Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #76

    Opmerking


    • #77
      deel

      kan je niet bovenop de voliere, wat neerleggen boven het nest, en het zo overdekt ? misschien wel beter als er jongen komen.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton
        kan je niet bovenop de voliere, wat neerleggen boven het nest, en het zo overdekt ? misschien wel beter als er jongen komen.

        Opmerking


        • #79
          zoals je zegt, in de natuur zitten ze ook in de regen
          en de vogels die open nesten bouwen (geen parkieten ofzo)
          zullen wel goed genoeg tegen een buitje kunnen (hopelijk
          heb je dan ook niet direct stortregens waar je woont).
          succes met de jappen.

          Opmerking


          • #80

            Opmerking


            • #81
              proficiat met het resultaat, er zijn nog grote stappen te gaan maar
              er zijn er ook al wat afgelegd.

              Opmerking


              • #82
                De vrees (zie m'n vorige berichtje) was ongegrond: toen ze deze avond even van het nest waren ging ik vlug kijken en zag 2 jongen!


                Nog even een vraagje: ik heb gisteren en vandaag samen met m'n zoontjes massaal sprinkhanen verzameld. Kan je die ook gewoon invriezen om later te geven??? Ik bedoel: gewoon zoals je ze gevangen hebt met potje en al in de diepvries zetten om dan later even te laten ontdooien en aan te bieden aan de vogels. (ik zocht al even maar mbv de zoekfunctie vond ik geen antwoord op deze speciefieke vraag)

                Opmerking


                • #83

                  succes verder ,het komt wel goed,is niet zo heel moelijk als jij denkt.
                  mvg

                  Opmerking


                  • #84
                    Deze avond nog eens in het nest gekeken en er is een heel duidelijk verschil in grootte tusen de 2 jongen. Zou dit louter komen door het verschil in ouderdom (als je 2,5 dagen oud bent is een halve dag natuurlijk wel heel wat...) of zou het kleinste ietwat zwakker zijn?

                    Japanse nachtegaaljongen zijn een plezier voor de kinderen: het is geen enkel probleem om ze te overhalen om mee te gaan op sprinkhanen-, spinnen-, vlinder- en nog veel meer jacht. Wat ik jammergenoeg bijna niet vind, zijn rupsen...

                    PS: bedankt WK, dankzij je link heb ik ondertussen 'uitgevogeld' dat bij de zoekfunctie niet alleen op topic maar ook op bericht kan zoeken (ik vroeg me af waaorm ik het betreffende topic over het hoofd had gezien)

                    Opmerking


                    • #85
                      jammergenoeg is vandaag uitgekomen wat ik al vreesde: het kleinere jong lag dood in het nest. Het andere jong doet het wel goed en was zeker 3 x zo groot als het dode jong.
                      Nu maar hopen dat het met het overgebleven jong goed blijft gaan...

                      Opmerking


                      • #86
                        Oorspronkelijk geplaatst door secundo
                        Deze avond nog eens in het nest gekeken en er is een heel duidelijk verschil in grootte tusen de 2 jongen. Zou dit louter komen door het verschil in ouderdom (als je 2,5 dagen oud bent is een halve dag natuurlijk wel heel wat...) of zou het kleinste ietwat zwakker zijn?
                        kan meerdere oorzaken hebben,over het algemeen gesteld is het geen probleem dat er zo'n tijd tussen de jongen zit,het kan ziekte/zwakte zijn van dat tweede jong.
                        waar het omgaat in een nest is diegene die het hardste spert of piept die krijgt het meeste voer toegestopt (is een selectie methode van de natuur).
                        de sterkste zullen overleven.
                        is er een bepaald voedselaanbod en telkens krijgt de "grootste" het eerst of het meeste voer dan kan het zijn dat de ene explosief groeit en de ander hangt er maar wat bij,dat klopt en vaak verzwakt dat jong dan zo dat deze dood gaat.

                        maar als een kleiner/later jong genoeg karakter/pit/vechtlust heeft dan zal deze bij het uitvliegen nooit onder doen voor nestgenoten,vaak zie je dat verschil niet eens, er is dan echter wel 1 voorwaarde : en dat is dat men ook zo voert dat deze de kans krijgt om groot te worden.

                        mvg
                        succes verder

                        Opmerking


                        • #87

                          Opmerking


                          • #88
                            deze morgen terug een ei van de nachtegalen (in het nieuwe nest). Hopelijk waait het er niet uit want momenteel stormt het hier heel erg...

                            Opmerking


                            • #89
                              het zijn 3 eieren geworden waarop ze nu opnieuw vast zitten te broeden.

                              Als de jongen uitkomen, zou ik dan deze keer wel witte meelwormen durven voederen?? Deze heb ik nog in de diepvries zitten van een paar maanden geleden (toen ik nog meelwormen voederde). Bij het vorige nest heb ik deze niet durven geven.

                              Opmerking


                              • #90
                                witte meelwormen

                                Secundo,

                                Witte meelwormen is prima alleen moet je ze goed bepoederen met bijvoorbeeld Aves insectenstrooipoeder (vanuit de vriezer even in een bakje water, door een zeefje en dan door een bakje poeder). De eerste dagen in twee stukjes knippen en vanaf dag 4 hele. Maar combineer het met bijvoorbeeld volop levende buffalo's en ander (niet vet) voedsel.
                                Succes.


                                Groeten,

                                Cees

                                Opmerking

                                Working...
                                X