Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedseizoen 2015 japanse nachtegalen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Misschien zou je eierschalen kunnen verstrekken en anders zou ik ze persoonlijk uitsluiten voor de kweek.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Heel frustrerend betsie,ik zou er niet vrolijk van worden en zeer sterk overwegen om een ander koppel aan te schaffen ,maar besef dat je je natuurlijk ook gehecht hebt aan dit koppel
      Ik hoop voor je dat het net als in eerdere jaren aan het einde van het broedseizoen toch nog een keer mag gaan lukken

Opmerking

Is idd heel frustrerend en ik word er echt niet vrolijk van maar waar ik 25 jaar geleden op hoopte is me wel gelukt vorig jaar en dat jaar er voor.
        Miss idd een goed idee om een ander koppel aan te schaffen maar je hebt nooit geen garantie dat het geen eierpikkers zijn.
        Vind het ook lastig om vogels die ik al een aantal jaren heb weg te doen.
        Heb ook nog een koppel wat totaal niets doet maar dat is geen goed klikkend koppel, zal daar wel aan liggen.
        Heb er verschillende gehad die het allemaal deden dat vervelende eierpikken.

Wat voor eierschillen bedoel je dan Hans?
        Gewoon van een gekookt kippenei?

Opmerking

Na een hoop tegen slagen met de Japanse nachtegalen eitjes pikken man meerdere nesten onbevrucht etc.
          Nu toch een jong van de vier eitjes pop laat ik het alleen doen de man vertrouw ik nog steeds niet en vooral dat er maar een jong is. Nu heb ik alles staan diepvries Buffalo wormpjes en pinkies bepoederd, Kl. krekeltjes, Buffalo wormpjes levende gevoerd met meelwormen voer. De pop negeert alles alleen voert ze af en toe was motten waar ze lang mee klooit voor dat ze het voert. Zelf snij ik ze in kleinere stukjes wat ook gegeven word ik kan het alleen niet zien want het nest zit goed verscholen.was motten alleen lijkt mij niet goed vraag mij af als ik hiermee stop of ze wel over gaat op de redt van het aangeboden voedsel.Er is natuurlijk maar een jong en als het mis gaat is het weer teleurstelling voor de zoveelste keer.Jong is gisterenmiddag geboren en na inspectie leeft het nog steeds.
          Misschien iemand een idee wt verstandig is?

Gr. Jan

Opmerking

hallo Jan,

gewoon doorgaan met die wasmotlarven,ik voer ze ook, en ook bij mij vechten de oudervogels er lang mee voordat ze ze hebben gedood en platgebeten.
            Je hoeft ze echt niet in stukjes te snijden hoor!

is goed voedsel, alleen niet teveel geven ,(bv alleen s,avonds en s.morgens als eerste voeding, omdat ze vetrijk zijn, dus goed voor de nacht en s,morgens als eerste voeding omdat de jongen dan veel honger hebben) zou er ook zeker nog Witte meelwormen bij geven als ik jou was, en die ook meelwormenvoer laten eten. veel succes!!!

Opmerking

Bobby,

Zijn de wasmotten dan niet te groot voor een jong van amper twee dagen?
              Merk wel op dat ze de hele wasmotten liever naar neet meeneemt om te voeren het jong krijgt wel denk ik met kleine beetjes binnen. Anders had het al niet meer geleefd denk ik.Alleen in de avond en ochtend is moeilijk als ze niets anders voert.
              Wel vreemd dat ze geen Buffalo wormpjes voert hoor toch bij de meesten dat dit wel gebeurd.
              Merk ook dat de pop drang heeft om naar buiten te willen maar dat doe ik niet.
              Betreft witte meelwormen maar enkele op dag die vervellen wel veel wormen die in fase twee zijn maar de pop eet deze zelf op als ik ze geef.

Gr. Jan

Opmerking

Ik bepoeder al mijn diepvries en levend voer met AviTotaal+ van Avian. Daar overheen gaat dan nog Nutribird A21. Mijn meelwormen en buffalowormen voer ik met meelwormensubstraat ook van Avian. Ik heb er veel succes mee zoals je kan lezen in mijn diverse topics hier.

Opmerking

nee jan, de wasmotten zijn niet te groot, anders zou ze het echt niet aan de jongen voeren!
                  Ik geef ze ook vanaf dag 1, zonder problemen en ook ik was in het begin bang dat ze te groot zouden zijn en de jongen zouden stikken,maar dat ging dus gewoon goed! je hebt wel een groot probleem als de pop niets anders wil voeren,want alleen op wasmotlarven kweek je geen jongen!
                  Ik heb ook ooit zo,n pop gehad, en bij mij hielp het als ik af en toe een wasmotlarve voerde en daarnaast alleen buffalowormen gaf, zodat de pop niets meer te kiezen had en na verloop van tijd besefte dat ze toch echt moet gaan voeren met de buffalowormen omdat het jong anders zou sterven van de honger,
                  heb ook eens van een ander forumlid gehoord, dat als je ze dwingt,dat ze dan heus wel iets anders aan de jongen geven, krekeltjes, altijd buffalowormen beschikbaar stellen ,witte meelwormen, pinky,s bepoederd etc

Ik zou haar dus gewoon dwingen, en de vogel een paar uur constant observeren of ze toch ander levend voer gaat voederen! goede kans dat het dan lukt!

Wil ze echt niet, dan heb je geen keuze,maar ook nauwelijks kans dat het met alleen wasmotlarven gaat lukken, succes!

Opmerking

hallo Jan, ben benieuwd hoe het verder is gelopen met het ene jong!

Ik heb weer eens de nodige tegenslag te verwerken gekregen met mijn jappen.
                    26 juni werden er uit 3 eitjes 3 jongen geboren en ze werden goed gevoerd.
                    Maar toen kwam de hittegolf! Absurde temperaturen en een nest wat zich het grootste gedeelte van de dag in de zon bevond.
                    Tot aan het begin van de hittegolf groeiden de jongen heel goed en was er geen probleem met het verstrekken van buffalowormen,witte meelwormen etc etc,maar vanwege de hoge temperaturen en het feit dat ik de voedseldieren niet in de schaduw kon aanbieden, duurde het slechts 10 minuten voordat de voedseldieren het loodje legden, zodat ik tig keer per dag de gang naar de voliere moest maken om de oudervogels van voldoende voedsel te voorzien.
                    het viel mij daarnaast op, dat er tussen 11.00 uur en 17.00 uur slechts weinig door de oudervogels gevoerd werd, deels omdat ze beurtelings op het nest verbleven om de jongen tegen de felle zon te beschermen en deels omdat ze zelf al moeite genoeg hadden om de felle zon te trotseren.

Ik had er vanwege het weer maar weinig vertrouwen in dat de jongen het zouden redden,maar de elfde dag zag ik toch 2 jongen die uit het nest waren gekomen, waarbij het mij opviel dat 1 jong duidelijk groter was dan het andere, dat op de grond verbleef en tekenen van zwakte vertoonde.
                    Dat jong was ten dode opgeschreven zoveel was mij meteen duidelijk, omdat ik wist dat jongen die niet in staat zijn om van de grond af te komen door de oudervogels genegeerd worden omdat ze weten dat die jongen kansloos zijn ,natuurlijk instinct!

Het 3e jong zag ik nergens, dus vreesde ik dat het dood in de nest zou liggen, en ja hoor dat klopte.
                    Dit jong was weer duidelijk kleiner dan de kleinste van de andere 2. het lijkt er dus op dat het ene jong dat het heeft gered het meeste voer heeft opgeeist. Al met al een flinke domper, omdat het er van buitenaf allemaal redelijk goed uit zag, maar ik denk dat de hitte een negatieve rol heeft gespeeld in het geheel. Misschien moet ik anderzijds gewoon blij zijn met het ene jong dat nu nog over is,maar ik heb liever dat jongen sterven gedurende de eerste dagen na geboorte, ipv na of tijdens het uitvliegen!
                    Samengevat verloopt het seizoen met pieken en dalen, want 1e ronde heeft de pop de eieren in de steek gelaten, half maart, vanwege de kou, waarbij ze zelf ook niet helemaal gezond was, zodat het daarna nog 4 weken heeft geduurd voordat ze weer eitjes had gelegd.
                    2e ronde 2 eieren, 2 jongen die allebei zelfstandig zijn nu, en 3e ronde 3 eieren, 3 jongen en eentje uitgevlogen dus.

Ik denk dat er nog wel een broedronde komt, dus hoop dat het nu weer eens meezit!

Opmerking

Het leven van de kweker gaat niet over rozen. Ik heb in het verleden in 1 klap zo een 50 Goulds verloren aan draaihals ziekte. Ik was er zo naar van dat ik met de hobby wilde stoppen maar ben toch verder gegaan, immers: de aanhouder wint.

Opmerking

helemaal gelijk euphonia,maar soms vraag ik me ook af wat we de vogels aandoen,maar dat is een discussie met vele aspecten.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door bobbie Bekijk Bericht
                          hallo Jan, ben benieuwd hoe het verder is gelopen met het ene jong!

Ik heb weer eens de nodige tegenslag te verwerken gekregen met mijn jappen.
                          26 juni werden er uit 3 eitjes 3 jongen geboren en ze werden goed gevoerd.
                          Maar toen kwam de hittegolf! Absurde temperaturen en een nest wat zich het grootste gedeelte van de dag in de zon bevond.
                          Tot aan het begin van de hittegolf groeiden de jongen heel goed en was er geen probleem met het verstrekken van buffalowormen,witte meelwormen etc etc,maar vanwege de hoge temperaturen en het feit dat ik de voedseldieren niet in de schaduw kon aanbieden, duurde het slechts 10 minuten voordat de voedseldieren het loodje legden, zodat ik tig keer per dag de gang naar de voliere moest maken om de oudervogels van voldoende voedsel te voorzien.
                          het viel mij daarnaast op, dat er tussen 11.00 uur en 17.00 uur slechts weinig door de oudervogels gevoerd werd, deels omdat ze beurtelings op het nest verbleven om de jongen tegen de felle zon te beschermen en deels omdat ze zelf al moeite genoeg hadden om de felle zon te trotseren.

Ik had er vanwege het weer maar weinig vertrouwen in dat de jongen het zouden redden,maar de elfde dag zag ik toch 2 jongen die uit het nest waren gekomen, waarbij het mij opviel dat 1 jong duidelijk groter was dan het andere, dat op de grond verbleef en tekenen van zwakte vertoonde.
                          Dat jong was ten dode opgeschreven zoveel was mij meteen duidelijk, omdat ik wist dat jongen die niet in staat zijn om van de grond af te komen door de oudervogels genegeerd worden omdat ze weten dat die jongen kansloos zijn ,natuurlijk instinct!

Het 3e jong zag ik nergens, dus vreesde ik dat het dood in de nest zou liggen, en ja hoor dat klopte.
                          Dit jong was weer duidelijk kleiner dan de kleinste van de andere 2. het lijkt er dus op dat het ene jong dat het heeft gered het meeste voer heeft opgeeist. Al met al een flinke domper, omdat het er van buitenaf allemaal redelijk goed uit zag, maar ik denk dat de hitte een negatieve rol heeft gespeeld in het geheel. Misschien moet ik anderzijds gewoon blij zijn met het ene jong dat nu nog over is,maar ik heb liever dat jongen sterven gedurende de eerste dagen na geboorte, ipv na of tijdens het uitvliegen!
                          Samengevat verloopt het seizoen met pieken en dalen, want 1e ronde heeft de pop de eieren in de steek gelaten, half maart, vanwege de kou, waarbij ze zelf ook niet helemaal gezond was, zodat het daarna nog 4 weken heeft geduurd voordat ze weer eitjes had gelegd.
                          2e ronde 2 eieren, 2 jongen die allebei zelfstandig zijn nu, en 3e ronde 3 eieren, 3 jongen en eentje uitgevlogen dus.

Ik denk dat er nog wel een broedronde komt, dus hoop dat het nu weer eens meezit!
                          Het jong is maar 3 dagen oud geworden merkte al in de ochtend dat de pop al een tijd lang niet bij het jong kwam.(trouwens had dit wel even eerder kunnen berichten)
                          Toen ik ben gaan kijken in het nest leefde het jong wel maar was best al onderkoeld juist omdat er niet meerdere jongen waren.
                          Toch nog maar wasmotten geven maar in de middag was het hemelen helaas.
                          Was wel te verwachten als ze alleen heet jong wil groot brengen met een soort levend voer.
                          Best weer teleurstelling natuurlijk maar wat je zegt liever nu dan dat ze uitgevlogen zijn etc.
                          Koppel zit nu weer bij elkaar maar lijkt wel of ze als goede vrienden uit elkaar zijn zitten niet meer te kroelen tegen elkaar en de maan kleppert de pop steeds weg terwijl ze gaat zitten om te paren.
                          Ze gaat wel nu af en toe weer naar nest met koks vezel zit alleen niet te wachten op weer onbevruchte eitjes of maar 1 jong.
                          De zilveroren nestelen ook een beetje nu afgelopen jaar nog later zelfs eind aug. begin sept. gingen ruien en het was over.
                          Weet nog steeds niet waar je dat boekje kan kopen met gebruik aanwijzing maar ja zou ook niets aan zijn als het dan allemaal van een leien dakje zou gaan. Wel weer 2 jongen bij jou maar ik begrijp dat je het verloop anders had verwacht.

Groet,Jan

Opmerking

hallo Jan

Spijtig van je jong maar het was natuurlijk te verwachten.

Omdat ik mijn jappen loslaat in de vrije natuur als ze vast zitten te broeden is het allemaal wat mooier natuurlijk dan bij diegenen die dat niet doen/durven, en daarom denk ik dat het allemaal alleen maar nog mooier zou zijn als het van een leien dakje zou gaan, omdat je dan en het natuurlijke gedrag hebt en het resultaat en ik me niet voor kan stellen dat het zou gaan vervelen!

Overigens is het niet zo dat mijn jappen in de vrije natuur veel voedsel vangen, dat valt heel erg tegen, slechts af en toe brengen ze wat mee voor hun jongen.

Als we het gemakkelijk wilden hebben, dan zouden we natuurlijk allemaal zebravinken gaan kweken, maar tegen het gedrag van een Japanse nachtegaal kan in mijn ogen geen enkele vogel op.

Ik hoop voor je dat je nog succes mag hebben dit jaar met je jappen en zilveroren

Groeten

Opmerking

Working...
                            X