Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zebravink x diamantduif

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• zebravink x diamantduif

ik zit eigenlijk met een probleempje.in oktober vorig jaar zijn er bij ons nog een zebravinkje en 2 diamantduifjes geboren.waarschijnlijk door gebrek aan broers en/of zussen is het zebravinkje (een popje) vrienden geworden met de duifjes.slapen samen etc. erg schattig om te zien.nu is er in onze voliere plaats voor 1 koppel duifjes dus de jonge vogels worden op een gegeven moment uitgevangen en verkocht.aangezien ik in een binnenvluchtje nog een jong zebramannetje heb zitten dacht ik,ik vang het popje uit de buitenvlucht en plaats ze bij het mannetje (soort bij soort dacht ik ).na een paar dagen zat het popje bol op het stokje (ik had op een makkelijke plek voldoende eten en drinken weggezet ) dus heb ik ze maar weer terug gezet bij haar vrienden de duifjes voor ze het loodje zou leggen.toch word het nu een probleem het is voor de jonge duifjes tijd om te ''vertrekken''.
    zou het zebravinkje als ze broedrijp word zich toch gaan interesseren voor haar soortgenoten of blijft ze met de duifjes vrienden voor het leven
    Leer van andermans fouten want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken
    have a nice day

Hoi de birdjes,

Hoe oud was het zebravinkpopje toen ze bij de diamantduifjes kwam?
    Was ze al zelfstandig?
    Zaten toen (dus ook bij de diamantduifjes) haar ouders er nog bij?
    Had ze haar soorteigen gedrag al ontwikkeld? (plusminus op een leeftijd van 2 maanden) Een zebravink eet namelijk zelfstandig op een leeftijd van ongeveer 5 weken, maar heeft dan nog niet zijn soorteigen gedrag ontwikkeld.
    Als jij hem voor die tijd al in z'n uppie zonder ouders bij de diamantduifjes hebt gezet bestaat de kans dat hij zich is gaan 'ontwikkelen als diamantduif'.

Maar het kan ook heel goed andere oorzaken hebben, dat bol zitten, namelijk het temperatuursverschil. Als je namelijk het jonge popje uit de buitenvlucht met een temperatuur van 8 graden naar een binnentemp. van 20 graden brengt, is de kans groot dat dat de reden is.

Tuurlijk zijn er ook nog andere redenen, maar ik denk, dat als ze zich bij de diamantduifjes wel normaal gezond gedraagd, dat ik aardig in de buurt zit.

Ik begrijp dat uit je verhaal dat ze nu weer buiten zit. Ik neem aan dat ze zelfstandig eet en dergelijke, dus laat nu maar buiten zitten, en als de binnen en buiten temp. niet zoveel meer van elkaar verschillen, zou ik ze nog eens proberen te koppelen.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.

Groet,

Harm

Opmerking

hoi leergier,
      de duifjes en het zebravinkje zijn tegelijkertijd uit het ei gekomen en ook ongeveer uit het nest gekomen.beide ouderkoppels hadden een nest in buitenvoliere en de jongen werden dus ook afzonderlijk door eigen ouderpaar gevoerd.ze zitten nu zelfs nog bij ouderparen maar worden niet meer gevoerd.omdat ze tegelijkertijd uitgevlogen zijn heeft het zebratje om nog enigszins warm te blijven eerst zich bij de kwartels opgewarmd en later dus bij de duifjes,waar ze ook gebleven is.
      binnen is het net zo koud als buiten dus aan het temp.verschil kan het bol zitten denk ik niet liggen
      in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken
      ps zou je denken dat het zebratje denkt dat ze ook 'n duifje is ? haha
      Leer van andermans fouten want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken
      have a nice day

Opmerking

Het 'bol zitten' zou ook het gevolg kunnen zijn van energiegebrek.
        Dat het popje door de man werd weggejaagd van het voer, om zijn territorium te verdedigen.
        "Wie geluk wil oogsten, moet humor zaaien ... "

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door de birdjes
          hoi leergier,
          de duifjes en het zebravinkje zijn tegelijkertijd uit het ei gekomen en ook ongeveer uit het nest gekomen.beide ouderkoppels hadden een nest in buitenvoliere en de jongen werden dus ook afzonderlijk door eigen ouderpaar gevoerd.ze zitten nu zelfs nog bij ouderparen maar worden niet meer gevoerd.omdat ze tegelijkertijd uitgevlogen zijn heeft het zebratje om nog enigszins warm te blijven eerst zich bij de kwartels opgewarmd en later dus bij de duifjes,waar ze ook gebleven is.
          binnen is het net zo koud als buiten dus aan het temp.verschil kan het bol zitten denk ik niet liggen
          in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken
          ps zou je denken dat het zebratje denkt dat ze ook 'n duifje is ? haha
          Oke, als binnen net zo koud is als buiten hoeven we daar de oorzaak niet in te zoeken.
          Maar hoe het het nu met het zebravinkje nu ze weer bij haar ouders en dus ook de duifjes zit?
          Is ze nu gewoon weer gezond en levendig?
          In dat geval zou ik denken dat het gewoon de stress was van het vangen en overplaatsen naar een vreemde omgeving.
          Dat zie ik wel vaker bij mij eigen vogels, en zeker als ze nog jong zijn.

Ik mag denk ik uit jou verhaal opmaken dat het een week of 5, 6 is. Ik zou, zolang het nog gewoon geaccepteerd word door de ouders het lekker tot een maand of 2 bij de ouders laten.

Dan is het buiten ook wat aangenamer, en kun je proberen het mannetje aan het vrouwtje buiten te koppelen. Als het mannetje alleen zit binnen, kun je zelfs nu al het mannetje al naar buiten doen.. is wel wat gezelliger voor hem.. Zou dan wel heel goed opletten over hoe hij zit en doet, ivm nachtvorst.. goed observeren dan.. en of hij dan wel geaccepteerd word door de andere zebraatjes..

Zit het mannetje niet alleen, zou ik gewoon nog lekker 1,5 maand wachten ofzo.. zijn ze toch wat verder ontwikkeld.. Alleen wel in de gaten houden dat zebravinken niet eerder als 9 maanden mogen broeden. (het zou zelfs nog mooier zijn als je ze niet eerder als een jaar liet broeden.)

Nou ik hoop dat je met al die verhalen van mij wat verder kan..:P

PS ja ik heb inderdaad gelezen dat als je jonge zebravinken bij andere volwassen prachtvinken zet, en ze zijn nog niet goed ontwikkeld, dan gaan ze het gedrag van die prachtvinken aannemen, en willen ze hun leven lang niks meer met andere zebravinken te maken hebben..
          Of dat bij duiven en zebra's ook zo is weet ik niet 100%, maar wel bij prachtvinken..

Opmerking

het zebratje is van oktober en nu dus een maand of 5.ze zit nooit bij haar ouders of de andere zebra's en ook naar het mannetje keek ze niet om.ik had ook niet echt het idee dat het mannetje haar bij het voer verjoeg.het mannetje doe ik liever niet buiten in voliere,hier zitten nu 3 vaste koppels .ik denk dat het met een los mannetje onrustig gaat worden.toch nog maar eens naar binnen proberen te doen,misschien zelfs met een duifje erbij
            have a nice day

Opmerking

het zebratje is van oktober en nu dus een maand of 5.ze zit nooit bij haar ouders of de andere zebra's en ook naar het mannetje keek ze niet om.ik had ook niet echt het idee dat het mannetje haar bij het voer verjoeg.het mannetje doe ik liever niet buiten in voliere,hier zitten nu 3 vaste koppels .ik denk dat het met een los mannetje onrustig gaat worden.toch nog maar eens naar binnen proberen te doen,misschien zelfs met een duifje erbij
              jou mannetje wil paren met dat jonge popje en daar is ze nog lang niet aan toe (te jong) mannetje houd niet op te jagen daardoor zit ze bol.

popje apart zetten of terug in de voliere maar eerst laten opknappen in een kooi apart dan komt het wel goed.
              met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door zwartwang
                jou mannetje wil paren met dat jonge popje en daar is ze nog lang niet aan toe (te jong) mannetje houd niet op te jagen daardoor zit ze bol.

popje apart zetten of terug in de voliere maar eerst laten opknappen in een kooi apart dan komt het wel goed.
                ja zwartwang daar zou wel eens iets in kunnen zitten.ik had ze bij het mannetje gezet omdat ik bang ben dat als ik de duifjes verkoop het zebratje het loodje zal leggen omdat ze zonder hun een eenling is.ik wilde ze eigenlijk niet koppelen,maar het mannetje was meer als vervanger voor de duifjes bedoeld,maar het mannetje zal daar misschien inderdaad wel anders over gedacht hebben
                zit nu alleen nog met het probleem dat de duifjes eigenlijk niet weg kunnen
                have a nice day

Opmerking

ja zwartwang daar zou wel eens iets in kunnen zitten.ik had ze bij het mannetje gezet omdat ik bang ben dat als ik de duifjes verkoop het zebratje het loodje zal leggen omdat ze zonder hun een eenling is.ik wilde ze eigenlijk niet koppelen,maar het mannetje was meer als vervanger voor de duifjes bedoeld,maar het mannetje zal daar misschien inderdaad wel anders over gedacht hebben
                  zit nu alleen nog met het probleem dat de duifjes eigenlijk niet weg kunnen
                  je zou nog kunnen proberen dat losse mannetje samen met het popje in de voliere te doen daar heb je nog meer koppels zitten lees ik.
                  dan word de aandacht van dat mannetje afgeleid door de andere mannen zodat je popje meer rust krijgt.

en anders het popje ook verkopen of een eigen kooitje geven
                  met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

Opmerking

liefje ?

het zebravinkje is nu weer wat ouder,ze is terug de voliere in gegaan,een paar diamantduifjes verkocht.ze heeft inmiddels aansluiting gevonden bij een zwartwang man wiens vrouwtje momenteel op een nestje zit.'s nachts slaapt ze nog wel naast de duifjes maar ze begint toch meer naar haar soortgenoten te trekken,zelfs al een liefje
                    have a nice day

Opmerking

Working...