Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mozambique sijsje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• mozambique sijsje

Hallo,

Ik al heb flink zitten lezen in de verschillende forums.
    maar zit met een vraagje.
    Wie kan mij zeggen of dit mozambiquesijsje een pop is toch een jonge man welke nog niet goed op kleur is.
    hij/zij zingt namelijk net zo goed als de andere mozambiquesijs.

met vriendelijke groet,
    Roelf Ipema
    Bijgevoegde Bestanden

man of pop

hoi de pop heeft een keting van stipjes om haar keel zitten dat moet al snel te zien zijn.
    op de foto is de keel niet goed te zien dus kan het niet zeggen en geef even aan of het om de rechter of linker vogel gaat.

Opmerking

Hallo,

Ja sorry, doordat de foto verkleint moest worden heb waarschijnlijk de verkeerde gepakt, hier alsnog de goede.
      Het gaat hier dus om de volgel welke hier op de stok zit.

Ze zingen dus allebei, niet gewoon fluiten maar echt zingen.

En ja, ik heb al gekeken of het een ondersoort betreft, maar doordat de bovenkant van het kopje grijzig gestreept is, is dit volgens mij niet zo.

Ik hem gekregen via ruilen bij een soort ruilhandelaar.
      De kweker waar hij ze weg had, had tegen hem gezegd dat ze twee jaar oud waren.

en winterkoning, wat bedoel je met pluimen?
      bedoel je dat het lijkt alsof ze een soort grote snor hebben?
      Want dat hebben ze allebei.

Ik hoor graag jullie mening nog een keer.

met vriendelijke groet,
      Roelf Ipema
      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

http://www.Serinus-Society.eu

Veel succes met dit mooie koppel, groeten, Serinus.
        The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

bedankt

Hallo winterkoning en Serinus,

bedankt voor de reakties, ik ben blij dat ik dus toch een koppeltje heb.

De ruilhandel is tot stand gekomen via marktplaats, deze man had voorheen een koppeltje nonnen en had deze geruild voor het koppeltje mozambiquesijsjes.
          Ik heb deze weer geruild voor rode kanaries.
          en die stonden de volgende dag ook weer op marktplaats.

met vriendelijke groet,
          Roelf IPema

Opmerking

Zowel de pop van het kweekkoppel als de jonge poppen die nu op kleur komen, laten bij mij een verkort lied horen en daarom hanteer ik enkel de halsketting als geslachtsonderscheid.

Veel succes met de kweek!
            www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
              want in mijn ogen bestaat er wel degelijk verschil van zang tussen man en pop.
              Mocht ik het niet duidelijk vermeld hebben, ja, er zit verschil in de zang van man en pop. Dat bedoelde ik met verkort lied vd pop.

Enkel als je geen idee hebt, hoe de zang klinkt en/of hoe lang deze aangehouden wordt, kan dat verwarring geven. En wanneer jonge mannen beginnen zingen, klinkt dat in begin niet zo uitgebreid maw neigt meer naar de versie die de pop soms ter ore brengt. En dan blijkt de kralenketting de handigste manier om een juist onderscheid te maken (natuurlijk niet bij alle ondersoorten!)

Opmerking

mijn denkwijze

Oorspronkelijk geplaatst door koene
                Enkel als je geen idee hebt, hoe de zang klinkt en/of hoe lang deze aangehouden wordt, kan dat verwarring geven.
                Je vergeet in de quote wel het belangrijke stuk WK, want het betreft een eerste kennismaking met de mozambieken.

Maar intussen is het wel duidelijk dat het om een koppel betreft, de man van Roelf is duidelijk veel intenser geel van kleur... wat ook een kenmerk is om het onderscheid te maken.

Opmerking

Hallo,

In de oorspronkelijke vraag van Roelf zet hij ons even op het verkeerde been met de zin;
                  Wie kan mij zeggen of dit mozambiquesijsje een pop is toch een jonge man welke nog niet goed op kleur is.
                  The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Working...
                  X