Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grootbrengen met de hand van tropen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Grootbrengen met de hand van tropen

Vorig jaar heb ik het diverse keren meegemaakt dat er jonge vogels in de steek gelaten werden of op de grond werden gegooid. Komend broedseizoen wil ik gaan proberen om deze jonge vogels met de hand groot te brengen.

Wie weet er op hoeveel graden ik deze vogels moet houden (dus vanaf dag 1)?
    Wanneer moet je de temperatuur gaan afbouwen?
    Wat is de juiste luchtvochtigheid?

Wie kan mij helpen.

Handopfok

Dit gaat dan wel over v.i-eters maar misschien heb je er wat aan.

Over welke tropen gaat het trouwens is wel makkelijk voor degene die het misschien wel weten.
    mvg Gerard 6

Opmerking

Ik heb vorig jaar vanwege problemen bandvinken met jongen van 1a2 dagen moeten overplaatsen in een ander hok waarna mams de jongen 1 voor 1 een kopje kleiner wilde maken ....heb dit opgelost door ze met de had groot te brengen wat wonderlijk goed lukte ...Had ze in een bakje met een niet pluizige schone droge doek met daarboven een warmteplaat ...de temp hield ik de eerste dagen rond de 38/39 graden en na enkele dagen ben ik die gaan afbouwen door de plaat hoger te zetten ....

Als voer gebruikte ik handopfok van exact en de jongen groeide voorspoedig ..
      Rond de tijd dat ze bijna zouden gaan uitvliegen merkte ik dat hun ontlasting te dun bleef waardoor ze toch wat rommeliger in de veren kwamen en vieze kontjes kregen ...
      Ik ben toen het mondje van het spuitje in eivoer en foniopaddy gaan dopen zodat er kleine beetjes mee naar binnen gingen met de pap om zo wat meer het gevoel van vast voer te stimuleren heb op dat moment ook een bakje voer in het hok gezet en natuurlijk trosgierst ....

De jongen gingen bij mij toen vrij snel nieuwsgierig aan het eten plukken en nagelang ze meer eten binnen kregen minder pap nemen ...Het afbouwen van de pap verliep dus eigenlijk zonder moeite ontlasting was ook weer normaal kontjes schoon alles dus perfect ...

Jongen zijn mooie gezonde bandvinken geworden...

Nu inmiddels heb ik jonge blauwkopblauwfazantjes die doordat ik de eerdere jongen niet op tijd uit het hok gevangen had (alles leek vredig ) uit het kapot gemaakte nest gevallen waren ...doordat de eerdere jongen zich teveel bemoeide met deze jongen zijn de ouders gestopt met voeren ...De jongen waren een dag of 4 voor het uitvliegen dus maar uit het hok gehaald ...ik heb hen geprobeert te voeren op dezelfde manier als hiervoor met de bandvinken omschreven maar dat lukt niet zonder slag of stoot ...Ik ben inmiddels van de 4 jongen er 2 verloren 1 vrijwel meteen en 1 vandaag ...het probleem dat ik met deze jongen heb is dat ik ze niet zelfstandig aan het eten krijg en ze een spuitje met foniopaddy of eivoer eraan niet acepteren ...wel doe ik nu 1 of 2 keer per dag muggelarven door de pap maar door het gebrek aan vast voedsel was ze nu al horen te krijgen worden de jongen nu zwakker ze krijgen niet meer genoeg binnen ontlasting blijft te dun ....

Heb de jongen nu in een beetje verwarmt hokje gezet en ben met alle ideeen die ik heb aan het proberen ze zelf te laten eten ....Als iemand voor mij nog tips heeft hoor ik het graag ....

Ik heb dit stukje geschreven zodat andere er misschien wat aan hebben en ook dat men inziet dat het dus niet altijd zo makkelijk is en goed gaat en handopfok mijn inziens dus ook echt alleen gebruikt dient te worden in geval van nood want er is niets zo sneu als de jongen langzaam te zien aftakelen verder hoop ik natuurlijk dat iemand nog tips heeft voor mij zodat ik hopelijk de laaste 2 jongen wel kan behouden ...

groetjes natasja

Opmerking

Hoi Natasja, ik weet helaas niet wat blauwfazantjes eten in het nest. Zaden? Dat heb ik zelf opgelost door zaden te pletten en alle schilfers steeds weg te blazen. Dan malen in een koffiemolen of bv een vijzel. Dat poeder door het opfokvoer en meestal wordt de poep dan wel dikker en krijgen ze binnen wat ze nodig hebben. Dat heb ik zo bij de kanaries gedaan en die knapten meteen heel erg op van hun nieuwe toevoeging in het dieet. Maargoed, nogmaals, ik weet dus niet of blauwfazantjes op die leeftijd al zaad eten.
        Ook hielp het hier om wat groenvoer te vermalen tot grene prut en dat er een beetje door te doen. Succes alvast met de vogeltjes.

Opmerking

bedankt voor je reactie gaat het meteen testen ...

Opmerking

Kun je het beste vanaf een achterkant van een luciferhoutje voeren. Maak je er een klein klontje van. Je kan het vochtig maken met wat wortelsap en appelsap wat je zelf met een mes van wortel en appel afschraapt en uitknijpt tot de sap eruit komt. Daar knappen ze ook van op meestal. Op de een of andere manier is dat rijker en meer toegespitst op wat ze gewend zijn te eten. Zit ook veel ijzer in wat volgens mij ook goed is in dit stadium. Ik hoop dat het lukt!

Opmerking

Working...
            X