Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Advies gevraagd

Hallo,

Ik heb nu een nestje zebravinken, maar daar maak ik mij zorgen over. Er lagen 7 eitjes, nu ligt er nog 1 eitje en 1 jonkie. 1 ei was ineens vermist (heb niet kunnen zien of daar nu een jonkie uit is gekomen en anders is het jonkie vermist). Ik heb er al 3 dode jonkies uitgehaald en gisteren had ik er dus nog 2over en toen ik vanmorgen ging kijken zag ik er dus nog maar 1. De andere is dus ook vermist.

De ouders hebben in mei een nestje van 3 goed grootgebracht, dus ik snap niet dat het nu zo fout gaat.

Het jonkie wat nu nog over is heb ik goed bekeken en het lijkt alsof het geen voer in de krop heeft en hij lijkt zijn nekje een beetje raar ingetrokken te houden, maar misschien moet dit nog vormen naarmate het ouder wordt.

Wat zal ik nu doen? Zal ik het jonkie laten zitten waar het nu zit met een grote kans dat deze kleine het ook niet zal overleven of zal ik het kleintje bij mijn nestje japanse meeuwen erbij zetten? Deze hebben 3 jonkies van ongeveer dezelfde leeftijd. De 3 jonkies van mijn jappen zien er al veel groter uit en deze liggen er wel doorvoed en tevreden bij.

Mijn zusje zegt dat ik mijn zebravinken beter niet bij mijn jappen kan zetten omdat ze misschien wel ziek zijn. Wat vinden jullie hiervan? Mijn zusje heeft niet heel veel verstand van vogels hoor, dus ik vraag het liever aan de kenners hier.

Zoals jullie zullen begrijpen is er wel wat haast bij.

Groetjes Inge

pakken de jappen de jongen niet uit het nest van de zebravinken
    dat doen ze ook nog welleeens
    Neem Gerust een kijkje op mijn site

http://rkarssenvogels.123website.nl

Opmerking

Nou daar heb ik geen idee van. De zebra's hebben een nest gemaakt in een parkietennestkastje met een hele slurf naar het nest toe. Een vogels is daar dus niet zomaar in of uit en ik zie dat de zebravineken wel vaak op het nest zitten. De Japanse meeuwen zitten in het binnenhok met hun nestje en de zebravinken zitten in de buitenvoliere, dus ze zitten elkaar ook niet in de weg zou je zeggen.

Opmerking

ik zou het gewoon proberen jappen voren alles wat bedeld en nemen ook makkelijk een ander jong aan op deze leeftijd.

zebra,s zijn onvoorspelbaar wat broeden betreft ik heb er rond de 130 en geen jaar is het zelfde.

kan zijn dat je te royaal bent met eivoer daardoor word de broed drift behoorlijk verhoogt en denken de ouders dit nest is klaar hup de volgende moet er in.
        met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Hoi Zwartwang,

Dank je wel voor jouw reactie. Dan ga ik het kleintje over zetten.

Groetjes Inge

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Inge
            Hoi Zwartwang,

Dank je wel voor jouw reactie. Dan ga ik het kleintje over zetten.

Groetjes Inge
            het gaat bijna altijd goed dus niet boos op me zijn als het mislukt he.

Opmerking

Hoi Zwartwang,

Ik beloof je niet boos te worden. Nadat ik het jong heb overgelegd heb ik een paar uurtjes later nog even gekeken. Volgens mij zat er nu wel voer in zijn krop en hij/zij lag mijns inziens tevreden te slapen tussen zijn halfbroers en -zussen.

Groetjes Inge

Opmerking

ik heb eens geprobeert jonge japanse meeuwtjes bij zebravinken onder te brengen maar was geen suc6 ze waren van de ene op de andere dag zomaar FOETSIE

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Hinkie
                  ik heb eens geprobeert jonge japanse meeuwtjes bij zebravinken onder te brengen maar was geen suc6 ze waren van de ene op de andere dag zomaar FOETSIE
                  Jonge zebravinken hebben, net als veel andere tropen, een zwarte stiptekening in de keel.
                  Daaraan herkent de zebra zijn jongen.
                  Een japanse meeuw heeft een heel andere stiptekening en de jongen worden dus niet geaccepteerd door de zebra-ouders (uitzonderingen daar gelaten).

Japanse meeuwen zijn daar blijkbaar veel minder gevoelig voor, want die voeren andere jongen meestal wel goed ...
                  "Wie geluk wil oogsten, moet humor zaaien ... "

Opmerking

kweet het maarjah... op dat moment had ik geen keuze.
                    of dood laten gaan of nog ff bij de zebra's proberen
                    en helaas had het verkeerd uitgepakt

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Inge
                      Hoi Zwartwang,

Ik beloof je niet boos te worden. Nadat ik het jong heb overgelegd heb ik een paar uurtjes later nog even gekeken. Volgens mij zat er nu wel voer in zijn krop en hij/zij lag mijns inziens tevreden te slapen tussen zijn halfbroers en -zussen.

Groetjes Inge
                      nou blij dat het goed is afgelopen

Opmerking

Tot nu toe gaat het goed, maar ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes Inge

Opmerking

jappen staan erom bekend toch dat ze goede pleegouders zijn voor kleine vogels? ik heb gelezen dat mensen soms jongen van amadines erbij zetten, omdat die ouders zelf niet altijd zo goed ervoor zouden zijn ...

dat zebra's ook andere jongen zouden opvoeden heb ik nog nooit gehoord.

Fijn dat het zebrajong nu zo fijn bij de jappen zit. Ik denk wel dat het goed gaat.

dat Jappen jongen weg zouden halen bij andere nesten heb ik ook nog nooit van gehoord. Jappen zijn over het algemeen vredelievender dan bijv. zebra's, meen ik.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

Opmerking

Working...
                          X