Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Problematische kweek Rode Kardinaal / handopfok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #61
    in het kader van alle kanten te belichten

    Op Dropcatch.nl kun je bieden op .nl quarantaine domeinen. Voor de winnaar van de veiling gaan we proberen de domeinnaam te registreren zodra deze vrij valt. Je betaalt uiteraard alleen als dat gelukt is.




    en misschien een tip???????????? voor mensen zoals arjan die er mee "beginnnen" / danwel het niet gelukt:


    ps ,ik kom nog wel met vraagjes hoor.( ben nu eventjes met de vele natuurbroed jongen en hun ouders bezig,voorzien van diverse voertypes etc.).
    mvg

    Opmerking


    • #62
      producten


      Enkele producten die ik in deze fase van het broedseizoen gebruik:
      o.a. Avian handopfok, nutriboost en carmix, Aves insectenstrooipoeder, CeDe handopfok,Topinsect pinkies, krekels en buffalo's, Cydectin onworming, Eukanuba puppybrok en een voerspuit.

      Opmerking


      • #63
        poeh, dat is een lang verhaal geworden.

        Even een update over de rode kardinaal jongen, ze zijn beide dood gegaan.

        Ik denk dat de jongen dusdanig behandeld zijn door de pop dat ze toch niet meer te redden waren. Ze hebben niet 1x normaal gespert zoals in jullie verhalen aangegeven. Blijkbaar waren ze of te erg verzwakt of bijv. teveel inwendige bloedingen. Het voeren moest echt gedwongen gebeuren anders kregen ze niets binnen.

        Nu gaat het er dus om wat het beste is voor de eventuele volgende ronde?!

        Wie heeft daarover tips? Afwachten? Minder verschillend voer? (zal voor de timalies een probleem zijn lijkt me.... :-(

        Verder, het is zo een erg leerzaam verhaal geworden. Iedereen -kan- er zijn/haar voordeel mee doen wat altijd positief is.
        Dus, vul aan met alle tips/foto's.......!

        Met vr. groet, Erik-Jan

        Opmerking


        • #64
          Jammer dat het niet gelukt is met de kardinalen. Ik heb helaas geen ervaring met die vogels dus daar kan iemand als Winterkoning je beter helpen

          Opmerking


          • #65

            Opmerking


            • #66
              Om nog even op de stippelmot terug te komen.Vorig jaar omstreeks deze tijd is er al eens gesproken over dit onderwerp en toen is al gesproken van giftig voor vogels terwijl andere artikelen weer aangeven van niet.Mischien is de boom/plant waar ze op zitten giftig?
              groeten eddie

              Opmerking


              • #67
                Rupsen zijn van zichzelf nooit giftig, maar worden giftig door de gifstoffen van de plant waar ze op leven en eten en die plantaardige gifstoffen slaan ze op in hun lichaam. Rupsen die dus op waardplanten leven die niet giftig zijn, zijn dus niet giftig...

                Opmerking


                • #68
                  Ik kook ook nooit een voerspuit uit. Even afspoelen met heet water, afdrogen en weer vullen met verse pap

                  Opmerking


                  • #69
                    [QUOTE=winterkoning;26958
                    nu word er gezegd rundertartaar,ivm met lekker veel ijzer,
                    hoe verstaat zich dat tot vogels die last kunnen krijgen van ijzerstapelingsziekte?
                    beter dan voorverpakt handopfokvoer?


                    nu zegt marx beter een warmhoud matje dan een dichte kooi ivm ziektes,maar robin doet dat niet (dus flauwekulverhaal of niet?)
                    of is beide gewoon mogelijk?(maar/en heeft dus niet zo zeer met ziektes te maken).
                    zo eerst deze maar weer beantwoord zien en dan heb ik nog wel wat vraagjes.
                    mvg[/QUOTE]

                    IJzerstapeling is een beetje een modegril aan het worden, terwijl het maar bij weinig vogels is aangetoond. Het betreft vooral echte vruchteneters (toekans ed.) die door hun natuurlijke dieet zeer weinig ijzer binnenkrijgen en er dus op ingesteld zijn dat kleine beetje ijzer direkt vast te houden en op te slaan.

                    In die 'dichte' kooi van mij zitten ventilatieopeningen en er draait continu een ventilator binnenin...

                    Opmerking


                    • #70
                      Volgens mij gaat winterkoning een boek schrijven over handopfok De voor- en nadelen, methodes en voor elke vogelsoort een draaiboek. Daar horen dus ook de toekans maar bv ook de beo's bij die inderdaad geen metalen verdragen op de lange termijn. Daarvoor zou ik dan ook geen tartaar gebruiken. Hoewel.....menig toekan laat een muisje ook niet lopen op zijn tijd. Tartaar, muis, zal niet veel verschillen in ijzergehalte denk ik.

                      Opmerking


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        tja dat is ook zo maar er zijn er die ook met zulke soorten kweken.

                        mvg
                        Dan zullen er denk ik mensen moeten reageren die toekans grootbrengen met de hand. Ik heb dat in ieder geval nog nooit gedaan en mocht ik dat ooit wel doen dan lees ik me gewoon in en dan krijgt dat kuiken wat het nodig heeft. Nu zo denk ik dat weinig mensen je een draaiboek voor een toekan kunnen geven zonder ervaring daarmee.

                        Opmerking


                        • #72
                          zoveel mogelijk informatie).

                          quote marx(stond eerst robin,sorry foutje mijner zijde).: Nu zo denk ik dat weinig mensen je een draaiboek voor een toekan kunnen geven zonder ervaring daarmee

                          ach marx ,dat is 1 telefoontje weg ,naar bv avifauna.

                          moet er licht in de opfokkooi? voor de jongen of is het vooral gemakkelijk voor handopfokker?

                          wederom en nog maar eens benadrukken,stel deze vragen voor de "massa" niet voor mezelf.

                          NOOIT van mijn levensdagen.(maar dit ter zijde en daar zullen we het maar niet meer over hebben)
                          gaat er nu om zoveel mogelijk info.

                          ohja en quote robin:Rupsen zijn van zichzelf nooit giftig, maar worden giftig door de gifstoffen van de plant waar ze op leven en eten en die plantaardige gifstoffen slaan ze op in hun lichaam. Rupsen die dus op waardplanten leven die niet giftig zijn, zijn dus niet giftig...

                          dat klopt wel zo'n beetje maar men moet vooral ook kijken naar of er (veel) haar op zit,dat kan luchtweg/slokdarm infekties veroorzaken bij de vogels.
                          vogels wrijven niet voor niks bv rupsen aan tak af,ze willen zo het voedsel prepareren.(heeft soms ook als doel om het voedsel te kneuzen of gif uit angel kwijt te raken of gif van bv sprinkhaan (ja dat belletje aan de bek wat zij produceren als je ze beetpakt,is het laatste defentie middel,echter niet erg effectief altijd).
                          je moet het zo zien die haartjes kunnen gaan prikken in vogellichaam, dat kan dan gaan irriteren en kan de vogel infekties van krijgen.
                          mvg

                          Opmerking


                          • #73
                            Bij toerako's lijkt ijzerstapeling helemaal geen modegril. En uit ervaring met natuurbroed weet ik dat ze bijzonder onderhevig zijn aan ijzerstapeling.
                            Hetzelfd verhaal voor niltava sundara.
                            Hoe los je zulke dingen op met handopfok?
                            Ik wil je dit soort vogels is zien grootkrijgen met kattenvoer en hondenbrokken, of ben ik te septisch?

                            Opmerking


                            • #74

                              Opmerking


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door tropic
                                Bij toerako's lijkt ijzerstapeling helemaal geen modegril. En uit ervaring met natuurbroed weet ik dat ze bijzonder onderhevig zijn aan ijzerstapeling.
                                Hetzelfd verhaal voor niltava sundara.
                                Hoe los je zulke dingen op met handopfok?
                                Ik wil je dit soort vogels is zien grootkrijgen met kattenvoer en hondenbrokken, of ben ik te septisch?
                                Een beetje te sceptisch ben je wel ja. Je noemt nu twee soorten en combineert die met hondenbrokken en kattenvoer. Een ara krijg je ook niet groot op hondenbrokken en er is ook niemand die dat zegt.
                                Ik denk dat ik alles wel zo'n beetje heb uitgelegd wat ik zo in de tijd ervaren heb en dus wat dat aangaat kan ik er weinig meer aan toevoegen.

                                Opmerking

                                Working...
                                X