Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koloniekweek in voliere?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• koloniekweek in voliere?

Hey,

Lukt de koloniekweek met zebravinken eigenlijk wel in een voliere? of niet echt? Ik heb het eens geprobeerd, maar het leek me niet ideaal: ze bouwden dubbele/driedubbele nesten op elkaar en stalen elkaars nestmateriaal, enz enz...of pakte ik het verkeerd aan?

Een beetje uitleg van een zebravinken-expert zou me al heel wat vooruithelpen over dit onderwerp... (zit toch met twijfels voor de kanaries ) al snap ik niet waarom

Kan bijna met alle vogels ,en al zeker met zebravinken.
    Veel mensen die een gemende volliere hebben doen niet anders.
    Maar je hoeft natuurlijk niet alleen maar zebravinken te doen.
    Een paar koppels zebravinken ,een paar japanse meeuwtjes en een paar zilverbekjes gaan prima samen.
    Ik heb van ieder 2 koppels en geen problemen.
    Daar zitten dan ook nog een koppel diamantvinken bij ,een koppel diamantduifjes ,een koppel catharina's en een koppel chinese dwergkwarteltjes.

Misschien kweken ze op deze mannier wat minder ,maar dat vind ik eerder een voordeel dan een nadeel.

Opmerking

ok...ik had het eerder over een grote groep zebra's onder elkaar...zonder eventueel andere vogels.

en hou je die dan beter per koppel juist? of een paar poppen over? enz...

Opmerking

Aan Animal: Is er geen ambras tussen je zebravinken en die catharina's? Heb gelezen/gehoord dat die nogal agressief uit de hoek kunnen komen tegenover kleinere/andere soorten..

Aan Vilainpabeau: Zeker evenveel mannen als poppen houden bij zebravinken. Als beginner had ik meer poppen dan mannen en de overige poppen hebben het geen week uitgehouden.. Qua koloniekweek weet ik niet zeer goed, het lijkt me gevaarlijk voor inteelt..

Groeten
        Dawy

Opmerking

kolonie

Hoi Vilain,
          Ik heb 3 koppels
          Het schijnt goed te zijn om oneven koppels te hebben
          Ik heb 3 mannen en 3 poppen
          zebravinken zijn niet monogaam, dus als je familie hebt van elkaar, bijvoorbeeld broers en zussen, is er kans op inteelt.
          Ik moet ze dus ook gaan scheiden, of apart laten broeden.
          Ik heb namelijk een man en 2 zussen.
          Er zullen vast nog meer reacties komen want ik heb pas het tweede nest, pas 4,5 maand ervaring, maar observeer ze al wel 4 maanden en daar leer ik veel van.
          Ik heb ze namelijk in de woonkamer, en heb een heerlijke bank

Opmerking

tja teunie, bij mij moeten ze (als ze er eventueel komen) gewoon buiten in de voliere:

Opmerking

wow zeg

Zo Vilain,
              Wat een prachtige constructie hoor, ik kan even niet op de naam komen, oeps
              Heb jij aandelen bij de gaasfabriek of zo?
              Ik durf wel te roepen dat zebravinken geheid gaan broeden, want iemand die ik ken heeft ze ook buiten, en dat gaat prima.
              Badwater, broednesten, nestmateriaal en daar gaan ze......

Opmerking

Mijn catharina's zaten eerst appart in een kleinere kooi ,maar omdat ze erg rustig zijn ,,ze lijken wel verlegen ,heb ik ze nu een half jaar al weer bij mijn andere vogels in de volliere gedaan.
                Gaat prima ,ze vallen niemand lastig.

Door kolonie kweek heb je helemaal geen last van inteeld als je de jonge vogels op tijd weg doet.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Vilainpabeau
                  Hey,

Lukt de koloniekweek met zebravinken eigenlijk wel in een voliere? of niet echt? Ik heb het eens geprobeerd, maar het leek me niet ideaal: ze bouwden dubbele/driedubbele nesten op elkaar en stalen elkaars nestmateriaal, enz enz...of pakte ik het verkeerd aan?

Een beetje uitleg van een zebravinken-expert zou me al heel wat vooruithelpen over dit onderwerp... (zit toch met twijfels voor de kanaries ) al snap ik niet waarom
                  Een medeclublid waarmee ik bevriend was paste echt koloniekweek toe.
                  Zebra's lenen zich bij uitstek voor koloniebroed.
                  Hij paste dit toe op een grote open zolder. In het midden daarvan
                  een net. Aan de ene kant zeker wel 50 popjes en aan de andere kant idem de mannen. Tegen het net zochten de mannen en de poppen elkaar al op.
                  Aan de kant van de poppen werden de nestkasten opgehangen.
                  Toen de koppels waren samengesteld werd het net weggehaald.
                  Dus geen twijfel. Elke man had zijn popje.
                  Met deze manier van kweken heeft hij veel succes gehad.
                  Alles werd met de grootste nauwkeurigheid bijgehouden.
                  Ik dacht hij in de Rivierahal in Rotterdam met zijn zebra's kampioen is geworden.

Of dat in een voliere zo succesvol zal verlopen wens ik te betwijfelen.
                  Zeker met stoorzenders daarbij zal het niet lukken,Tom.
                  Vr.groeten van
                  Antoni

homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

koloniekweek zou gewoon goed moeten gaan als je met een paar zaken rekening houd.
                    voor elk koppel 2 nestkastjes zebra,s hebben graag ook een slaapnestje naast het broednestje.
                    ook gaan ze dan minder de buren etteren.
                    ook kan je wat touw uitpluisen en vastbinden daar kunnen ze uren mee bezig zijn.

voor ik in broedkooien ging kweken deet ik het ook zo en dat ging beter dan in de broedkooien omdat de vogels zelf hun partner uit konden kiezen.
                    maar zebra,s gaan als ze maar even de kans krijgen vreemd dus weet je nooit zeker of de jongen ook daatwerkelijk van die man zijn.
                    met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Opmerking

Opmerking

andere oplossingen zijn altijd welkom natuurlijk !!

In het ergste geval maak ik afzonderelijke kweekkooien in het hok die in verbinding staan met het nachthok....maar liefst iets anders proberen

Opmerking

ook altijd genoeg nest matriaal beschikbaar houden anders gaan ze bij elkaar roven :$ *zucht* trauma's van mezelf stomme 3 nesten op elkaar :S haha leer je wel van

Opmerking

en dan zeggen ze nog dat zebravinken het ideale vogeltje voor de beginner is

er is eigenlijk maar 1 manier om goed met deze etterbakjes te kweken en dat is in broedkooien met 2 voliere,s of binnenvluchten waar je mannen en poppen gescheiden kan houden.
                              en een uitvlieg kooi voor je jongen vogels.
                              en dan moet je nog opletten dat een jong mannetje volledig op kleur is voor hij bij de rest van de mannen gaat want hij word anders gegarandeerd verkracht door de rest.
                              de jonge popjes worden met rust gelaten oudere poppen zijn veel verdraagzamer.
                              met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Working...
                              X