Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Op natuurlijke wijze jongen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Op natuurlijke wijze jongen?

Bij het kweken van zebravinken wordt steeds teruggevallen op eivoer. Is het ook mogelijk om zonder eivoer bevruchte eitjes te krijgen of zijn er periodes in het jaar waar er zoiezo jongen komen? Ik heb laatste tijd eitjes in het nest maar de pop blijft er niet op zitten en die zijn volgens mij ook niet bevrucht. Iemand die mij wegwijs kan maken in de zebrawereld?

Dank
    Dawy

Ik ben ook nog niet zo ervaring. Maar ik denk dat je sowieso eivoer moet aanbieden voor de voedingsstoffen. Ik denk dat de vogels dat nodig hebben. Of zonder eivoer eieren bevrucht worden, dat denk ik opzich wel, maar ja ik ben ook maar een junior. Ik heb inmiddels 14 jongen opstok, en heb idd eivoer in de voliere. Wordt best veel van gegeten maar ook mn diamantduiven eten het graag. Dan nog is het op natuurlijk wijze lijkt mij.

Als de zebra niet op het nest blijft zitten is ze denk ik niet broeds, ze leggen sowieso snel overal eieren en je moet oppassen dat ze niet teveel gaan broeden. 3/4 koppels per jaar is genoeg heb ik me laten vertellen.
    Anders gewoon eieren weghalen.
    Groeten,

Henry
    zebravinken, japanse meeuwtjes, diamantduifjes, chinese dwergkwartels, gouldamadines, cubavinken en roodkopamadines.

Opmerking

Zonder eivoer is het heel goed mogelijk bevruchte eieren te krijgen maar het groot brengen van de jongen is een andere zaak daar heb je wel goede voeding bij nodig en dan kan eivoer een heel goede aanvulling zijn. Sommige vogels worden zo vet van eivoer dat ze juist onbevruchte eieren hebben,zodat deze vogels geen of heel weinig eivoer krijgen als ze geen jongen hebben.

Opmerking

Geef ze altijd eivoer, en heb altijd jongen, nu weer vijf.
        Probeer ook eens buffalowormpjes en pinky's, moet
        goedkomen! Weet je hoe oud je vogels ongeveer zijn?
        Maakt ook verschil.

Succes, Dorike.

Opmerking

Eivoer bepaald niet of eitjes vruchtbaar zijn of niet. Ze zijn het nodig voor de voedingsstoffen die er in zitten vitamines en dergelijke. Jongen worden er ook mee gevoerd, maar die krijgen ook wel zaden.

Als zebravinken zich thuisvoelen (en dat is bijna overal) en er nestmogelijkheden zijn zullen ze bijna het hele jaar door eieren leggen. Als het jonge vogels zijn dan zitten er vaak nog wel onbevruchte eieren bij en "snappen" ze het broeden en opvoeden nog niet altijd. Als ze ouder zijn komt dit vrijwel altijd wel goed.

Opmerking

gewoon voer voor een koppeltje in huis is genoeg, als je voor hobby meerdere koppels houd is dit beter, maar het hoeft niet, het zelfde met pinkie's,...
            zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

Opmerking

Verstandig van je, Dawy. Elke dag een beetje verstrekken en dan komt het wel goed. Luister niet naar mensen die denken dat een handje zaad genoeg is....

groetend
                Hans
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

veel advies voor jou gelukkig

Hoi Dawy,
                  Ik ben ook een beginner, sinds bijna 3 maanden zebra's.
                  Als ze niet broeden geef ik ze geen eivoer, want dan zouden ze wellicht te dik kunnen worden. Dit kan het geval zijn bij mijn Calimero maar dat weet ik niet zeker.
                  Als ze broeden krijgen ze naast de normale producten ook eierdoppen die ik eerst droog in de magnetron om salmonella toestanden te voorkomen.
                  Dit om eieren met voldoende kalk te krijgen.
                  Dus eet ik verplicht 1 x per week 2 gebakken eieren, LOL
                  Nu ik sinds een paar dagen 1 jong heb, ben ik eivoer gaan geven.
                  En straks ook af en toe een gierststengel, want Calimero zit toch niet in de groep.
                  Ik durf alles niet met zekerheid te zeggen want ben dus nog een groentje.
                  Maar in de natuur is ook niet altijd alles voorhanden en worden de kleintjes ook wel groot. En ik begrijp dat zebra's de gemakkelijkste vogels zijn om mee te beginnen. Succes en hoor graag hoe het gaat, met foto's als het kan

Opmerking

Ik had bij mijn 2 zebravinken binnen altijd zoon heel klein bakje 1cm breed 4cm lang met eivoer. Dan hebben ze altijd wat tot hun beschikking.

Opmerking

De kuur met eivoer is begonnen. Alles gaat nog steeds zijn gewone gangetje.. Misschien is het zoals eerder gezegd dat de vogels nog wat jong zijn. We zullen zien. Ik load binnenkort enkele fotos op.

Groeten
                      Dawy

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door dawy
                        Bij het kweken van zebravinken wordt steeds teruggevallen op eivoer. Is het ook mogelijk om zonder eivoer bevruchte eitjes te krijgen of zijn er periodes in het jaar waar er zoiezo jongen komen? Ik heb laatste tijd eitjes in het nest maar de pop blijft er niet op zitten en die zijn volgens mij ook niet bevrucht. Iemand die mij wegwijs kan maken in de zebrawereld?

Dank
                        Dawy
                        Dawy,
                        Of het nou zebravinken kanaries of wat ook betreft zeker in de broederij elke dag eivoer geven.
                        Idd steeds kleine beetjes.
                        In het eivoer zit alles wat een vogel nodig heeft.
                        Lees maar eens op de verpakking van b.v. CEDE,Orlux etc.
                        Let ook op de houdbaarheidsdatum.
                        Koel en droog bewaren.
                        Vr.groeten van
                        Antoni

homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Ik heb zelf kweekblokken en een 2 kleine volieres 1 binnenvoliere ga ik dit weekend verder bouwen :P.

In mijn volierres staat gewoon een bakje met eivoer bij het voer van de vogels. En ze eten het gewoon op en voeren het aan de jongen!

In mijn kweekblokken heb ik een klein rond bakje staan en daar doe ik mijn eivoer in.

Buiten het kweeksesoen doe ik het pas aanvullen als het op is. Als ik mijn blokken terughang dan begin ik systimatische met iedere dag eivoer te geven. En 1x in de week vers zelfgemaakt .

Ik moet zeggen dat ik een bevruchtingspersentage heb van 99.9% en gemiddelt 6 eitjes bij mijn vogels die ik voor 2e of meerdere seisoen heb. Bij me 1e jaars zit ik in het 1e nestje op gemiddelt 4 eitjes en bevruchting van ongeveer 95% schommelt beetje.

Echter heb ik in mijn kweekblokken 3 koppels die geen eivoer nemen. Het word ze wel aangeboden maar ze nemen het gewoon niet. Als ze jongen hebben pakken ze maar een heel klein beetje. Bij deze 3 koppels heb ik altijd standaard 4 of 5 eitjes en ook een bevruchting van 99.9%. Het kan dus wel gewoon zonder eivoer maar het is gewoon verstandig om het wel aan te bieden.

Opmerking

Interessant wat hier allemaal geschreven wordt. Ook wat bij jou gebeurd Bas. Ik heb erop gelet en mijn zebra's zijn er ook niet zot van. Ze nemen het wel, maar in zeer beperkte mate. Zoizo blijf ik ze wel eivoer geven. Ondertussen heb ik ondervonden dat mijn vogeltjes nog wat jong zijn. Het wordt dus nog wat wachten op de eitjes. Ondertussen heb ik een koppel kanaries aangeschaft die voor het ogenblik nog apart zitten van de zebra's. Die zijn een nestje aan het bouwen dus misschien binnenkort eerste jongen!

Dawy

Ps: zoals gezegd enkele foto's..
                            Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Working...
                            X