Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedseisoen Japanse Nachtegalen 2015

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door bobbie Bekijk Bericht
    Hij heeft een geweldig koppel, en een voedermethode, die precies aansluit bij wat dat koppel blijkbaar prefereert en bij dat koppel past.
    Wat is die voedermethode dan?
    Bij mij doen de japanse nachtegalen helaas nog niets. Zingen wel volop. Maar ze zitten bij een koppel sneeuwkruin tapuiten. Misschien is dat te druk.

Maar geniet wel volop van de zang.
    M.vr.gr.
    Wim van der Linden
    http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

niets aparts, maar belangrijk is volgens hem en ook volgens mij het feit dat er veel variatie moet zijn in het aangeboden voer, en daar komt bij dat ze NIET steeds de mogelijkheid moeten hebben om het voer dat ze het liefst voeren aan hun jongen te geven.
      Kort samengevat: Buffalowormen(gehouden op,gevoerd met pelletvoer), witte meelwormen(gevoerd met, gehouden op pelletvoeding), krekels(huiskrekels maat 6), en wat mij betreft ook nog wasmotlarven,maar die voert hij niet omdat zijn vogels itt mijn vogels graag met krekels voeren.

Bij mij hebben ze bepaald geen voorkeur voor krekels,maar als ik er voor zorg dat ze geen ander levend voer tot hun beschikking hebben,dan willen ze ze plotseling wel eten en aan hun jongen voeren!

Ieder koppel is anders en ieder koppel heeft zijn voorkeur voor bepaald voedsel.
      variatie is dus het belangrijkst en dan ook de noodzaak,dat ze alle aangeboden voer ook willen voeren aan hun jongen ,evt onder dwang door al het andere levend voer weg te halen, zoals eerder al aangegeven.
      Als de jongen uit het nest zijn, dan dwing ik de oudervogels om af en toe met eivoer te voeren,gewoon cede eivoer uit een pak,waarbij het belangrijk is dat het goed vochtig is gemaakt. Hiermee voorkom ik evt vitamine/en mineralen gebrek!

p.s Alles staat en valt natuurlijk om te beginnen met het feit dat je een goed koppel moet hebben, geen eierpikkers, goede broeders , en zorgzaam als de eitjes zijn uitgekomen
      verder geen geheimen dus,geen trucjes etc
      Last edited by bobbie; 15-07-2015, 17:26.

Opmerking

tja, mijn pop roept ook wel eens, soms wat meer dan de andere keer.

de man zie ik steeds met nest materiaal vliegen, zo de conifeer in.

ze hebben het reuze naar hun zin, ik zie het wel wat het gaat doen.

ik ga zeker niet deze man omruilen, om misschien "weer" een man te hebben, waarbij de pop zit te roepen.

echter het zet je wel aan tot kritisch denken, maar voorlopig krijgen ze het voordeel van de twijfel.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

we moeten wel een onderscheid maken tussen weleens roepen en vaak roepen natuurlijk.
          Mijn pop roept ook weleens,maar niet vaak

Opmerking

Ik denk dat het broedseizoen er bij mij opzit,want de jappen maken geen aanstalten meer om aan de 4e broedronde te beginnen.
            Vreemd wel, want 3 broedrondes met in totaal 8 eitjes is niet echt veel,waarbij tijdens de eerste ronde ook nog het nest in de steek werd gelaten na 4 dagen broeden vanwege het extreem koude weer half maart. Opvallend dat het daarna ook 4 weken duurde voordat ze begonnen aan de 2e broedronde en ook opvallend dat er tussen broedronde 2 en 3 ruim 2 weken zat nadat de jongen waren uitgevlogen voordat de pop weer ging leggen.

Voorgaande jaren(en vaak ook met andere koppels) had ik steeds 5 broedrondes, waarbij de pop steeds binnen een week na het uitvliegen van de jongen alweer het 3e ei had gelegd en ieder nest bestond uit 4 eitjes.
            Toch zou het een pop van 2012 moeten zijn volgens de ring, dus ouderdom kan het niet zijn!

Maar goed, het ene jaar is het andere niet en ik heb de stellige indruk,dat het over het algemeen geen bijster goed broedseizoen is dit jaar mbt de japanse nachtegalen, lees ook maar weinig over broedresultaten op het forum.

Opmerking

bij mij hebben ze ook niets ondernomen, wel steeds met nestmateriaal vliegen, maar daar hield het wel mee op.

volgend seizoen beter maar.....
              groeten Ton

Opmerking

Min Japanse nachtegalen doen ook helemaal niks. De man fluit heel de dag en de poppen tonen geen interesse. Bij het kweken van vogels moet je gewoon geduld hebben. Soms gaat het van een leien dakje, soms met moeilijkheden, soms helemaal niet.

Opmerking

Opmerking

Man japanse nachtegaal is al in de rui,vandaar dat ze niet meer nestelen, is extreem vroeg overigens,want vorig jaar begon de rui een volle maand later,maar het weer van dit jaar(extreem wisselvallig)zal daar ook wel een rol in spelen denk ik.
                    Vanmorgen de jongen dus maar weer terug bij de ouders geplaatst zodat ze meer vliegruimte hebben.
                    Al met al dus wederom een in mijn ogen teleurstellend broedseizoen, hoewel ik ook besef dat de meesten die met deze vogels proberen te kweken al heel tevreden zouden zijn met 3 jonge vogels.
                    Ik vergelijk het echter met een vriend van mij,die 2 koppels heeft, 1 koppel heeft helemaal niets gedaan,maar het andere koppel heeft al minimaal 9 jongen grootgebracht.

Opmerking

tja, als ze in de rui vallen, is het seizoen inderdaad voorbij.

maar het is pas eind juli, het seizoen zou zeker nog 2 maanden moeten duren.......

de natuur laat zich niet sturen, dat merk je wel weer.
                      groeten Ton

Opmerking

Mijn Japanse nachtegalen zijn ook in de rui gevallen, alle 4 tegelijk. De man houd ook zijn snavel dicht en er kont geen geluid meer uit. Ik ga er maar vanuit dat het kweek seizoen voor hun over is. Volgend jaar hoop ik meer geluk te hebben,

Opmerking

Afgelopen zondag weer eens flink aan het snoeien geweest in de kas want ik zag de vogels niet meer .

Ik zag dat de Japanse nachtegalen weer helemaal mooi door de rui heen zijn gekomen, lekker strak en vol kleur. Vervolgens kijk ik nog een tijdje in de rondte en zie dat mijn grote fel gekleurde pop een fel gekleurde nachtegaal de veren zit schoon te maken. Ik verbaasde mij want ik heb buiten die grote fel gekleurde pop maar 1 andere fel gekleurde nachtegaal en dat is mijn enige man. Nog wat later kon ik aan de ring zien dat het inderdaad om de jonge man ging die ik halverwege dit jaar aangeschaft had.

Zo ik eerder schreef had geen van de 3 poppen interesse in de man maar nu de man door de rui is en er super uitziet heeft 1 van de poppen wel interesse. Ook zag ik dat de man toch flink aan de maat is, dat wil zeggen hij is groter geworden dan hij halverwege dit jaar was.

Ik hoop echt dat dit een paar gaat worden en volgend jaar jongen gaat krijgen, dat zou leuk zijn. Gebeurd dat niet dan vind ik het ook goed hoor. De vogels tonen echt karakter en zijn slim en daar houd ik wel van.

Opmerking

Ik denk toch dat je de overige twee poppen moet verwijderen wil je kans maken op jongen
                            Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                            Vergeet niet te kijken op mijn site!
                            http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

goed om te horen, dat ze interesse hebben in elkaar, ben benieuwd hoe het verder gaat.

wie weet verrassen ze je met een nestje.
                              groeten Ton

Opmerking

Ik laat alle Nachtegalen voor nu gewoon bij elkaar zitten. Merk ik dat de twee poppen, wanneer het broedseizoen volgend jaar weer begint, de boel gaan verstoren dan vang ik ze zeker uit met de vangkooi.

Opmerking

Working...
                                X