Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ouder minder op nest.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Ouder minder op nest.

Hee allemaal

mijn zebravinkjes hadden eieren gelegd en die waren uitgekomen maar ong 3/4 dagen later lagen alle 2 de jonkies dood op de bodem

nu een tijdje geleden hadden ze weer eieren gelegd. en die zijn uitgekomen en zijn nu al 5/7 dagen oud. en ik zie de ouders ze voeren en ik hoor gepiep en geblaas vn de jongen nu merk ik wel dat de ouders veel minder op t nest gaan ik merk wel dat ze gewoon om de zoveel tijd er weer 10 minuten op gaan zitten en de jongen dan voeren. maar ik vraag me dus af of t erg is dat de ouders nu vaker van t nest af zijn.

gr toto

Broeden is niet meer nodig.
    De jongen krijgen steeds meer veren en blijven zo warm, ook houden ze elkaar wel warm.

Lijkt me dus niet erg

Opmerking

oke bedankt

Opmerking

Nu zitten ze er zelfs in de nacht niet meer op
        hoort dit?
        ze leven nog welwantik heb de jongen horen piepen.

Opmerking

bij mij zie ik dat ze als de jongen dag of 5 zijn de ouders het nest verlaten en af en toe er heen gaan om te voeden en that's it. S avonds gaan ze wel op het nest zitten zodat ze de hele nacht warm gehouden worden.

Dat je jongen dood op de grond liggen kan een ongelukje zijn. Als je traliekooitjes gebruikt en het nestje wel eens niet helemaal goed gebouwt zijn. De voorkant is te vlak en bij het uitvliegen nemen de ouders de jongen PER ONGELUK mee en gaan ze dood op de grond omdat z e nog te jong zijn. Chek daarom altijd iedere dag 2/3x of de jongen op nest liggen.

Er zijn oplossingen voor:
          - iets wat nestelmatriaal wegleggen vooral oudere jongen bouwen het nest dan net iets verder waardoor de ingang hoger is dan waar de jongen liggen.
          - de voorkant van je tralienestje dichtmaken met een houte plaatje. zodat ze alleen aan de bovenkant erin kunnen vliegen. iets minder nestmatriaalgeven zodat het nest niet te hoog word en je zal zien dat het probleem vrij ver is opgelost.

Zelf maak ik nu nestkastjes helemaal gesloten en de voorkant 3/4e dicht met een plaatje zebra's gaan er zowiezo in dus dat is opgelost. Je geeft minder nestmatriaal dush et nest word niet te hoog en de bovenkant kan ik eraf halen dus ik kan makkelijk bij de jongen. Ook maak ik gebruik van die riete gevlochte nestkastjes ff kijken hoe dat gaat... word alleen een probleem met ringen denk ik...

Opmerking

Ze zijn nu ongeveer 10/13 dagen oud en ze leven nog steeds
            En ze piepen keihard als de ouders op t nest komen dus t gaat nog steeds goed

Super bedankt voor de tips!

gr toto

Opmerking

Working...
            X