Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijstvogels+ Grasjes sexen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Rijstvogels+ Grasjes sexen

ik heb een vraag: hoe kan je rijstvogels en grasjes sexen? bij zebravinken weet ik het wel, maar hier heb ik geen idee. is het verplicht om je vogels te ringen, en wat zijn daar de voor en nadelen van? zoja, wat voor maat ringen moet ik gebruiken voor mijn zebravinken, grasjes, en rijstvogels? en waar kan ik die ringen krijgen?
    GR. Hannes Bavius

Bij Rijstvogels is er een klein verschil in de snavel, ik denk dat de pop een iets fijnere snavel heeft, met iets minder kleur erin. Bij Grasjes weet ik het niet. De ringen zijn te krijgen bij een vogelvereniging, daarvoor moet je wel eerst lid zijn.
    Matsje <3

Opmerking

wat zijn grasjes nieuw soort of ras misschien???????

Opmerking

hij bedoeld denk ik grasparkieten (als je het nog niet door had )

''grasjes'' kun je sexen door het verschil in neusdop( stukje huid boven de snavel) te bekijken.
        bij poppen is dit bruin, bij mannen is dit blauw.

rijstvogels zijn al eerder beschreven

succes ermee
        Groet'n uut Drenthe

Opmerking

bedankt voor alle tips, maar wat zijn de voor en nadelen van het ringen van je vogels? want ik denk er misschien over om lid te worden van een vogelvereniging, maar als het ringen alleen maar nadelen heeft en niet verplicht is dan ga ik er otch nog eens over na denken of ik wel lid wil worden.
          alvast bedankt voor de moeite

Opmerking

ringen heeft als voordeel dat:

je kunt zien hoe oud de vogels zijn,
            je kunt de registratie bijhouden,
            je kunt mee doen met tentoonstellingen,
            het is makkelijker als je de vogels van de hand wilt doen. ( hoe oud? hier gekweekt? enz.)

nadelen:

-
            Groet'n uut Drenthe

Opmerking

bedankt, ik ga lid worden van de plaatselijke vereniging, en daar ringen bestellen. Maar ik zit nu toch weer met een vraag. ik heb nu dus een koppeltje grasparkieten van ongeveer 1, 1,5 jaar oud. ik heb ook een paar nestkastjes opgehangen in de voliere. ze gaan hier alleen maar op zitten, niet erin. moet ik dan misschien een open nestkast maken, of kopen, of nog wat geduld hebben? ik heb op de bodem van mijn voliere nog 3 chinese dwergkwartels lopen. die hebben nou 6 eitjes liggen. maar als ik mijn voliere in moet om hem schoon te maken, stoor ik dan niet de broed van mijn kwartels, of moet ik er omheen schoonmaken? ( ik heb ook gelezen dat je buffalo wormen moet geven, als het nest uitgekomen is) Gr. Hannes Bavius, uit Dordrecht

Opmerking

Je hoeft niet perse lid te worden van een vogelvereniging voor het krijgen van ringen.

Je kan ook verspreid lid worden van de bond.
                Je betaald dan alleen contributie van de bond en niet nog eens van een V.V.

Krijg je ook het maandblad "onze vogel" en kan gewoon direct bij hun ringen bestellen.

Groeten Michael.
                Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

bedankt, maar wat kan ik doen om de broed te stimuleren bij de grasparkieten? of moet ik gewoon geduld hebben, en hopen dat het vanzelf gaat? of moet ik ze buffalo wormen geven, of iets dergelijks? ik heb dus een nestkast, maar daar maken ze helemaal geen gebruik van. ze zitten er alleen maar op, en niet in. moet ik dan een open kast maken?

Opmerking

Even een vraag, zitten die drie soorten bij elkaar?

Grasparkieten kunnen zeer agressief worden tegen zowel de zebravinken als de rijstvogels.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

Opmerking

Nadelen van ringen heb ik ook wel. Gebroken teen (zelf meegemaakt en bij ringen niet gemerkt), afgeschoven ring waardoor hij om het pootje komt te zitten bij iets te vroeg ringen (zelf meegemaakt maar ik kreeg hem er met olie nog net af na 24 uur). Of achter het gewrichtje te hoog op de poot (hier gelezen). Blijven hangen, staat vandaag ook weer een indigovink op MP die zijn halve poot mist omdat hij aan de ring bleef hangen. Uitwerpen van het nest na ringen en verlaten van het nest na ringen hoor je toch ook wel regelmatig.

Ik ga evt jonge tropen in eerste instantie niet ringen en of ik evt jonge nachtegalen ring is maar de vraag. Dat hangt erg af van hoe de ouders op verstoring reageren.

Ringen heeft nadelen. Is het ringen goed gegaan en heb je eigen kweek geringd dan heeft het alleen nog voordelen. Ringen is ook best wel moeilijk dus kijk het eens af bij een ervaren ringer voor je er zelf aan begint. Kleine vogels zijn teer en mijn vingers zijn vrij dik. Als je zit te pielen moet je toch wel geduldig zijn.

Opmerking

makkelijk

over het algemeen zijn grasparkieten wel wat makkelijker te ringen, dan sommige tropensoorten. meestal wil je zelf wel ringen, aangezien je dan kan aantonen wie ze heeft gekweekt, ook om te verkopen makkelijker, aangezien je kan laten zien van welk jaar ze zijn. naar mijn idee eten grasparkieten geen buffalo`s, maar ik kan er naast zitten.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

bij mij nog nooit gedaan

je kunt wel dagelijks badwater geven,
                          eivoer ( ben je sowieso nodig als je wilt kweken)
                          hang je blok eens op een andere plaats.

probeert het zo maar eens
                          Groet'n uut Drenthe

Opmerking

ja alle soorten zitten bij elkaar. de grasparkieten doen gewoon lief en aardig tegen de anderen en zitten er rustig naast. Zodra ik merk dat ze mijn andere vogels aanvallen, dan ga ik ze wel verkopen. ik kan ze wel ik een klein hokje houden, maar omdat ze zo erg schreeuwen en krijsen kan/mag dit van mijn ouders niet in huis. ik kan ze dan wel in de schuur plaatsen, maar ik vind dat ze een goede voliere verdienen. voldoende antwoord?
                            Gr. Hannes BAvius

Opmerking

super bedankt voor de vele reacties oke ik zal mijn blok eens verplaatsen. er hangt ook nog een paar half open kastjes voor mijn zebravinken en rijstvogels. maar ook hier zitten ze niet in. oja mijn chinese dwergkwartel zit nu op 7 eitjes

Opmerking

Working...
                              X