Mededeling

Collapse
No announcement yet.

leeftijd van vogels.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• leeftijd van vogels.

Ik zit altijd te genieten van mijn vogels en mijn voliere net als iedereen hier neem ik aan. In de lente en zomer wat meer dan nu uiteraard.
    Nu loop ik al een tijdje met een vraag rond en dat is, hoe oud kunnen vogels eigenlijk worden. Van papegaaien weet ik dat ze vrij oud kunnen worden. Ik heb tropische vogels en alleen van binsen heb ik verhalen gehoord dat die in sommige gevallen wel 10 jaar kunnen worden. Geld dit ook voor andere tropen, zoals amadine soorten, afrikaantjes en andere astrildes. Wie heeft hier een antwoord op.

Vr gr Kornelis

Vogels kunnen vrij oud worden inderdaad. Tropen zelfs verassend oud. Ik weet dat mozambiquesijzen bv wel 20 jaar kunnen worden. Dat geloof ik nu ook aangezien ik 14 jongen heb gekweekt uit een pop die in ieder geval zeker 7-8 jaar is. Waarschijnlijk is zij zelfs nog ouder aangezien ze 7 jaar bij de vorige eigenaar zat en 1 jaar bij mij nu. Hij had haar gekregen van zijn zoon uit de voliere meen ik en ze zal dus uit oude import zijn. Je ziet er niks van en ze kan leggen als brugman

Van wevers en wida's weet ik ook dat ze heel erg oud kunnen worden.

Japanse nachtegalen worden ook rustig 20 jaar en ouder. Er staat een popje op internet die al 27 jaar in een huiskamer woont. Ze ziet er niet zo mooi uit maar is wel nog steeds gezond op het eerste gezicht

Opmerking

Leuk onderwerp en wellicht levert dit informatie welke nog eens als richtlijn kan worden gebruikt!

Goudbuikje: 11 jaar productief geweest, exacte leeftijd (import) onbekend, maar een ruime overschrijding van de gemiddelde overlevingperiode in de natuur.

Pennant Rosella: 19 jaar productief geweest! inmiddels niet meer in leven.

Pyrrhura picta: 15 en 16 jaar oud en nog springlevend, niet productief . . . en ook niet te koop!
      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Inderdaad een leuk onderwerp.

Even een vraag tussendoor.
        Ik heb deze week een koppel gordelgrasvinken gekocht waarvan de pop van 2004 is.
        Ik wil hier in december mee proberen te kweken, of is deze vogel daar te oud voor?

Opmerking

conditie

zolang de pop in een goede conditie is, kan je er mee blijven kweken. voelt ze zich te "oud" dan zal ze niets meer doen, en genieten van haar rust
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

idd een heel leuk onderwerp.

ik heb wel een kanarie man van 2000 (geloof ik) en die hoort inmiddels bij de inboedel hij gaat niet weer weg.
            Groet'n uut Drenthe

Opmerking

In de dierenwinkel waar ik werkte kwam een heer al 21 jaar om zijn edelzanger de nageltjes laten knippen.
              Even knippen, wat zalf op de ruwe pootjes en snavel en tot volgend jaar...

Koste 50 cent destijds.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Inderdaad een zeer interessant onderwerp. Ik weet dat vogels vrij oud kunnen worden, en zelfs lang productief!! Kardinalen kunnen ook zonder problemen 20 jaar worden, mits goede verzorging natuurlijk. Ik ken verschillende wildzang kwekers die elk jaar met jonge vogels kweken, die hun koppels maximum 3 houden voor de kweek. Ik vind dit jammer. Als je een goed koppel hebt en ze kweken goed waarom deze dan vervangen door jonge vogels??

Opmerking

Ik had inderdaad ook al door dat vooral de tt'ers zijn die dit doen. Ik moet zelf ook toegeven dat als ik zelf vogels aankoop het ook altijd vogels zijn maximum 2 jaar oud, maar ik houd deze meestal totdat ze niet meet kweken of tot ze sterven. Maar ja, iedere kweker doet met zijn vogels wat hij wilt. Ik ken zelfs kwekers van inlandse vogels die hun vogels laten vliegen of dood doen omdat deze zogezegd niets waard zijn (vooral ook tt'ers dan).

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                    zolang de pop in een goede conditie is, kan je er mee blijven kweken. voelt ze zich te "oud" dan zal ze niets meer doen, en genieten van haar rust

De vogels zijn nog in prima conditie, en zijn inmiddels begonnen met het bouwen van een nest. Dus we zullen het zien

Opmerking

binnen ?

Oorspronkelijk geplaatst door Patriick
                      De vogels zijn nog in prima conditie, en zijn inmiddels begonnen met het bouwen van een nest. Dus we zullen het zien
                      je hebt ze binnen zitten denk ik ? voor buiten is de tijd wel voorbij. uitzonderingen daar gelaten
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Iedereen bedankt voor de antwoorden en reactie's.
                        Ik vond het zelf inderdaad ook een leuk onderwerp en je steek er wat van op, zoals met de tt kwekers hoe dat in sommige gevallen in zijn werk gaat. Ik merk dat er andere vragen uit voort komen, met name vanwege het broeden van de pop, of dit nog kan. Kan een man ook te oud zijn voor kweken, dat hij dan niet meer vruchtbaar is of blijft de man altijd vruchtbaar?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                          je hebt ze binnen zitten denk ik ? voor buiten is de tijd wel voorbij. uitzonderingen daar gelaten
                          De vogels zitten inderdaad binnen in een broedkooi, zitten nu op 15 uur licht per dag en 15 graden. Dus nu maar afwachten

Ontopic:
                          Ik denk dat een man op een gegeven moment inderdaad niet meer vruchtbaar is.
                          Maar dan zal hij de leeftijd bereikt hebben dat zijn conditie ook niet meer zo goed is.

Opmerking

leeftijd vogels

Hoi allemaal,
                            Toevallig zag ik deze pagina en wil er ook iets aan toevoegen.
                            Surinaamse mensen die ik ken hebben 30 jaar een rouwpaapje gehouden in een kooi van 50 x20 cm. en enkel op wit zaad.
                            Een kennis van me heeft 22 jaar een mozambiquesijs gehouden in een klein kanariekooitje.
                            Een familielid heeft 11 jaar een gele kanarieman in een kooitje gehad voordat hij stierf aan een hartaanval.
                            Dus leeftijd............

Opmerking

zeer leerrijk onderwerp!! ik heb ook nog een vraag je: hoe oud kan een grasparkiet worden??

Mvg

Opmerking

Working...
                              X