Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kale koppen inzetten kweek?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kale koppen inzetten kweek?

Beste vogelvrienden,

Ik heb enkele goulds met redelijk kale koppen. Volgens de dierenarts is het een gebrek aan met name vitamine B (geen wondjes en geen mijt). Daarvoor heb ik Multivitamine-MA van hem gekregen wat ik door het eivoer doe. Het resultaat is nog afwachten want zo'n twee weken geleden ben ik daarmee begonnen.

Maar goed, nu mijn vraag. Is het verstandig om deze vogels, met gedeeltelijke kale koppen, in te zetten voor de kweek? Zou het iets zijn dat in de genen zit of werkt dat zo niet?

Groet,

Klaas Vaak.

dat is koprui en dat maakt niks uit voor het broeden, het gaat ook vanzelf weer over dus het zit niet in de genen
    Ze mogen niet in de gewone rui zijn want dat is wel erg slecht voor de vogels, geef ze gewoon extra vitamine en je kan beginnen met het broeden

mvg, zeeland

Opmerking

Kan ook ontstaan doordat de man bij het treden van de pop zich vastbijt in het nekvel van de pop.

Opmerking

Hallo Klaas,
        kale koppen bij gouldamadines is een parasiet en dit is een groot probleem en gaat heel moeilijk over en als je pech hebt helemaal niet.deze vogels voor de kweek inzetten is dan ook ten zeerste af te raden de kans dat die jongen dat krijgen is zeer groot.
        Er zit in Lochem ,dacht ik ene dr.Oranje en die schijnt daar een middel tegen te hebben en na de behandeling komt het ook niet terug en de jongen van de behandelde vogels hebben ook geen last meer van de kwaal,het heeft dus absoluut niets met koprui te maken ;zelf kweek ik hoofdzakelijk met gouldamadines.
        m.vr.gr. harry

ps mocht je niet aaan het adres van deze dierenarts kunnen komen laat het weten dan probeer ik via regio 5 van de speciaal club zijn adres te achterhalen.
        m.vr.gr. Harry

Opmerking

Dr.Oranje van de dierenartsenpraktijk in Zelhem/Halle tel.0314-621272
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

Opmerking

Hallo,
            Het middel wat Harry bedoeld heet aminovit en is ook te koop via internet[ klik op google: Topet aminovit] het kost €40 voor 1kilo[minder kan ook]
            Je kunt het door het eivoer doen en door het zaad maar dan moet je wel eerst je zaad "vochtig"maken met bv zalmolie of lijnzaadolie of knoflookolie.
            Er is een maar: je mag verder geen voedingssupplementen er bij gebruiken omdat in aminovit alles zit wat je vogel nodig heeft.
            Groetjes,Mirjam

Opmerking

Eventjes inpikken op wat Harry zegt.

Kale koppen bij goulds kunnen het gevolg zijn van mijten maar zijn het niet perse. De huid is dan gelig.
              Het is een vaak voorkomend probleem waarbij indien dit niet door mjten wordt veroorzaakt de oorzaak niet echt gekend is.
              Kale koppen treden meestal op tijdens de broedperiode, waarschijnlijk als gevolg van stress voor de oudervogels maar dit kan ook het gevolg zijn van het naar elkaar pikken van de vogels o.a. door drift van de man.
              Zo kan je dus starten met mooie goulds en terwijl ze met de eerste jongen zitten heb je kale koppen.
              Indien dus niet veroorzaakt door mijt is er geen probleem om mee verder te kweken. De veren komen terug bij de volgende rui.

Opmerking

Hallo Klaas wat Harry en Mirjam zeggen klopt hoor.

Groetjes Petra.

Opmerking

Hallo Ton,
                  mooi dat jij het adres weet ,had in gedachten dus de verkeerde plaats,en even een opmerking voor Zeeland ik weet natuurlijk niet alles maar na 30 jaar vogels kweken is er dacht ik toch wel de nodige ervaring en zeker wat de rui cq de koprui betreft bij de goulds.Wat Davy zegt kan ook en bij mijten helpt vaak anti luchtpijp mijt door dit op het kopje te strijken en als alternatief kun je ook jenever gebruiken maar misschien drink je dat liever zelf.

m.vr.gr. Harry
                  m.vr.gr. Harry

Opmerking

Harry, anti luchtpijpmijt op het kopje strijken lijkt me niet verstandig!!
                    Is het werkelijk een mijt ga dan met natuurlijke middelen aan de slag b v verse knoflook in het water en badwater en knoflookolie door het voer daar bereik je meer mee en....is niet schadelijk voor je vogels wat je van anti luchtpijpmijt niet kan zeggen of als je toch wilt gaan smeren neem dan vaseline of zo .
                    Groetjes,Mirjam

Opmerking

ik sluit me eigen hellemaal aan bij mirjam
                      ik doe het ook zo en bij mij werkt het ook altijd
                      een teentje knoflook in het drink water is goed voor de
                      bestreiding van mijt
                      UI in het water is goed voor de bloedsdoor stroming ook dat doe ik 1x per week

groetjes michael

Opmerking

En voor wie niet in die wondermiddeltjes gelooft die gebruikt tegen mijt ivomec. Druppel in de nek en probleem opgelost.

Mvg

Opmerking

Fijn alle reacties. Dank daarvoor!

Ik zie dat de meesten denken dat het wel iets meer is dan vitaminegebrek zoals de dierenarts (dr. Wolf Oldebroek). Wat mij nog is bijgebleven van het bezok aan hem is dat hij vertelde dat de vogels die er last van hebben het eerste jaar een gedeeltelijke kale kop hebben en het tweede jaar een nagenoeg gehele kale kop. Bij mij in het hok klopt dat.

Zou dat Topet Aminovit niet iets soortgelijk zijn aan Multivitamine MA?

Opmerking

Hallo Klaas,
                            Aminovit is veel meer dan multivitamine het is een hoogwaardig voedingssupplement ontwikkeld door-en onder controle staande van praktiserende dierenartsen,kijk anders even bij google of een telefoontje met Dr.T.Oranje: 0314-621272 die zal je graag e e a uitleggen.
                            Succes en ik heb er geen last van!!
                            Groetjes,Mirjam

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Klaas Vaak
                              Beste vogelvrienden,

Ik heb enkele goulds met redelijk kale koppen. Volgens de dierenarts is het een gebrek aan met name vitamine B (geen wondjes en geen mijt). Daarvoor heb ik Multivitamine-MA van hem gekregen wat ik door het eivoer doe. Het resultaat is nog afwachten want zo'n twee weken geleden ben ik daarmee begonnen.

Maar goed, nu mijn vraag. Is het verstandig om deze vogels, met gedeeltelijke kale koppen, in te zetten voor de kweek? Zou het iets zijn dat in de genen zit of werkt dat zo niet?

Groet,

Klaas Vaak.
                              Wij hebben er zelf ook een met een kale kop,al ruim 2 jaar, en ze heeft al redelijk wat jongen gehad,maar niet een met een kaal kopje, dus dat kan gewoon hoor.
                              corine

Opmerking

Working...
                              X