Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedseizoen 2015 japanse nachtegalen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

jammer Betsie, maar zoals jij weet uit ervaring komen er ook nog legsels die met rust gelaten worden, dus alle reden om ondanks dit irritante eierpikken positief te blijven.
    Mijn koppel heeft het nest weer opgeknapt en ik verwacht eerdaags het eerste ei van de 2e broedronnde.

p.s een vriend van mij heeft vandaag het eerste nest (3 jongen)van zijn japanse nachtegalen uitvliegen, een knappe prestatie zo vroeg in het voorjaar!
    het mag dan wel erg vroeg zijn en het weer was niet best,maar het bewijst wel dat het ook dan al kan lukken.

Opmerking

Hoi Bobbie, je hebt gelijk het is jammer maar ik heb nou eenmaal een apart koppel
      Ik blijf de moed erin houden, zag net dat er weer een eitje in het nest lag

Wat leuk voor je vriend en zeker een knappe prestatie zo vroeg in het jaar, gaat het nog steeds goed met zijn jongen?
      Zijn er bij jou alweer eitjes?

Groetjes,
      Betsie

Opmerking

Vanavond even bij de vriend langs geweest om de jonge japanse nachtegalen te bewonderen
        Ze vliegen nu 6 dagen uit en hebben al een behoorlijke staart en kunnen al zeer redelijk vliegen, een teken dat ze geweldig verzorgd worden door de oudervogels/ eigenaar.
        Intussen is er alweer een nieuw nest gebouwd door de jappen bij hem.

Bij mij bouwen de jappen nu een nest op ongeveer 50 cm van de grond in een conifeer,maar ik betwijfel of het nest voldoende stevig bevestigd is ( voldoende houvast geeft).
        Ik vind sowieso dat er veel tijd zit tussen het eerste nest en dit nest,maar goed we wachten het gewoon af.
        Last edited by bobbie; 18-04-2015, 22:09.

Opmerking

Altijd mooi om te horen dat het tot zover allemaal lekker loopt.
          Neem aan dat het nog te spraken is geweest waar hij ze mee groot heeft gekregen?
          Je moet niet raar opkijken als jou Japanse nachtegalen opeens toch weer naar het oude nest terug keren.
          Zijn nog genoeg maandjes te gaan voor resultaten.

Groet,Jan

Opmerking

klopt Jan, heb al vaker meegemaakt dat ze een volledig nieuw nest hadden gemaakt en uiteindelijk toch weer de eieren gelegd werden in het oude nest

Opmerking

Opmerking

Mooi Gerrit.Success met de tweede ronde.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

heel netjes Gerrit, die heb je alvast!

Succes met de 2e ronde!

Opmerking

Nadat ik op 1 april de eitjes van de eerste broedronde had verwijderd die onbevrucht bleken omdat het vrouwtje na een paar dagen broeden gestopt was en daardoor slechts het mannetje overdag de eieren nog bebroedde, duurde het tot 7 mei voordat het vrouwtje het 2e legsel compleet had en dat bestond uit 3 eitjes,waarvan later bleek dat er 2 bevrucht waren en 1 onbevrucht.
                    Op 19 mei s,morgens tussen 11 en 12 uur werden er 2 jongen geboren.
                    De eerste 2 dagen voerde ik alleen buffalowormen en met ingang van dag 3 werden daar witte meelwormen (die ik voerde met geweekte nutribird complet korrels), wasmotlarven en krekels aan toegevoegd,waarbij opviel dat er nauwelijks nog gevoerd werd met buffalowormen en dat de krekeltjes ook niet bepaald favoriet waren. De witte meelwormen werden echter verslonden en ook de wasmotlarven, die ik s,avonds en s,morgens vroeg verstrekte , werden graag door de ouders aan de jongen gevoerd. Er werd alleen nog maar met de buffalowormen gevoerd als het ander levend voer op was.
                    De krekeltjes vonden slechts mondjesmaat hun weg naar het nest en dat bleef ook later zo.

Op de 5e dag werd ik gealarmeerd door het gekrijs van de jappen en toen ik ging kijken bleek het nest scheef te hangen omdat ze het niet stevig genoeg hadden bevestigd aan de coniferentakjes,waardoor ik me gedwongen zag om een nestkorfje in de conifeer vast te maken en daar het losgekomen nest in te leggen.

De jappen waren daar niet blij mee en 3 uur lang krijsten ze alles bij elkaar waarna ze toch maar besloten om de jongen te voeren tot mijn grote opluchting. Ze gingen echter niet op het nest zitten en ook s,nachts sliep de pop niet op het nest.
                    Gelukkig zat ze de volgende dag weer wel op het nest en bleken de jongen e.e.a goed doorstaan te hebben.

Ik heb de jongen niet geringd omdat ik geen enkel risico wilde nemen.

De jongen groeiden goed en op 29 Mei verlieten ze s,morgens onder luid gekrijs van de ouders het nest.
                    Ze waren toen exact 10 volle dagen oud, op het uur precies.

Toen werd het even spannend, want zouden de jongen sterk genoeg zijn om van de grond af te komen ?
                    Het was mij bij eerdere broedsels namelijk opgevallen dat als de jongen niet in staat waren om omhoog te klauteren , dat de ouders dan stopten met voeren omdat de jongen dan blijkbaar in de vrije natuur kansloos zijn en de ouders dit instinctief aanvoelen .
                    Die angst bleek echter ongegrond want 5 minuten later zaten de jongen al op ongeveer 20 cm van de grond af in het groen.

De jongen zijn intussen 22 dagen oud en vandaag zag ik ze voor het eerst zelf eten.
                    Ze vliegen al bijna net zo goed als de ouders en daarom zal ik ze over een dag of 4 uitvangen en apart zetten, ook omdat de jappen volgens mij eerdaags weer zitten te broeden op het volgende legsel.

Al met al ben ik heel tevreden met dit resultaat en hoop dat de volgende broedronde ook zo voorspoedig zal verlopen.

Wel is het mij opgevallen dat itt vorig jaar (toen de pop steeds binnen een week na het uitvliegen van de jongen alweer op eitjes zat)het relatief lang duurt voordat er weer met een nieuw broedsel wordt begonnen, maar dat maakt natuurlijk verder niets uit.

Opmerking

Mooi Bobbie 2 jongen op stok, gefeliciteerd!

Opmerking

prachtig, en nog leerrijk ook

Opmerking

Hoe staat het met de jappen bij jou Betsie ?

Afgelopen Donderdag de jongen maar meteen uitgevangen,(moest toch de voliere schoonmaken en bovendien hadden de oudervogels het nieuwe nest al weer klaar), ze waren exact 23 dagen oud en aten al goed zelf(geweekte korrelvoer van nutribird unicomplet).
                          Ik denk wel dat 23 dagen het absolute minimum is voordat je ze kunt afvangen en ook dan moet je goed opletten of ze wel voldoende voer opnemen.

Bij de jongen kun je op die leeftijd trouwens al goed het geslacht onderscheiden, want de karakteristieke bredere zwarte zoom aan de onderkant van de staart laat zich dan al goed herkennen bij het mannetje, zeker als het andere jong een vrouwtje is zoals bij mij, waardoor je kunt vergelijken.

Ook heeft het mannetje op die leeftijd al veel meer groen in de kopbevedering !

Opmerking

Hoi Bobbie,
                            Bij mij wil het nog steeds niet lukken, ze hebben verschillende keren eitjes gehad maar die verdwenen als sneeuw door de zon.
                            Heb de hoop inmiddels al aardig opgegeven maar je weet het natuurlijk nooit.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Betsie132 Bekijk Bericht
                              Hoi Bobbie,
                              Bij mij wil het nog steeds niet lukken, ze hebben verschillende keren eitjes gehad maar die verdwenen als sneeuw door de zon.
                              Heb de hoop inmiddels al aardig opgegeven maar je weet het natuurlijk nooit.
                              Heb je last van ongedierte of anders lijkt me dat er een eiereter in jouw voliere vliegt.
                              Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Hoi Hans, mijn vogels zijn zelf de boosdoeners. Ik heb er wel mee gekweekt de afgelopen 2 jaar maar ze begonnen altijd eerst met eitjes pikken / eten alleen blijven ze het dit jaar blijkbaar doen helaas.

Opmerking

Working...
                                X