Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wanneer kweken mozambique sijsen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• wanneer kweken mozambique sijsen

weet iemand of kan iemand mij vertellen hoe het met het kweken zit van de Mozambique sijs ik heb een koppel zitten vrouwtje is lange tijd alleen geweest ongeveer een jaar eindelijk een mannetje er bij kunnen vinden maar wanneer kweken deze vogeltjes nou eigenlijk ze zitten in een kweekkooi.

Sinds wanneer heb je ze bij elkaar?
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

nu zo'n 2 maanden bij mekaar

Opmerking

Bijgevoegde Bestanden
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Mijn vader heeft Mozambique sijzen gehad in de buiten voliere die begonnen pas in het najaar te broeden, oktober zo'n beetje.
          Wel felle rakkers volgens mij had de pop 3 andere vogels (goulds) dood gepikt.
          Schijnt bekent te zijn bij Mozambique sijzen, misschien kan iemand dat bevestigen.

DiMario

Opmerking

Ben blij dat ik toch mijn vermoeden had dat het in het najaar komt oktober wil jullie bedanke b voor jullie reacties op mijn vraag

Opmerking

Het vermoeden klopt inderdaad
              maar zoals gezegd passen deze vogels zich ook aan en er wordt door bepaalde ervaren kwekers
              het hele jaar gekweekt met deze vogels.
              Ik bedoel dan niet met het zelfde span natuurlijk.

groeten Ben
              Groeten, Ben

Opmerking

Zorg wel voor een grote te scheiden broedkooi, het kan er nog wel eens ruig aan toe gaan en dan moet je snel man of pop kunnen scheiden
                Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Kan het ook wezen dat heb ik namelijk gehoord dat de pop te lang alleen is geweest dat ze dan geen eitjes kan leggen klopt deze bewering of is dat een fabel

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door urs en rob Bekijk Bericht
                    Kan het ook wezen dat heb ik namelijk gehoord dat de pop te lang alleen is geweest dat ze dan geen eitjes kan leggen klopt deze bewering of is dat een fabel
                    Van wie heb je dat? Fabel!
                    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Hallo Urs en Rob,

Ik denk dat het koppel gewoon even aan elkaar moet wennen.
                      Ik heb een koppel nu meer dan 1,5 jr samen, eerst in de winter in een kweekkooi zonder nestmateriaal, vorige zomer in een gemengde voliere hebben ze niets gedaan, weer naar binnen, en dit jaar vroeg in de voliere gezet, nu hebben ze 3 jongen van 1 week. ( hoop ze op stok te krijgen)
                      Ze jagen andere vogels weg weg bij het nest maar meer niet.
                      Ze hebben de beschikking over tropen/sijzen/onkruidzaad, elke dag geweekt kiemzaad, een beetje eivoer, vriesbuffalo/pinkies,fruitvliegjes, maagkiezel/grit en geplette sepia. Ze kunnen de hele dag in bad.
                      het nestje hebben ze gebouwd OP een nestkastje met neptaxus ervoor.
                      Misschien heb je hier iets aan, ik denk dat je geduld moet hebben, succes.

gr wibout.

Opmerking

Mozambiquesijzen broeden wanneer ze willen en meestal is dat in oktober en dan tot februari is mijn ervaring. Ik heb zo'n 10 koppels gehad en geen enkel koppel kreeg ik met succes in broedstemming in het voorjaar. Dik in de zomer lukte het een enkele keer.
                        Dus je zal er geluk mee moeten hebben. Ik zou de dieren buiten zetten en pas binnen halen in september en dan binnen kweken en daarna man en pop weer naar buiten. Zo hebben ze nog een leven. Hun hele leven in de broedkooi is niks. Ik heb dat met enkele koppels moeten doen en heb ze verkocht om die reden. Deze vogels zijn dol op zon, dol op vliegen en dol op insecten.

De jongen breng je groot met trosgierst, buffalowormen, veel groenvoer zoals paardenbloemen ed en onkruidzaad wil er ook nog wel in. Eivoer namen ze bij mij vrijwel niet. De jongen kregen dus onbeperkt buffalowormen en daarop groeien ze perfect op. De man wordt wel vurig en bij mij moesten de jongen altijd en zonder uitzondering in de voorhangkooi ivm agressie van de man na uitvliegen.

Mijn advies is geen regel en iedereen doet dit anders. Ik kweekte wel massa's jongen zonder ooit 1 jong verloren te hebben na uitvliegen. 1 jong stierf in het nest en ik heb er denk ik zo'n 80 gekweekt in die periode.

Ik heb nu nog 1 koppel en 1 losse man voor de fun. Het koppel is met pensioen en zit buiten in een muurkooi van 160 cm. Dit koppel gaat nooit meer weg omdat de man compleet geel is en de pop zijn dochter. Zodra ik die weg doe zitten ze weer elders in de broedkooi omdat deze muatie niet gekweekt wordt en bijzonder mooi en zeldzaam is. Mochten ze gaan broeden dan mag dat. De pop is zijn dochter dus wie weet komen er mooie mutanten uit. Ik heb het koppel eerder verkocht en de pop lam en de man met schurft terug gekocht. Pop kan niet meer vliegen en de man is nu bijna van zijn vergroeide snavel en dikke poten af.

De losse man in de woonkamer in een kooi uit Indonesie voor de sier. Grote kooi overigens voor schamalijsters. Hij is handtam en op mensen omdat ik hem met de hand groot moest brengen. Dat dier is zo leuk dat ik hem dus nooit meer weg doe. Daarom zit hij ook alleen. Hij kent geen vogels en schiet er van in de stress. Buiten vindt hij eng. Dus hij zit binnen.

Opmerking

Dat een pop na een tijdje niet kan leggen is onzin. Ik kocht ooit een pop voor 2,5 euro die extreem oud zou zijn. Was van een oude meneer die de voliere moest opruimen. Pop zat zover hij wist al 10 jaar alleen. Ik kocht haar, kocht een man erbij die in de woonkamer voor zang al 3 jaar alleen zat en had binnen 2 maanden de eerste nesten. Die vogels kregen uitzonderlijk grote nesten van 5 gezonde jongen en daar is nooit 1 probleem mee geweest. Dus mozambiquesijzen broeden tot hoge leeftijd en zijn domweg nooit te oud om nog een rondje te doen. Ze broeden ook rustig 2 jaar niet. Soms is dat vreemd maar dat gebeurd heel veel. Mijn koppels die 3 nesten kregen sloegen vaak een jaar over. Elk jaar wilden een paar koppels broeden en een aantal deden niks. Zo dood als een pier zaten ze maar wat te piepen. Jaar erop waren dat dan weer perfecte koppels. Geen pijl op deze vogels te trekken dus. Soms is een verhuizing een reden om een jaar over te slaan. Soms slaan ze direct aan in een nieuwe kooi en zitten de poppen in 3 weken op het eerste eitje. Niks over te zeggen.

Opmerking

Opmerking

Dat zou ik wel doen ja. Maar wie ben ik

Opmerking

Working...