmateriaal, verder inderdaad tropenzaad wat voor een groot deel uit millet bestaat. Dit is in kanarievoer niet aanwezig, dus wel aanschaffen.
        Bij zebravinken is de kans groot dat je een nestje gaat krijgen.
        Kweker van Border, Crest, Fife fancy en Glosters!

Opmerking

marc ook aan gedacht dat de eventuele kooi waar ze in zitten groot genoeg is als er jongen bij komen??

Opmerking

hey,

bedankt vor de info/ tips.
            zal het voer aanschaffen, hebben ze allebei wat ze lekker vinden.

en tja de ruimte voor de jongen.
            ik weet niet hoeveel jongen ze krijgen dat is moeilijk in te schatten.

voor 2/4 jongen heb ik de ruimte wel vooreen tijdje.
            een aantal vrienden van me, en mn neefjes zijn ook al gek van de zebra vinkjes, ze vinden ze geinig/ leuk om te zien en horen.

die hadden in ieder geval al aangegeven dat ze wel een paar wilde hebben.
            dus ik denk dat ik ze zo kwijt ben as ze oud genoeg zijn.

Opmerking

marc in wat voor kooie zitten ze nu wat zijn de maten nu van de kooi waar ze in zitten mvg

Opmerking

En

Ik heb gelezen dat zebravinken hun jongen verstoten als ze oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen.Die kan je dus vervolgens niet houden, weet je een adres waar ze heen kunnen?

Zebravinken zijn net als konijnen, ze bouwen het hele jaar door nesten en leggen het hele jaar door eieren, wil je dit? Ik haal bij mijn zebravinken de eieren weg, want ik wil geen jonkies.

Daarnaast moeten de ouders minimaal een jaar oud zijn om jongen groot te kunnen brengen...Weet niet hoe oud die van jou zijn....

Succes en plezier ermee!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Piccolo
                  Ik heb gelezen dat zebravinken hun jongen verstoten als ze oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen.Die kan je dus vervolgens niet houden, weet je een adres waar ze heen kunnen?

Zebravinken zijn net als konijnen, ze bouwen het hele jaar door nesten en leggen het hele jaar door eieren, wil je dit? Ik haal bij mijn zebravinken de eieren weg, want ik wil geen jonkies.

Daarnaast moeten de ouders minimaal een jaar oud zijn om jongen groot te kunnen brengen...Weet niet hoe oud die van jou zijn....

Succes en plezier ermee!
                  Jo

Opmerking

Hallo, ik had deze zomer een nestje van zes jongen, en aangezien die zeker de eerste drie weken na het uitvliegen nog bij de ouders moeten blijven moet je daar inderdaad wel rekening mee houden voor de grootte van je kooi. Als je een goed kweekkoppeltje hebt zullen ze ondertussen al aan een ander nestje begonnen zijn, en dan verdragen ze de jongen niet zo goed meer rond het nest (bij mij toch). Als je jongen doorgeeft aan kennissen moet je er wel voor zorgen dat ze er dan niet mee gaan kweken, aangezien ze verwant zijn. veel plezier nog met de vogels!
                    mvg, kris

Opmerking

ik heb een tijdje niks van me laten horen... druk met school en werk en dergelijke.

de vogels maken het goed, ik heb nog geen eieren, maar het nest word met de dag groter, ik eb ze ook zien paren, al een aantal keer.

ze zitten in een kooi van ongeveer 1.70 hoog, 70 breed, en ongeveer 50 diep... de maten preciesweet ik zo niet meer.

ze zitten samen met twee groene kanaries, gaat erg goed...
                      (alleen weet ik niet waarom de man niet zingt, nog maar een keer een paar minuten gehoord)

alleen willen de zebra vinkjes ze nu niet meer te dicht bij het nest hbben, maar de kanaries laten zich niet te veel afschrikken

verder zie ik wel wat er gaat gebeuren....

Opmerking

70 breed en 50 diep is niet zo prettig voor de vogels; ze willen liever heen en weer kunnen vliegen dan op en neer.

Je zou bij wijs van spreken de kooi beter neer kunnen leggen.

En als er dan ook nog jongen bij moeten komen .... Persoonlijk zou ik Marktplaats eens afstruinen voor een bredere kooi.
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

Opmerking

Working...
                        X