Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oogontsteking bij japanse nachtegaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • oogontsteking bij japanse nachtegaal

    Hallo,
    Ik heb een koppel japanse nachtegalen, waarmee ik ook gekweekt heb!
    Nu is de pop afgelopen jaar september ziek geworden en gestorven, kan gebeuren, maar nu heeft het overgebleven mannetje sinds kort oogontsteking en wel aan beide ogen.

    1 oog zit sinds een paar dagen helemaal dicht en bij het andere oog beperkt de ontsteking zich momenteel nog tot het ooglid aan de onderkant van het oog.Bij het oog dat nu helemaal dicht zit is het ook zo begonnen , en nu vrees ik dat de vogel ten dode is opgeschreven!

    De dierenarts kwam niet verder dan het evt geven van een antibioticazalf,maar ik kreeg niet het idee dat hij daar veel vertrouwen in had qua werking.

    heeft er iemand hier ervaring met oogontstekingen bij vogels en zo ja wat zou ik kunnen doen?

    Kan het ook zo zijn dat de ontsteking(en) spontaan verdwijnen en dat de vogel het zicht in de ogen behoudt, of zal de vogel aan beide ogen blind worden als gevolg van de ontstekingen en dus ten dode opgeschreven zijn?

    Het rare is dat ik dit in de 40 jaar dat ik vogels heb nog nooit heb meegemaakt en nu in 1 jaar 2 keer(afgelopen jaar ook een europese sijs pop die dit plotseling had aan 1 oog en die is aan dat oog blind geworden)

    gaarne jullie reactie

    mvg Bobbie

  • #2
    Als de vogel aan beide ogen een ontsteking heeft dan is er vaak iets anders aan de hand dan een "gewone" oogontsteking. Meestal sluimert er al voor langere tijd een ziekte in de vogel die tot uiting komt als een oogontsteking. Nu je de vogel toch uitwendig gaat behandelen zou ik dat ook inwendig doen met in dit geval een antibiotica. Voorgaande dient natuurlijk wel in overleg te gaan met de dierenarts.

    Voor die gene die nu meteen gaan lopen te schreeuwen van "He die Euphonia is toch zwaar tegen antibiotica?" dan zeg ik alvast: Ja dat klopt, maar in dit geval is de vogel al zwaar ziek en dan is vaak de enige redding een antibiotica kuur.

    Opmerking


    • #3
      Vogel opkooien in een schone kooi met gedesinfecteerde zitstokken, zou ik ook zeker doen en verder volg ik de mening van Euphonia.

      @ euphonia: Bij ziektes is antibotica zeker op zijn plaats.
      parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

      Opmerking


      • #4
        Bobbie, hoe zijn de vogels gehuisvest ?

        een vogel gaat vaak met zijn snavel over een stok, om zijn snavel af te vegen.

        als de stokken vies zijn, kan daardoor het oog gaan infecteren.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Bedankt voor jullie reacties!
          De vogels zijn gehuisvest in een Voliere van 4 bij 2 meter en ze zitten daar als koppel in zonder andere vogels
          De voliere is open maar boven de zitplaatsen ligt een glasplaat
          De roesten lijken zo op het oog niet vies dwz geen uitwerpselen of aangekoekte etensresten etc
          De roesten zijn ongeveer een jaar geleden vernieuwd.
          Ik heb intussen van de dierenarts begrepen dat de prognose met antibiotica en antibioticazalf nog steeds zeer matig is.
          In de voliere staan overigens ook nog 2 coniferen en ik weet natuurlijk niet of die een rol kunnen spelen in deze ontstekingsreactie

          Al met al heb ik dus heel weinig hoop op een spontane genezing
          Ik denk dat het hopen blijft op een goede afloop maar ik acht de kans klein dat het goed afloopt.
          Ik overweeg nog wel om evt toch maar antibiotica te geven en ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen die vogels hebben gehad met oogontstekingen

          Gaarne jullie reactie

          Mvg bobbie

          Opmerking


          • #6
            Probeer het eens met Propolis: http://www.webshopgeldof.nl/a-229734...olis-vit-20cc/

            http://werkgroepamerikaansesijzen.com/propolis/
            Last edited by HansV; 23-01-2016, 10:09.
            Bekijk mijn vogels op:

            http://papegaaiamadine.webnode.nl/

            Opmerking


            • #7
              sinds afgelopen Zaterdag is de vogel volledig blind aan beide ogen.
              vandaag toch nog een keer contact gezocht met de dierenarts ( de plaatselijke deze keer) en die adviseerde me om het toch maar eens te proberen met antibioticazalf met daarin ook vit. A
              Advies: minimaal 4 keer per dag oog insmeren met de zalf en aan het einde van dag 1 voorzichtig proberen om het oog te masseren om ervoor te zorgen dat het sterk gezwollen ooglid(ter grootte van een erwt op het oog) evt loskomt van het oog, zodat de vogel weer iets kan zien.
              zojuist voor de 4e keer vandaag zalf aangebracht en het oog voorzichtig gemasseerd, en ja hoor ,1 oog kan ondanks de zwelling een heel klein beetje open waardoor de vogel alweer iets kan zien, het andere oog (dat al langer dicht zat)geeft echter nog grote problemen, het staat wel iets open nu, maar ik heb niet de indruk dat hij er iets mee ziet vooralsnog.

              Afwachten dus hoe e.e.a zich de komende dagen gaat ontwikkelen

              Het geeft wel een hoop stress bij de vogel om hem 4 tot 6 keer per dag te vangen, maar er valt niets meer te verliezen en hooguit wat te winnen!

              Ik ben benieuwd hoe het verder gaat de komende dagen.

              Tot mijn stomme verbazing begon hij overigens ook meteen te zingen toen hij weer een beetje kon zien!

              Opmerking


              • #8
                Heb je hem ook nog een antibiotica kuur gegeven om het probleem van binnen uit aan te pakken?

                Opmerking


                • #9
                  Nee ik heb geen antibioticakuur voorgeschreven gekregen
                  Volgens de dierenarts is het zeer goed mogelijk dat een vogel aan beide ogen een ontsteking oploopt zonder dat er een onderliggende systemische oorzaak aan ten grondslag ligt
                  Daar komt bij dat de vogel werkelijk in topconditie verkeert verder en extreem veel zingt.
                  Ik heb dus vooralsnog geen reden om aan te nemen dat er meer speelt dan de oogontstekingen

                  Opmerking


                  • #10
                    Het niet inzetten van een antibiotica kuur heeft er mijns inziens voor gezorgd dat de vogel van ontstoken ogen naar blind is gegaan in 8 dagen tijd. Als de vogel blind was geworden dan was hij omgekomen van de honger omdat hij zijn voer en water niet kon vinden of je had hem zelf uit zijn lijden moeten verlossen.

                    Dergelijke zaken genezen niet zonder hulp van het gebruik van medicijnen. De vogel heeft dan ook in mijn visie onnodig geleden en dat doet hij nog steeds. Ik hoop natuurlijk van harte dan de oogontsteking geneest nu met de aangeschafte oogzalf maar als het mijn vogel was dan gaf ik hem ook nog meteen een antibiotica kuur om het probleem van binnen uit aan te pakken. Vanzelfsprekend geef je de vogel daarna een vitamine kuur zodat hij weer een beetje aan kan sterken vanwege de aanslag met de antibiotica.

                    Opmerking


                    • #11
                      Heel veel succes Bobbie, ik hoop en denk dat hij het redt. Gelukkig dat hij weer iets kan zien. Dat hij meteen weer gaat zingen is een goed teken.

                      groetjes fons
                      Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
                      uit het restant de rest van het land.

                      Opmerking


                      • #12
                        beetje een vreemde redenering om te zeggen, dat de vogel volledig blind is aan beide ogen, en even later kan hij weer wat zien.

                        als je de vogel 5 tot 6 x per dag moet uitvangen, dan heb je m wel in een tt kooi zitten ofzo, toch ?

                        ik bedoel dat je m zo kan pakken.

                        uitvangen is nooit leuk voor een vogel, daarom het ongemak zoveel mogelijk beperken.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                        Opmerking


                        • #13
                          bedankt voor jullie reacties

                          Volgens de dierenarts gaat het hier om een bacteriele oogontsteking en is een antibioticakuur niet nodig, mede omdat de vogel verder in een geweldige conditie verkeert, niet zwak is en ook verder geen tekenen van ziekte vertoont.
                          daar komt bij dat de vogel in de voliere heel veel zong, tot de dag dat ook het tweede oog helemaal dicht zat en hij niets meer kon zien.
                          Ik heb hem toen meteen naar binnen gehaald en geweekt voedsel gegeven.
                          ondanks dat hij helemaal niets meer kon zien wist hij in de kleine tt kooi door rond te scharrelen toch het bakje met drinken en eten te vinden.
                          dat de vogel helemaal niets meer kon zien was overduidelijk , je kon hem gewoon oppakken zonder dat hij in de gaten had dat hij benaderd werd.
                          Zoals al gezegd gaf de dierenarts op mijn aandringen aan, dat antibioticazalf evt nog wel te proberen viel en daar ben ik dan ook mee begonnen.

                          de oogzalf zorgt er voor dat e.e.a weker en flexibeler wordt en door het een beetje in te masseren kwam het opgezette ooglid enigzins los van het oog hetgeen erin resulteerde dat hij uit 1 oog weer wat kan zien, precies zoals de dierenarts voorspelde/hoopte (in het gunstigste geval dan).
                          Dit staat los van de antibacteriele werking ervan, want zo snel heeft de antibiotica natuurlijk geen effekt.

                          Door de zalf in het enigzins openstaande oog te druppelen/wrijven zal de ontsteking nu evt gaan genezen, tenminste dat is de bedoeling.

                          het ene oog is nu voor ongeveer 1/3 deel open , het andere voor ongeveer 1/5 deel maar het lijkt me niet dat hij met dat oog iets kan zien vooralsnog,

                          Het gedeelte dat normaal gesproken onder het oog zit is dus ernstig opgezwollen en het lijken dus wel erwten , de "'oogleden"" aan de onderkant van het oog .

                          De vogel eet goed en heel veel en drinkt ook meer dan normaal volgens mij, dus ik ben het helemaal met josly eens op dat punt

                          het enige wat ik mezelf kwalijk neem is dat ik in eerste instantie heb afgewacht toen het eerste oog dicht zat,maar dat was ingegeven door de mening van een dierenarts die ik had gebeld en die dus minder hoopvol was dan de later geraadpleegde dierenarts.

                          Nu heb ik wel weer wat hoop op gedeeltelijk danwel volledig herstel,maar het is allemaal hoogst onzeker.

                          De vogel iedere dag een keer of 6 behandelen geeft veel stress bij het beestje en dat zal hem ook geen goed doen, maar het is voor zijn bestwil

                          Hopelijk neemt de ontsteking de komende dagen snel af en daarmee ook de zwelling.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobbie Bekijk Bericht
                            ...Volgens de dierenarts gaat het hier om een bacteriele oogontsteking en is een antibioticakuur niet nodig...

                            Opmerking


                            • #15
                              je hebt helemaal gelijk euphonia, voor allebei is wat te zeggen,maar ik ben afgegaan op het advies van de dierenarts.
                              Die stress van het uitvangen van de vogel is bepaald niet gering, dat merk ik ook aan de vogel,maar zoals je zegt een japanse nachtegaal kan wel wat hebben. Die stress had hij (en ik) niet gehad met een kuur,maar daar kleven ook weer nadelen aan zoals je weet
                              daar komt dan nog bij dat het dan wel een stuk langer duurt voordat de vogel weer wat ziet en dat is natuurlijk ook niet ideaal ivm eten en drinken.
                              Misschien was een combinatie van zalf en een kuur wel het meest doeltreffend, maar zoals gezegd kleven aan beide opties ook nadelen, dus maar het advies van de dierenarts opgevolgd.

                              Opmerking

                              Working...
                              X