Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Paring vogels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Paring vogels

Beste mensen

Ik heb even een vraag over de paring van vogels.

Paren de vogels een keer en leggen dan b.v. 5 eieren.

Of paren ze elke dag voor dat ze een ei leggen.

Dus 5 keer voor een nest.

gr eric

1 keer paren kan genoeg zijn voor 5 eieren (vrouwtjes bewaren het sperma een tijdje in hun lichaam), maar meerdere keren paren geeft meer kans dat alle 5 de eieren ook echt bevrucht raken... zo kan (in het wild of bij koloniebroed) het ook best voorkomen dat de jongen in 1 nest, verschillende vaders hebben.

Opmerking

Dankje voor je antwoord

Was gewon benieuwd hoe dat ging bij vogels omdat soms niet alle eieren bevrucht zijn

gr eric

Opmerking

later

vaak komt het voor, dat eieren uit de eerste ronde niet allemaal bevrucht zijn. uit latere rondes zijn meestal wel meerdere of alle eieren bevrucht.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

hoe later

Bedoel je als ze ouder zijn of later in het seizoen van broeden. Ik kan me zo voorstellen dat als het jonge vogels zijn niet elke paring inderdaad tot een bevruchting komt. Maar als het vogels zijn die al eerder een nest hebben gehad in voorgaande jaren dat die wel bevruchte eitjes leggen
          Herma.

Opmerking

Soms is een ei dat wel bevrucht was nog steeds een leeg ei. Dan is de kiem niet levensvatbaar. Ik denk dat veel mensen denken dat een ei onbevrucht is en dat de man altijd de oorzaak is terwijl een deel van de kiemen afsterft en dan lijkt een ei dus onbevrucht. Net als bij mensen. Veel vrouwen die zwanger willen worden worden dat wel regelmatig, maar dan is de vrucht niet levensvatbaar en dus merken ze vaak niet eens dat ze heel even zwanger waren.

Het is dus niet per definitie zo dat dit fenomeen zou komen door te weinig paringen oid

Opmerking

later in seizoen

vaak is het zo dat de latere nesten in het broedseizoen, meer bevruchte eieren bevat. dat zou kunnen komen, als er bijvoorbeeld te vroeg word begonnen met de kweek. of als een man of pop nog niet broedrijp is, 2 maanden later bijvoorbeeld, zou dat wel zo kunnen zijn. of dat de omstandigheden (weer) flink verbeterd zijn.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Working...
              X