Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn Goulds sterven in kweekbakken, wie kan mij helpen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Mijn Goulds sterven in kweekbakken, wie kan mij helpen?

hoihoi.
    Ongeveer 25% van mijn goulds zijn afgelopen maand gestorven. Wie kan mij advies geven.

Deze zomer heb ik mijn buitenvolieres vernieuwd. Van iemand die stopte zijn kolonie goulds overgenomen. Alles ging goed, zelfs een ronde gekweekt...

Ondertussen heb ik mijn oude kweekbakken (die 20j leeg stonden) opgefrist. Uitgekuist, De bakken van multiplex een lik muurverf op waterbasis + kalk. Ledverlichting geplaatst...
    In oktober heb ik mijn goulds verdeeld in die bakken. De jongen in een binnenvoliere.
    Alles leek goed te gaan, tot na een maand plots regelmatig vogels verzwakten en stierven. Ondertss bijna 10 stuks. Voeding is zelfde, vitamines extra gekregen. Temperatuur 15 graden... En de jongen die in voliere zitten hebben geen problemen, geen sterfte daar.
    Ik merk dat sommige goulds in de bakken wel es met hun vleugels durven wapperen.

Mijn binnenvoliere kan ik scheiden in 2 delen. Ga ik morgen doen, mijn jongen van vorig jaar in 1 deel. De goulds uit de bakken in andere deel. Maar wat kan ik best doen met mijn bakken? en moet ik mijn goulds met iets behandelen?

Graag wat goede raad want het is pijnlijk om mijn goulds te zien verminderen...
    Dank u op voorhand !!

Het beste advies blijft ga naar een vogelarts met een paar zieke vogels. Bij een grote en snelle uitval gaat het vaak om een virus. Iets wat alleen onder de microscoop zichtbaar is. Ook kan je wat uitwerpselen van zieke vogels op folie opvangen en hiermee naar de vogelarts gaan. Folie, omdat hiermee het vocht bij de ontlasting ook bewaard blijft en dat geeft ook veel info. Het risico dat je loopt door de jongen naast de kweekkoppels te zetten is dat de ziekte zich ook onder de jongen gaat verspreiden.

Dat de vogels ziek zijn geworden hoeft niet te betekenen dat er iets aan de hand is met jouw kweekbakken. Broeden kost energie en daardoor zijn vogels bevattelijker voor ziektes. Heb je soms voor de vogels giftige planten bij de kweekbakken staan waar de vogels van kunnen eten? Kunnen er muizen in de kooien komen? De uitwerpselen zorgen voor ziektes!
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Als ik het goed lees dan zijn het uw kweekbakken die de oorzaak van de sterfte zijn. Ruiken die nog naar verf? Is er een mogelijkheid om alles goed te luchten? Hebben de dode vogels een scherpe borst? Krijgen ze eivoer en zo ja wordt daarvan gegeten? Te veel vitaminen is niet goed.

Ik zou ook met enkele vogels en de ontlasting naar een dierenarts gaan voor onderzoek.

Ik weet dat het geen antwoord op uw probleem is maar met de antwoorden komen we wellicht verder.
      Last edited by G de Beer; 11-12-2016, 19:06.

Opmerking

hoihoi, alvast bedankt voor de eerste tips !! ik apprecieer het enorm !

De kweekbakken ruiken niet naar verf, na het schilderen hebben ze ook nog n maand leeggestaan tot de verlichting deftig geplaatst werd.

Dit is allemaal nieuw voor mij. Vroeger heb ik bij mijn weet dit nooit voorgehad.
        De vogels die stierven waren niet in kweek. Behalve vanmorgen lag een mannetje dood op een nest met eitjes. De meeste zien er kerngezond uit, om niet te zeggen allemaal. Maar plots verandert er ene, en 2 dagen later, dood.
        Van de 16 kweekbakken zijn er 3 met een legsel. Dus die zou ik normaal laten verderdoen, en die andere mss voor de zekerheid in een voliere plaatsen?

Morgen es bellen naar de dierenarts die ik goed ken voor tips...

thx!

Opmerking

Mijn gevoel zegt dat het om een virus gaat. Tips daar is het m.i. te laat voor. Echt... ga met ontlasting naar deze bevriende arts. Niet te lang wachten, want dat doet het virus ook niet. Dan bestaat de kans dat je ze uiteindelijk allemaal verliest.

Vang wat ontlasting van de zieke vogels op. Dat doe je op bijvoorbeeld keukenfolie. Dan blijft ook het vocht bewaard en droogt de ontlasting niet op. Daarmee ga je naar de vogelarts en je hebt snel een antwoord. Voor de zekerheid zou ik ook uit de vlucht waar de jongen zitten wat ontlasting opvangen. Kijken of zij inderdaad geen virus bij zich dragen. Voorkomen is beter dan genezen.
          Last edited by HansV; 11-12-2016, 20:25.
          Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Opmerking

Toch benieuwd wat de uitkomst bij de vogelarts was. Heeft hij of zij een oorzaak gevonden en heb je geen uitval meer?
              Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
              X