Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitleg gezocht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Uitleg gezocht

Misschien een domme vraag maar ik weet de antword nog steeds niet.Dus hier is mijn vraag.
    Wat betekend bij de goulds enkel factor en dubbel factor.?
    Bijvorbeed: Zwartkop DUBBEL FACTOR pastel groen? Of Zwartkop ENKEL FACTOR pastel groen.? Wat is de verschiel enkel en dubbel factor.? En hoe kan je zin dat een vogel enkel of dubbel factor is?
    Alvast bedankt.
    Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

Ik weet van erfelijkheid bij goulds nog niet zoveel, maar volgens mij is de zwarte kopkleur een dominante kleur. En ik dacht ook dat het een geslachtsgebonden eigenschap is?

Als wat ik hiervoor heb gezegd klopt, dan betekent dubbelfactor, dat een man op beide geslachtschromosomen het gen voor zwarte kopkleur bij zich draagt. Als de vogel enkelfactor is, dan heeft hij maar op 1 chromosoom het gen voor kopkleur (en bij mannen op het andere geslachtschromosoom het gen voor rode kopkleur, maar dat zie je niet omdat zwart dominant is over rood).

Popjes hebben maar 1 geslachtschromosoom, dus die kunnen niet dubbelfactor zijn voor zwarte kopkleur.

Je kunt het meestal dus niet aan de buitenkant zien, maar als je de kleuren van de ouders weet, kun je wel uitrekenen hoe groot de kans is dat de vogel nog een andere kleur bij zich draagt of niet.

Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg, en ik zeg er voor de zekerheid ook nog even bij dat ik nog weinig weet van erfelijkheid bij gouldamadines. Maar als ik iets verkeerds heb gezegd, dan wordt dat vast binnenkort wel door iemand verbeterd

Opmerking

Bedankt Tori.
      Maar welke factor heeft deze man dan??
      Enkel of dubbel en hoe kan je het zien??
      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Dit is een enkelfactor pastel groene man. Een meer opgebleekt.
        Ik raad je aan om eens naar de erythrura site te gaan. Tik maar in bij Google.
        Daar krijg je een overzicht van alle kleuren met foto erbij.
        Dan zal je veel duidelijk worden. Het heeft geen zin om het hier uit te leggen wanneer je het daar aan de hand van foto's kan zien.

Succes

Opmerking

Jeust door deze site kom ik aan de vraag.Mooie foto's s niet over de betekeniesmaar geen uitleg over de factorenMinstens geen duidelijke uitleg.
          De foto van mijn pastel man heb ik al lang geleden ook geplaatst toen wist ik niet wat voor keur hij had.Toen kreeg ik de antword dat hij een dubbelfactor pastel was.Hoe kan je het zin dat een goulds een enkel of dubbel factor heeft??/

Opmerking

Opmerking

Om je het snel wat makkelijker te maken. Een pop is steeds enkelfactorig, enkel mannen kunnen dubbelfactorig zijn.

In Nederland spreekt men niet van EF of DF pastel.

Opmerking

Bedankt.Ga ik ff goed doorlezen.

Opmerking

erfelijkheidsleer

op de site van de nbvv kun je de standaard voor goulds downloaden in pdf formaat en tevens kun je daar ook de erfelijkheidsleer vinden als pdf

stasndaard van de goulds is uit 2006
                  vogelgroet arjan

Opmerking

Ik heb het vandaag doorgelezen en ik denk dat ik nog een paar keer moet doorlezen om helemaal te begrijpen Ik heb een keer gelezen en ik weet al veel meer voordat ik de vraag gested had.Nog een keer goed doorlezen en komt ht goed.Bedankt.

Opmerking

Working...
                    X