Mededeling

Collapse
No announcement yet.

sos winterkoninkjejong met de hand grootbrengen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• sos winterkoninkjejong met de hand grootbrengen

Geachte

Het vaderwinterkoninkje dat al jaren in onze tuin woont is vandaag tragisch overleden. We kenden hem heel goed en hij had al talloze nestjes grootgebracht. Helaas zat hij een week ver met zijn huidige jongskes te voeren. Graag wil ik een of meer van de jonkies zelf grootbrengen met de hand aangezien we vrezen dat de moeder heel gauw zal stoppen met voederen.
    Ik heb hier geen ervaring mee (alleen met kuikens van kippen groot te brengen).
    Kan iemand mij (naast spinnen waarvan er helaas geen beschikbaar zijn in de tuin) alsjeblieft vertellen wat ik de jonkies kan voederen? We beschikken over een roodkleurige warmtelamp thuis dus warmhouden zou normaal geen probleem moeten zijn... Ook besef ik dat ik soms de natuur zijn werk moet laten gaan hoe crue ook... Maar ik wil zijn jonkies grootbrengen als soort eerbetoon van het trouwe beestje dat wij zo goed kenden en dat ons zo goed kende...

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten

Mellinda

Al is het mannetje dood, je kunt niet de jongen weghalen zomaar. Het popje zal waarschijnlijk wel verder voederen en anders is het jammer maar je mag gewoon niet legaal de jongen weghalen.
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Gewoon de moeder verder laten voeren en de natuur zijn gang laten gaan.

Opmerking

inderdaad gewoon de natuur laten gaan. Waarschijnlijk voert de pop wel door en anders is het jammer
        groeten gijs

Opmerking

Het mag niet, maar om ze gewoon dood te laten gaan, lijkt mij ook niet de bedoeling... Veel kans dat de pop het verder alleen doet, maar misschien heb je de kans om ze bij te voeren zonder ze uit het nest te halen?

Opmerking

[FONT=Garamond][SIZE=4]
            [/SIZE][/FONT]
            [FONT=Garamond][SIZE=4]Hier wat info van een site

Zelf opfokvoer maken[/SIZE][/FONT]
            [FONT=Garamond] Elke liefhebber heeft natuurlijk zijn eigen manier om de jonge vogels te laten voeren. En elke liefhebber vindt zijn eigen methode, die vaak langdurig is uitgetest, de beste methode. En het is een hele kunst om te weten te komen wat nu precies wordt gevoerd. Een zekere geheimhouding naar elkaar toe schijnt bij het spel te horen. Maar hier hebben we toch nog een methode (gekregen van een wat oudere liefhebber) waarbij voor het malen een opmerkelijk zelfgemaakt apparaat werd gebruikt. Gedroogd hard oud brood wordt fijn gemalen. Ongeveer een kilo zwart-wit zaad wordt samen met een flinke hoeveelheid hennep (kempzaad) ook gemalen. Drie hard gekookte eieren fijn maken en twee appels raspen. Voeg dat alles bij elkaar en doe daar op het moment van gebruik nog wat meelwormen, buffelwormen en miereneieren bij en je hebt kennelijk een prima opfokvoer.[/FONT]

Opmerking

de natuur zelf zijn gang laten gaan.

wat ga je met de jongen doen, die jij met de hand opfokt ?

terug de natuur in gaat niet, en een kweker wil ze niet hebben, omdat ze niet geringd zijn.

de pop zal een zware tijd krijgen om de jongen groot te krijgen, maar de meesten zullen het overleven.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Bedankt voor de reacties. We kunnen de pop zien voederen vanuit ons keukenraam, vandaag was ze gelukkig nog hard in de weer. Ook kijkt ze nog naar de jongen om want we hebben haar uitwerpselen zien verwijderen uit het nest en die enkele meters verder zien laten vallen. Ik weet dat je normaal de beestjes zelf niet mag verwijderen, maar het is niet de bedoeling dat ik ze (nadat ze grootzijn) bijhoudt of aan een kweker of zo geef, integendeel. Ik zou ze ergens in n bos vrijlaten. Ik heb een hele nacht zitten surfen op buitenlandse sites (moeilijk te vinden), in het UK hebben ze met succes een paar jongen zelf kunnen grootbrengen en vrijlaten blijkbaar, ze zouden bijna direct terug verwilderen als je ze in een omgeving loslaat waar weinig mensen zijn. Had ook een mailtje gestuurd naar een natuuropvangcentrum. Die zeiden ook dat het kan zijn dat de pop ze waarschijnlijk verder blijft voederen. Als het niet zo was dan zijn ze enorm moeilijk groot te brengen... De jongen zelf bijvoederen met de pop vindt ik te riskant momenteel. Dus ik zal nog even afwachten wat de moeder doet.

Opmerking

Beste Mellinda,

De natuur houd geen rekening met onze menselijke gevoelens, gedachtegang en wensen.
                  Ook kunnen wij de natuur niet verbeteren.
                  Bij verstoring door mensen is er een grotere kans dat de moeder zal stoppen met voeren of dat rovers het nest ook weten te vinden.
                  Tevens geeft u al aan er geen ervaring mee te hebben.
                  Mocht u als "eerbetoon" aan de overleden vogel de jonkies groot willen brengen, dan zou u dat misschien beter kunnen doen door zich af te vragen welk voedsel de overgebleven ouder zou kunnen helpen om de jongen groot te krijgen.

In Nederland kunt u voor eventuele "gevonden" vogeltjes terecht bij een asiel: http://www.vogeltrekstation.nl/node/68
                  Ook kunnen zij u misschien waardevolle tips geven.

Opmerking

Het enige wat je er aan kan doen denk ik is wat voedsel aanbieden in je tuin, zodat het winterkoninkje niet zo lang hoeft te zoeken.
                    groeten gijs

Opmerking

ik ben het met Gijs eens.

zet voldoende voer, zoals buffalo`s neer, zodat ze niet ver hoeft om voldoende voer te vinden.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Working...
                      X