Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke kleurslage/type?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Welke kleurslage/type?

Hallo,

Welk type zijn deze witte zebravinken? De moeder heeft een grijze rug en weinig grijs op het hoofd. Die pop is samen met een man uiterlijk wildkleur grijs. De eerste ronde leverde 4 jongskes waarvan 1 wit met grijze rug en 3 grijze waarvan er een, een paar witte veertjes heeft op de kop. De tweede ronde is nog bezig: de 5 kuikentjes zijn nog erg klein, een ervan heeft witte dons en een roze lichaam.

Ik vermoed dat het iets is met witborst en misschien met bont?

Ik heb een paar foto's op het net geplaatst:

Shot at 2011-06-08
    links zie je het jong (moet nog het volwassenkleed krijgen), 2de van rechts is de moeder

Shot at 2011-06-08
    jong manneke met weinig wit op de kop

Shot at 2011-06-08
    nog een foto van het jong

Wat een enorme foto's.
    Ik zie getekend wit, bont en vogels met wat bonte delen. (en natuurlijk de wildkleur man en een bruine pop)
    Ruud.
    www.strekervogelvrienden.nl

Opmerking

ik sluit me aan bij ruud maar zie nergens witborst in.

zet later de zoon maar eens op zijn moeder dan kweek je getekend wit.
      met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb die vererving opgezocht in een pdf van www.nbvv.nl

Daar zeggen ze dat de kleurslag "getekend" uitgeselecteerd is uit bont. Dus vererft "getekend" dan recessief of is dat gewoon bont x bont waar af en toe eens een getekende uitkomt?

Ik vind die getekende wel erg mooi en ik zou wel graag enkele gezonde van dat kleur kweken. (Mijn indruk is dat mijn jongen uit andere nesten bij het uitvliegen beter kunnen vliegen.)

Ik denk om eerder zo te werk te gaan:
        Mijn huidig koppel verder laten kweken. Alles wat op getekend lijkt paren aan onverwante wildkleuren en de jongen daaruit koppelen. Neef x nicht is minder inteelt. En dat zou 25% getekende moeten geven zeker? Of gaat het vooral bont zijn dat ik eruit krijg?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door bart123
          Bedankt voor de antwoorden. Ik heb die vererving opgezocht in een pdf van www.nbvv.nl

Daar zeggen ze dat de kleurslag "getekend" uitgeselecteerd is uit bont. Dus vererft "getekend" dan recessief of is dat gewoon bont x bont waar af en toe eens een getekende uitkomt?

Ik vind die getekende wel erg mooi en ik zou wel graag enkele gezonde van dat kleur kweken. (Mijn indruk is dat mijn jongen uit andere nesten bij het uitvliegen beter kunnen vliegen.)

Ik denk om eerder zo te werk te gaan:
          Mijn huidig koppel verder laten kweken. Alles wat op getekend lijkt paren aan onverwante wildkleuren en de jongen daaruit koppelen. Neef x nicht is minder inteelt. En dat zou 25% getekende moeten geven zeker? Of gaat het vooral bont zijn dat ik eruit krijg?
          beide ouders moeten split voor getekend zijn of getekend.

getekend wit kweek je vooral via witten die split getekend zijn.
          ouder kind paringen kun je rustig doen broer zus is een ander verhaal.
          met vliegen hoeft dat niets te maken te hebben daar heeft alleen de eumo last van.
          die oorzaak moet je elders zoeken.

vind je getekend mooi dan kan je het beste een goed koppel er bij kopen.
          de weg die je nu wil gaan leid naar grijzen die straks onder elkaar bonte jongen en slechte getekende gaan geven
          met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Working...
          X