Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cuba vinkjes.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Cuba vinkjes.

Een vraag,ik heb 2 koppeltjes kleine Cuba vinkjes aangeschaft van dorpsgenoot het zijn jongen van dit jaar.Moeten deze ook levend voer(Buffalowormen)of wachten tot broed seizoen?

Jan.

Ik gaf ze altijd Buffalo wormpjes uit de diepvries gewoon zo maar een paar om de dag. Ook gewoon het hele jaar door en wat meer in het broedseizoen en als ze jongen hebben ook wat meer geven.

Opmerking

ik zou ze buiten het broedseizoen, geen levend voer verstrekken.

zonder dat zijn ze nog behoorlijk fel.

ik neem aan Jan, dat de 2 koppels gescheiden zijn ?
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
        ik zou ze buiten het broedseizoen, geen levend voer verstrekken.

zonder dat zijn ze nog behoorlijk fel.

ik neem aan Jan, dat de 2 koppels gescheiden zijn ?
        Nee Ton ik heb ze alle vier in een broedkooi gedaan weet nog niet wie bij wie hoort.Zijn 2 broers en 2 zussen.Maar ik heb wel de mogelijkheid ze twee aan twee te zetten.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
          Nee Ton ik heb ze alle vier in een broedkooi gedaan weet nog niet wie bij wie hoort.Zijn 2 broers en 2 zussen.Maar ik heb wel de mogelijkheid ze twee aan twee te zetten.
          Ben het eens met Ton. Verder kan ik jou reactie op twee manieren lezen. Namelijk:

1. Het zijn twee broers en twee zussen, waarbij de broers niet verwant zijn aan de zussen. Dan kan je dus twee onverwante koppels maken.
          2. Het zijn allemaal broers en zussen van elkaar, oftewel allemaal verwant.

Mocht het tweede het geval zijn, dan raad ik het af om daar koppels van te maken. Maak toch onverwante koppels. Kweken met verwante vogels geeft altijd zwakkere vogels, al dan niet met fysieke en uiterlijke beperkingen.

Opmerking

Zit in de kanarie wereld en ben zo wie zo geen voorstander van inteelt.Heb 2 broers uit 1 koppel en 2 zussen uit ander koppel.Als ik het goed begrijp is jou advies geen levend voer in de rustperiode.

Jan.

Opmerking

in de rust periode schraal voeren.

zodat je in de broedperiode rijkelijk kan voeren, en zodoende de vogels triggert zich te gaan voort planten.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Duidelijk Jan! Hopelijk kweek je er wat moois mee

Opmerking

Ik heb nog wel een paar vragen.Ik wil met een koppel in broedkooi kweken van 1.20 x 0.50 x 0.50 is dit aan te raden?En 1 koppel in hok bekleed met groen van 2.00 x 1.80 x 2.20 samen met wat Australische tropen.Heb ook nog zo,n hok met 10 tot 15 kanarie mannen ,om daar een nestkastje in te hangen is dat een optie?Heb in het verleden zo wel met blauwfazantjes gekweekt die ik bij de kanaries in had voor de muggen.

Jan.

Opmerking

In een te kleine ruimte moet je op passen want ze kunne nogal agresief zijn tegenover anderen, ook nooit meer dan 2 cubavinken samen in een kooi houden ookal zijn het broers of zussen.
                    En als ik je een tip mag geven dan zou ik zeer weinig tot geen levendvoer geven als ze eieren hebben, pas als de jongen uitkomen terug geven, anders krijgt de man teveel broeddrift en gooien ze eieren uit het nest. En de nestcontroles ook zoveel mogelijk beperken is mijn ervaring, van gewoon te kijken verlaten ze hun jongen soms al weet ik uit ervaring.

veel succes ermee!!!
                    grtjs
                    Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

Opmerking

Plaats nooit meerdere kleine cubavink mannen bij elkaar. Soms gaat het goed als je nestbroers vanaf het begin bij elkaar laat zitten. Maar zodra die broedrijp worden kan je het ook vergeten.

Meerdere poppen bij elkaar kan wel goed gaan. Maar houd een oogje in het zeil.

Beter is de koppels apart te huisvesten.

Wij kweken al jaren cubavinken. Vroeger gaven we wel buffalos in het broedseizoen (met mate! en niet buiten het broedseizoen!). Tegenwoordig met alleen een uitgebreid eivoer en dat voldoet prima. Ze broeden hier wel in een ruime buiten voliere.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl Bekijk Bericht
                        Plaats nooit meerdere kleine cubavink mannen bij elkaar. Soms gaat het goed als je nestbroers vanaf het begin bij elkaar laat zitten. Maar zodra die broedrijp worden kan je het ook vergeten.

Meerdere poppen bij elkaar kan wel goed gaan. Maar houd een oogje in het zeil.

Beter is de koppels apart te huisvesten.

Wij kweken al jaren cubavinken. Vroeger gaven we wel buffalos in het broedseizoen (met mate! en niet buiten het broedseizoen!). Tegenwoordig met alleen een uitgebreid eivoer en dat voldoet prima. Ze broeden hier wel in een ruime buiten voliere.
                        Ik heb ze nu per koppel opgekooid.Het verstrekken van levend voer is bij navraag niet nodig, heb op verschillende shows met kwekers van Cubavinken gesproken en ze doen het ongeveer het zelfde als jullie.En 2 kwekers kweekten in ruime broedkooien minimaal 100x50x50.

Opmerking

Voorheen hebben wij ze ook in broedkooien gekweekt. dat ging ook prima. Maar toen we de nieuwe voliere kregen zijn de broedkoppels daarnaar verhuist. het zijn zeer actieve en nieuwsgierige vogels die ik zou omschrijven als de ultieme volierevogel.

Opmerking

Working...
                          X