Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nest Japanse nachtegaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• nest Japanse nachtegaal

Mijn Japanse nachtegalen zijn een nest aan het bouwen in een conifeer maar het kost nogal moeite om er wat van te maken.
    Wat voor nestmateriaal kan ik het best geven? Ze hebben nu sisal en cocosvezels. Of kan ik ze beter helpen door op de plek waar ze begonnen zijn een nestmandje op te hangen?

Vr. gr.

Wim

bullfinch,

mijn kweekervaring met japanse nachtegalen is dat ze mooie nesten kunnen maken van alleen kokosvezel,wat je evt. zou kunnen geven erbij is nog grashalmen,haarwortels etc.
    m.a.w. gewoon alles geven wat jij denkt dat goed is ,als er een keuze gemaakt word zit je altijd goed.

wat betreft zo'n voorgevormd sisal nestje ,kan je gerust doen,er is maar 1 maar aan ,soms word het niet geaccepteerd en dan gaan ze niet meer verder op die bepaalde plek,hoeft geen probleem te zijn als er maar andere plekken zijn waarnaar ze kunnen uitwijken.

ik zou het i.i.g. wel doen want een slap nest waardoor de eitjes vallen of de jongen ,heb je ook niks aan.,of een nest wat er na verloop van tijd zomaar uitvalt.

mvg
    succes ermee,niet te bang zijn om te handelen naar wat je geconstateerd hebt.
    het kan hoogstens fout gaan,toch? maar 1 troost er komen nog meer rondes of jaren aan waarin het kan lukken ( mocht het fout gaan).

Opmerking

Winterkoning,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen met een voorgevormd cocosnest. Welke maat adviseer je? Kanarie of kan ik beter de wat grotere van mijn goudvinken nemen?

Vr. gr.

Wim

Opmerking

groene draad

Je zou het nest kunnen versterken met een (groene) ijzeren draad.

Vaak bouwen ze hun nest in de buurt van de stam van de conifeer,een ijzeren draad(groen) om het nest en om de stam van de conifeer verstevigt het nest voldoende .

succes rene

Opmerking

Ik heb weleens gehoord dat kwekers een oud merelnest ophangen, zou dat ook een optie zijn?

Hans.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels heb ik een cocosnest opgehangen dat na enig aarzelen geaccepteerd is. Het valt me op dat de man het nest maakt en er het meest in zit. De pop komt af en toe controleren. Is dat normaal?
            Is het ook mogelijk om meerdere koppels nachtegalen bij elkaar te zetten (voor een volgend jaar)?

Vr. gr.

Wim

Opmerking

resultaten van het heden bieden geen garantie voor de toekomst

probeer eerst maar eens jongen van dit koppel op stok te krijgen ,dan pas verder gaan met "dromen over volgende jaren".(bedoel dit niet verkeerd).

ik zou geen meerdere koppels bij elkaar zetten,
              maar dat is mijn mening,kijk heb je een voliere van 500 kubieke meters ,tja dan zal het waarschijnlijk ???????????????? gaan.
              men heeft al moeite om meerdere koppels aan het broeden te krijgen die apart van elkaar gevestigt zijn, en die elkaar wel kunnen horen,maargoed alles kan,dus waarom dit niet? uitzonderingen bevestigen de regel........was het toch?
              door schade en schande word men wijs,was het gezegde toch?
              en als je het niet probeert dan weet je het ook niet of het kan,is er nog zo'n gezegde toch?

mvg

Opmerking

Lijkt me dus geen goed plan want de voliere is niet zo groot. Misschien maar een extra vlucht proberen te regelen.
                Klopt het dat de man het nest bouwt en de pop alleen af en toe komt 'testen'?

Vr. gr.

Wim

Opmerking

Opmerking

japanse nachtegaal

Bij mij was het een flop dit jaar,de eieren werden telkens weg gehaald door rovers,maar welke de grijslfank gaailijsters had ik al apart gezet want die durven het ook,zelfs hun eigen nesten zijn niet veilig,de spreeuwen had ik ook bij de lijters gezet,en dacht nu is het veilig,maar neen weer eieren weg van nachtegaal,diamand duifjes,appel vink dan heb ik alle klein vogels er bij gezet,behalve twee koppels nachtegalen,kanaries,en goudvinken.De eieren blijven nu toch liggen,bij de nachtegalen zijn het er twee,en goudvinken die heb ik deze morgen geringd ik had niet moeten wachten tot morgen of ik kon het vergeten(jullie zeggen dan ze groeien als kool)hopelijk komt het met de nachtegalen ook goed maar dat laat ik zeker weten nu hebben ze wel ruimte heel de voliere voor voor hun alleen groetjes Richard

Opmerking

Opmerking

Tot nu is het goed met de nachtegalen,ik durf niet meer gaan kijken,om hem zeker niet te laten schrikken,warm zitten ze nu genoeg,maar ze mogen nog wachten tot het minder regent,ik hou julie op de hoogte
                        groetjes Richard

Opmerking

Wel het is gelukt,ze vliegen mee rond met de ouders,dan wordt het weer wat gezelligger voor hun wan ze zitten graag in groep,en moeten zeker blijven.
                          groetjes Richard

Opmerking

heel mooi

Oorspronkelijk geplaatst door zourky
                            Wel het is gelukt,ze vliegen mee rond met de ouders,dan wordt het weer wat gezelligger voor hun wan ze zitten graag in groep,en moeten zeker blijven.
                            groetjes Richard
                            Dat is heel mooi dat het allemaal goed is gekomen
                            mvg Gerard 6

Opmerking

Working...
                            X