Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Paar practische vragen over mijn mozambiquesijs-jongen. Wie helpt me?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Paar practische vragen over mijn mozambiquesijs-jongen. Wie helpt me?

De jongen doen het goed en zijn van zaterdag. Alledrie levend en beweeglijk. De ouders doen niks anders dan voeren en warm houden.

Vandaag heb ik voor het eerst een heel klein takje muur gegeven en dat namen de ouders meteen op. Ze eten vooral eivoer en buffalo nog steeds.

Maar nu. Wanneer trosgierst bijgeven? En welke dag ringen met 2.5 mm? Zitten er veel risico's aan dit ringen bij Mozambiquesijzen? Ik wil er ventielslang omheen doen. Ze lijken mij nog wel heel erg klein om op dag 5 te ringen zover ik dat nu kan oordelen. Ik las op internet dat ik ook kon ringen als er mest op de rand lag. Maargoed, dan zijn ze denk ik toch echt te groot of zit ik ernaast?

En vanaf wanneer kan ik weer gewoon fruit en elke dag paardenbloem ed geven? Mijn vogels zijn nl verzot op groen en fruit maar ik weet niet of dat slecht is voor de jongen?

Bij mijn kanaries nam ik dit allemaal niet zo nauw en ging het altijd prima. Nu wil ik echter dat het zeker gaat lukken van mijn kant en dus wil ik geen domme fouten maken.

Wanneer zijn ze zelfstandig? Dag 30? En moeten ze in een voorhangkooi of kan een klikkend koppel het gewoon doen zonder maatregelen en hoef ik ze pas af te vangen als ze echt zelfstandig zijn?

Over Mozambiquesijzen lijkt iedereen op internet iets anders te zeggen en ik wil dus graag wat info uit de eerste hand en niet via via en copy paste van de ene naar de andere website van mensen die ze niet eens gehad hebben

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

O ja, voordat het lijkt alsof ik niks begrijp en niet kan lezen, ik probeer slechts mee te denken. Mijn vogels zijn bv gek op trosgierst en ik ben bang dat ze dat dan dus de hele dag gaan opnemen en voeren. Misschien is dat niet zo hoor, maar dat zou ik me zo voor kunnen stellen. Of paardenbloemen, zijn ze ook gek op maar misschien is dat stuifmeel te heftig voor de kuikens. Dat soort vragen loop ik dus mee

En of ze echte uitwerpers zijn die de ringen met jong en al gaan verwijderen. Als dat een tik van de soort is ring ik ze liever niet aangezien ik geen tijd heb om ze groot te brengen en geen kanaries meer heb. Niet dat ik dat wil maar dat zou dan een noodoplossing kunnen zijn.

Opmerking

Opmerking

Hoi Andre, bedankt voor je antwoord. Het laatste wat ik zoek is een draaiboek dus geen zorgen. Ik ben absoluut niet van het copieren maar meer van het zeker willen weten. Jij zegt zeker te weten dat ze gewoon opgroeien met trosgierst en dus staat dat vast voor mij. Dat is dus veilig om bij te voeren want dat is een feit. Feit is ook dat je wel kan ringen met 5-6 dagen en feit is ook dat jouw vogels zelfs ringen zonder ventielslang laten zitten. Dus dan ga ik ook ringen omdat het hoogstwaarschijnlijk hier dus ook goed zal gaan

Soms vraag ik me dat soort kleine dingetjes gewoon af en dan is het better safe than sorry

Opmerking

mozambiquesijsjes

Hoi, Ik ring mijn jonge mozambiquesijsjes op de 6e of 7e dag (hangt er van af hoeveel jongen er zijn/hoe hard ze groeien). Wel doe ik een stukje ventielslang om de ring van 2,5 mm (misschien is het niet altijd nodig maar ik neem liever geen risico). Het zijn lastige vogeltjes om te ringen, maar als je op tijd bent en een beetje geduld hebt, lukt het wel. Verder geef ik ze - naast eivoer, wat groenvoer/muur, trosgierst, stukje fruit - diepvries pinkies (wel laten ontdooien, uiteraard). Op die pinkies zijn ze erg verzot; ze zitten al te wachten als ik ze kom brengen, en gaan direct eten en voeren. Na 5 weken (35 dagen) zijn ze zelfstandig en kunnen ze eventueel apart worden gezet. Succes met de jongen!
          groeten, Jeroen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
            Hoi, Ik ring mijn jonge mozambiquesijsjes op de 6e of 7e dag (hangt er van af hoeveel jongen er zijn/hoe hard ze groeien). Wel doe ik een stukje ventielslang om de ring van 2,5 mm (misschien is het niet altijd nodig maar ik neem liever geen risico). Het zijn lastige vogeltjes om te ringen, maar als je op tijd bent en een beetje geduld hebt, lukt het wel. Verder geef ik ze - naast eivoer, wat groenvoer/muur, trosgierst, stukje fruit - diepvries pinkies (wel laten ontdooien, uiteraard). Op die pinkies zijn ze erg verzot; ze zitten al te wachten als ik ze kom brengen, en gaan direct eten en voeren. Na 5 weken (35 dagen) zijn ze zelfstandig en kunnen ze eventueel apart worden gezet. Succes met de jongen!
            groeten, Jeroen
            Hallo Jeroen,hoezo lastig om te ringen toch niet lastiger/makkelijker dan bijvb edelzangersoorten en ander cini's?
            Ik ring overigens ook altijd zonder ventielslang en meestal tegen de avond en vogels waar ik al meerdere nesten van heb gehad gewoon wanneer het mij uitkomt.
            Mvg,
            kingfisher
            Mvg,
            Kingfisher.

Opmerking

Ik heb nooit cini's geringd. Wat is er moeilijker aan dan bv putters? Ik vond de bloemputters ook erg moeilijk en ik ging zowat over mijn nek van het gepriegel met die dikke darmdingen zo hulpeloos en klein. Pffff, dat was echt moeilijk. Maar nu ik heb gemerkt dat een druppeltje olie en een pincet met een ruwe grijper wonderen doen gaat het veel beter. Kanarieveer om de achterteen erdoor te trekken en dan werkt het. Mijn eerste ringervaring was dus meteen een nest van 4 bloemputters en ik vond het dus niet mis om te doen Ik heb hele grote handen en die kuikens zijn zo enorm fragiel dan.

Opmerking

Bij mij eten ze geen pinky's maar hele buffalowormen. Dus ze pellen ze niet maar knabbelen ze helemaal weg. Wel diepvries want levende willen ze dus niet helaas. Die kan ik nl eerst voeren met meelwormenvoer maar ze nemen ze niet op. Meelwormen wel maar die geef ik nu niet ivm de driften.

Vanaf morgen ga ik trosgierst bijgeven. Vandaag hebben ze in de middag een voerbeurt paardenbloemblad gekregen. Daarna weggenomen zodat ze ze er niet mee volstoppen. Morgen een stukje appel erbij. Dan overmorgen weer een beetje muur etc etc. Het ziet er erg goed uit en ze zijn zeer goede ouders. Ik wil ze vrijdag ringen. Ze zijn dan allemaal 6 dagen oud.

Wat me opvalt is dat ze erg zwart zijn. Helemaal niet roze maar vol pigment. De putters waren wel roze en zeker niet zo donker.

Opmerking

Opmerking

Dit topic gaat toch over mozambiquesijzen dus gelijk even een vraagje: wat kost een koppeltje opt moment ongeveer?
                    Ik ga komende zaterdag beginnen met het bouwen van enkele broedkooien en ben me nog een beetje aan het orienteren op wat voor soorten er in gaan.

Opmerking

Een koppel kost nu tussen de 100 en 120 euro. Er staan er massa's op mp Ik zou zelf wel iets meer betalen en een geringd koppel nemen van 1 jaar oud.

Opmerking

Ok, en kunnen ze ook het hele jaar door in ruime broedkooien gehuisvest worden?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door MaartenF
                          Ok, en kunnen ze ook het hele jaar door in ruime broedkooien gehuisvest worden?
                          Ik heb dat wel zo maar ik weet niet of dat goed is. Bij mij zitten ze gewoon in de woonkamer voor de gezelligheid. Ze hebben wel een kooi van 100 cm bij 80 cm dus zeker wel wat ruimte. Ze zitten hier nu ongeveer 6 maanden in en dit is nu hun tweede nest. Eerste nest was onbevrucht. Maar ik heb wel begrepen dat ik mazzel heb aangezien ze vaak lang nemen om te wennen voor ze gaan broeden. Mijn vogels zijn muziek, blaffende honden en mensen gewend omdat ze dus in de woonkamer zitten. Soort van afgehard denk ik want ze storen zich werkelijk nergens aan. Die voeren lekker door als ik muziek luister en naast de kooi sta. Denk dat je ook schuwere vogels kan treffen of ik heb mazzel dus.

Opmerking

Marc, even een korte reactie op je vraag.
                            Hoe ik het deed: vanaf de eerste dag eivoer, veel koppen van paardebloemen en met mate diepvriespinky's. Deze laatsten opvoeren in aantal tot ongeveer de tiende dag, daarna weer minderen. Ringen deed ik op de zesde dag. Meestal geen problemen. Ik deed er wel een stukje ventielslang omheen.
                            Zodra de jongen op uitvliegen stonden haalde ik de man weg. Soms omdat hij vervelend was tegenover z'n jongen, maar ook wel voor z'n eigen veiligheid. Zoals je weet kunnen poppen kunnen behoorlijk agressief zijn. Vaak verbleef hij dan in een 'aanleunkooitje' de jongen wel meevoeren.
                            M'n eivoer (voor al mijn vogels)bestaat uit CeDe voor kanaries, voor Neophema's en WM. Daar doorheen een hardgekookt eitje, halve dosering Breedmax, verse peterselie en gekiemd grof zaad. Als het wat droog is doe ik er nog iets Rusk doorheen. De pikken er wel uit wat van hun gading is. Ik voer twee keer daags. Met dit voertje heb ik ook groenlingen, edelzangers etc. prima groot gekregen.

Hans.
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Hoi Hans, koppen van paardenbloem als in de bloem of het zaad? Hier zijn ze nl gek op de bloem zelf

Opmerking

Working...