Ik kom net terug uit de voliere. 1 van onze vluchten heeft een klein groepje Schlegel groene druppelastrildes en een koppel Mozambique sijsjes (misschien kennen jullie het filmpje dat ik van de zomer had geplaatst https://www.youtube.com/watch?v=NyaO4VbuMrk
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mozambique sijsjes weten te verrassen
Collapse
X
-
Trosgierst gaf ik vooral vanaf de tweede week tot ze zelfstandig zijn,in die tijd wordt het veel gegeten omdat het ook wat zachter is en makkelijker te pellen.Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl Bekijk Berichtdat heb ik nooit geprobeerd. maar ga dat in de toekomst eens proberen Bob, bedankt!
hebben de jongen baat bij extra onkruidzaad of extra witzaad (het wittige puntige zaad) of misschien extra gierst?
Ook een stukje appel wil het goed doen.Mvg,
Kingfisher.
Opmerking
-
Leuk te lezen al die verrassingen hier.
Dat het maar goed mogen gaan Coen. Duimen dus....
Geef jij je vogels chia zaad? Daar zit heel wat goeds is.
Mijn sijzen eten het graag en doet ze erg goed. Dit zijn wel Amerikaantjes.
Ik zag van de week mijn prachtamaranten er ook van eten, dat had ik nog niet eerder gezien.
De duiven van mijn man zijn er gek op. Hij zegt dat ze, door het eten van deze zaden, er veel beter uit zien en goed door de rui komen.
Succes met je nestje.
Opmerking
-
Als de vogels zelf aan een nestje begonnen zijn, zou ik niets veranderen aan het voer. Alleen wat royaler voeren, ook nu het wat kouder wordt.
Succes, ik duim voor je. :-)Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
het is te hopen dat ze wat langer op het nest blijven, de ouders, de komende nachten word het aardig koud.
wel een mooi succes, deze jongen......
groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Ja Pieter, ze zitten inderdaad bij een kleine kolonie Schlegels.
Ik zal zometeen inderdaad het groenvoer/fruit wat opvoeren, ik ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen want dat krijgen ze niet standaard. Chia zaden geef ik niet. volgens mij zit het wel in het mengsel van Versla lage wat wij geven aan de goulds maar ik heb niet het idee dat het uberhaupt wordt gegeten. Ik ga wel het onkruidzaad wat opschroeven omdat het toch wel wat vetter is (het namelijk zo warm niet meer :P )
Gister de onderste rand van de voliere voorzien van bubbeltjesplastic ter isolatie, de bovenste helft heeft schotten. Ze komen vrij snel van het nest af maar terwijl we bezig waren bleven ze er toch voor het grootste gedeelte opzitten.
Ik zag eergister dat een van de eitjes onbevrucht was, de ander was wel bevrucht. hopen dat die nog uitkomt. dan kunnen de 2 kleintjes elkaar warm houden.
Is er verschil in de taken van de man en de pop in de opvoeding? gezien de broedvlek van de man lijkt het net of de pop amper wat doen.
Opmerking
-
Het mozambique sijsje heeft helaas geen broertje/zusje gekregen. hij zal zichzelf dus warm moeten houden. hij doet het overigens fantastisch, de krop zit propvol. de ouders zijn ook zeer fanatiek in het verzorgen van de uk. terwijl ik op en neer ging van de voliere naar de schuur was vader al weer zaden aan het verzamelen.
(ik heb voor de foto het nestje even verhangen. het nestje hangt op ruim 2 meter hoogte

Last edited by van Tuijl; 17-10-2015, 19:55.
Opmerking
-
Geef je ook lekker veel buffalowormen? Want bij mij gaven ze pas zoveel zaden na een week of meer. Ik vind het jong nl erg klein om al zoveel zaad te moeten verteren. Kan zijn dat dat prima kan maar bij mij voerden ze de hele dag buffalo's die ze heen en weer lieten gaan in hun snavel. Velletje weg en volgende. De jongen kregen dus de eerste week bijna alleen dat zachte eiwit.
Opmerking
-
Chia zaad komt dan ook uit Zuid-Amerika. het zit prop vol anti-oxidanten en Omega 3 vetzuren en tevens zit er veel vet in. Kwekers van Zuid-Amerikaanse sijzen (zoals ik) geven het de vogels al jaren en is eigenlijk naast negerzaad HET zaad om Zuid-Amerikaanse sijzen op stok te krijgen. Beetje jammer dat men het nu ook ontdekt heeft als "superfood" waardoor de prijs opgedreven is geworden naar 15 tot 20 Euro per kilo.Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht...Geef jij je vogels chia zaad? Daar zit heel wat goeds is. Mijn sijzen eten het graag en doet ze erg goed. Dit zijn wel Amerikaantjes...
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking