Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gezwellen bij zebravinken !?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gezwellen bij zebravinken !?

Hallo,

Ik heb een oranjeborst zwartborst bruine pop van 2008 met een enorm gezwel aan haar borst (zie foto). Na wat speurwerk kwam ik erachter, dat er bij de mutatie 'zwartborst' leverproblemen (leverkanker?!) zijn geweest. Dit kwam echter alleen voor bij de mannen ...

Heeft iemand een idee wat dit anders kan zijn en of dit mogelijk erfelijk is?
    Ik ga er verder maar vanuit, dat ze het niet redden gaat.

Alvast bedankt voor de info.

ErikH
    Bijgevoegde Bestanden
    "Wie geluk wil oogsten, moet humor zaaien ... "

Volgens mij kunnen het maar twee zaken zijn.Ofwel is het een vetbol of volgens mij in de meeste gevallen is het een kankergezwel waar niets aan te doen is.Heb er hier ook een gehad en heeft niet lang meer geleefd.

Opmerking

Beste Antoine1,

Een vetbol kan het mijn inziens niet wezen, want het gezwel is namelijk hard.
      Alleen ter hoogte van de krop voelt het gezwel zacht aan (vochtophoping?).

Ging het bij jou ook om een vogel met de mutatie 'zwartborst'?

ErikH

Opmerking

is het geen lump?

ik zou zo ook niet kunnen zeggen of het erfelijk is

vrg marthijn

Opmerking

Ik weet niet hoe groot een lump kan worden, maar dit is een behoorlijk gezwel (ongeveer zo groot als een euromunt en ruim een centimeter dik).
          Verder is haar conditie ook behoorlijk achteruit gegaan; ik weet niet of dat bij een lump ook gebeurd ...

ErikH

Opmerking

ik zou ze zeker even laten onderzoeken door de dierenarts

Je weet maar nooit

Opmerking

is het geen kropbreuk
              waar de zaden tussen vel en vlees komen te zitten
              dat wordt behoorlijk hard

Opmerking

Kun je me iets meer vertellen over een kropbreuk?
                En is een kropbreuk te verhelpen?

De conditie van mijn vogeltje lijkt verder op dit moment gelijk te blijven.
                Ze eet en drinkt nog steeds en wast zich, als ik haar besproei met lauw water.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door sjorsje
                  ik zou ze zeker even laten onderzoeken door de dierenarts

Je weet maar nooit
                  Over het algemeen wegen bij dit soort vogeltjes de kosten niet op tegen de baten, bij een bezoek aan de huisarts.
                  En daarnaast, als de vogel eenmaal ziek is ben je meestal al te laat en kun je de vogel niet meer redden ...

Opmerking

een kropbreuk is een scheur in de zak waar het eten in wordt geweekt voor het naar de maag gaat
                    met een kip heb ik dit ooit verholpen die haar eten viel er gewoon terug uit
                    heb dit terug geniet en dat is terug dicht gegroeit
                    bij een zebravink zou dat in principe ook gaan
                    het probleem is dat de bol opgehoopt zaad ontsteekt omdat die niet naar de maag afgevoerd word
                    als je het eten(de bol) kan verwijderen kan het zijn dat de krop hersteld
                    bij die kip was de kropscheur dicht gebleven

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antoine1
                      Volgens mij kunnen het maar twee zaken zijn.Ofwel is het een vetbol of volgens mij in de meeste gevallen is het een kankergezwel waar niets aan te doen is.Heb er hier ook een gehad en heeft niet lang meer geleefd.
                      Zoals verwacht, heeft de pop het niet gered; zondag lag ze dood in de kooi.

Maar zijn vetbollen bij zebravinken ook dodelijk?
                      Want bij nader inzien is het naar mijn idee misschien toch een vetbol geweest.
                      Heb namelijk sectie verricht en het gezwel was van binnen hard en vooral gelig (vet!?).

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ErikH
                        Zoals verwacht, heeft de pop het niet gered; zondag lag ze dood in de kooi.

Maar zijn vetbollen bij zebravinken ook dodelijk?
                        Want bij nader inzien is het naar mijn idee misschien toch een vetbol geweest.
                        Heb namelijk sectie verricht en het gezwel was van binnen hard en vooral gelig (vet!?).
                        Of een vetbol dodelijk is weet ik niet,maar ik sluit het niet uit.

Opmerking

Het gezwel was in ieder geval uiteindelijk bijna 1,5x de grootte van de kop.
                          Vliegen en normaal op de stok zitten kon ze ook niet meer; ze was helemaal uit balans.
                          Ga er gemakshalve maar vanuit dat het niet erfelijk of besmettelijk is ...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ErikH
                            Over het algemeen wegen bij dit soort vogeltjes de kosten niet op tegen de baten, bij een bezoek aan de huisarts.
                            En daarnaast, als de vogel eenmaal ziek is ben je meestal al te laat en kun je de vogel niet meer redden ...

het is de dierenarts

Opmerking

Heb 2 jaar geleden precies hetzelfde gehad met een zwartborst bruine pop. Een enorm gezwel, niet meer kunnen vliegen en na 3 dagen dood. Is gelukkig nog niet weer voorgekomen, maar het schijnt voor te komen bij voornamelijk zwartborsten.(zwartborstziekte, vorm van kanker)

Opmerking

Working...
                              X