Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goulds blijft niet zitten.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Goulds blijft niet zitten.

Hoe oud zijn deze vogels. Jong koppel? Heb je dit koppel ook in de buitenvoliere gehad. Dat betekent dat ze gewend zijn aan het zomerritme en niet nu ineens in de winter gaan kweken. Zijn ze wel broedrijp? Kan je zien aan de snavelpunt.

Wat geef je ze te eten? Temperatuur in de broedruimte? Luchtvochtigheid? etc...

Anders zou ik het koppel uit elkaar halen en koppelen aan andere partners. Mogelijk hebben die een goede invloed.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Deze vogels zijn nu, als het goed is, een jaar oud, de pop moet ik sowieso maar aannemen omdat die geen vaste ring heeft. Ze komen van een kweker die ook winterkweek doet, en ze hebben niet buiten gezeten. Ze zijn van binnen naar binnen gegaan. De snavelpunt van de man is oranje, de snavel van de pop donker grijs. Dus neem ik aan dat ze broedrijp zijn. Temperatuur min. 15 graden (verwarming). Max. temperatuur de afgelopen weken was 19 graden. Vochtigheid 60-70 %
      Voer is Versele Laga Prestige Australische Prachtvinken + extra witzaad + onkruidzaden. Grit + mineralen+ sepia. Geen eivoer totdat er jongen zijn. Soms trosgierst. Vitamen in drinkwater 1 keer per week.

Maar wat betreft dit alles, dat is natuurlijk gelijk voor alle koppels en dit is tot nu toe het enige dat zo reageert. Ik geef ze nog 1 poging en dan zal ik inderdaad eens kijken of het koppel kan splitsen. Alleen wil ik eigenlijk OK x OK en ik heb er verder geen, dus zal ik nog ff op zoek moeten. Is het zinvol om misschien de nestkast eruit te halen voor een week of 2 ? Zodat ze dan fris kunnen starten ? Of gewoon laten hangen ?

Opmerking

Komt het mischien doordat je een foto van mijn Geelkop Gould amadine als avatar gebruikt en je met oranjekoppen wilt kweken? Geelkoppen hebben ze in Nederland niet.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Ah, zou goed kunnen. Mazelaar daar zo dicht bij de natuur. Wist trouwens niet dat die foto van jou was. Heb je liever dat ik um vervang ?

Opmerking

Was trouwens in de veronderstelling dat geelkop en oranjekop hetzelfde is ? Als dat niet is, zijn ze wel beide in het wild te vinden ?

Opmerking

@Kees: nieuwe avatar..

Opmerking

Aan de voeding zal het niet liggen zo te zien. Geef je ook dagelijks badwater? Dat wil ze nog wel eens stimuleren wat serieuzer te gaan broeden. Meer vocht betekent voor het instinct meer voedsel straks en daarmee meer kans dat de jongen genoeg te eten kunnen krijgen.

Bij mij aten de goulds overigens heel graag ook buffalowormen, maar of dat iets met broeden iets te maken heeft weet ik niet.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Badwater niet dagelijks, nee. 1 dag in de week, soms 2. Kan ik wel eens proberen. En Buffalo's heb ik nog niet geprobeerd, ging ervan uit dat ze die toch niet namen. Probeer ik ook eens. Dank voor de tip !

Opmerking

Zijn beide vogels natuurbroed of gebruikt de kweker waar je ze vandaan hebt pleegouders in de vorm van bv japanse meeuwtjes? Dit zou uw probleem kunnen verklaren...

Opmerking

De kweker doet aan natuurbroed, geen meeuw gezien toen ik er was. Wel veel koppels Goulds met jongen. Op zich wel een terechte opmerking; 1 van de redenen waarom we natuurbroed willen, toch ?
                      Maar ik heb de eieren nu gewoon laten liggen om te zien wat ze verder doen. De eerste keer gingen ze ook niet meer terug op het nest, en waren de eieren ijskoud. Nu lijkt het erop dat ze 1 nacht op de stok hebben geslapen, maar daarna het broeden weer hebben opgepakt ?! Ze zitten nu al dagen goed op het nest, beter dan voorheen. Ik laat ze nog even een paar dagen begaan, misschien dat ze op die manier meer broeds worden ? Of is dat niet slim ?

Opmerking

Je hebt gelijk dat het niet het juiste gedrag is. Nadat het voorlaatste ei is gelegd gaan goulds s,nachts op het nest. Naarmate de tijd vordert blijven ze steeds vaster op het nest.
                        Mijn ervaring is dat als overgegaan wordt naar nestbouw koppel in broed stemming is. Ligt dus denk ik aan de vogels. Waarbij de aantekening kan een volgende keer zo maar anders zijn

Opmerking

Ik zal morgen de eitjes eens bekijken hoe ze er voor staan en ze dan eventueel weg rapen. Omdat ze nu wel goed zitten, zou ik nog kunnen overwegen om een paar eitjes van een ander koppel er voor in de plaats te leggen, om ze zo misschien iets "te leren". Maar misschien is dat ook weer vragen om problemen omdat het andere koppel zit als een huis, dus waarom het risico lopen dat er een paar eitjes/jongen verloren gaan ?

Opmerking

Opmerking

Straks even de eitjes bekeken. En eigenlijk zien ze er allemaal (!) erg goed uit. Bevrucht sowieso en vrij donker. Als ze echt na enkele dagen de hele nacht koud hadden gelegen, zou ik verwachten dat er wel een rood verkleuring van afgestorven vrucht te zien zou zijn, maar niet deze grotendeels ondoorschijnende eitjes ? Ik heb nog eens gekeken naar beelden van de camera als het licht uit is in de ruimte. Er is dan een klein nachtlampje aan, en de camera schakelt dan over naar nachtzicht: zwart/wit beeld, veel contrast maar wel redelijk korrelig. De camera is niet op 1 kooi ingezoomd, maar laat 4 kooien zien, dus het detail is minder. Vogels zijn herkenbaar als donker silhouet tegen de lichte achterwand van de kooi.
                              Nu viel me op dat als in die betreffende kooi van de Oranjekoppen, 1 vogel op de stok zit, en dan een stuk of 5-10 cm van de achterwand, deze een donkere schaduw op de achterwand maakt (door het nachtlampje)...... jullie voelen 'm al. Door de hoek van de camera tov de kooi en nachtlampje, ziet dat er dan uit alsof er 2 vogels naast elkaar op de stok zitten..... mogelijk heb ik dat dus gezien en is er niets aan de hand. Omdat de ze het eerste nest wel echt in de steek hadden gelaten, heb ik bij het tweede mogelijk te snel een conclusie getrokken.
                              In dat geval ben ik toch wel blij dat ik het mis had, maar dat zal over een weekje wel blijken. Ik zal hier een update geven als ik die heb. Iedereen wel bedankt voor de tips !!

Opmerking

Working...
                              X