Wat mooi dat je elke keer weer een update geeft Hans. Ik volg het al een tijdje met veel plezier.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria
Collapse
X
-
Dank je Thee! Ik schrijf hier gewoon op wat ik zie en wat me opvalt. Leuk dat het wordt gewaardeerd. Zelf vind ik het ook altijd leuk om verslagen van anderen te lezen. Alleen valt er hier nog maar weinig te lezen. Hopelijk stimuleert het anderen ook een beetje om weer een stukje te tikken of een dagboekje bij te houden over (de belevenissen van) hun vogeltjes.
Zal de komende tijd alles blijven opschrijven en proberen wat meer foto's en filmpjes te plaatsen. Merk dat mensen dat ook altijd leuk vinden.
Opmerking
-
ben het met je eens Hans, er zijn er weinig die nog de moeite nemen, af en toe een bijdrage te leveren.
terwijl we toch hier met ze allen, voor ons allen bezig zijn.
maar dat schijnt de trent te zijn tegenwoordig helaas.
mensen zijn te druk, en hebben te weinig tijd, jammer genoeg.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Ook ik heb een baan en ben/doe zogenaamd druk, druk, druk. Echter dit mij kost niet veel tijd. Een paar regeltjes per dag of per week en klaar ben je. Daarbij ligt de gemiddelde leeftijd van de vogelbezitter hoog. Velen zijn zelfs al met pensioen. Dan is dit een leuke afleiding op een regenachtige en koude dag, toch? Als ik die tijd had kon je hele epistels van mij verwachten
Opmerking
-
Ik lees het ook met veel plezier. Vind het ook leerzaam.
Dat soort vogels waar jij mee kweekt, denk ik ook soms aan om
die er bij te nemen. Maar ik zie dat nogwel, er zijn zo veel mooie vogels.
Ben nu net begonnen met het maken van een broed/vluchtkooi.
Zal hier binnenkort over posten. Bouw vogelverblijf start na de winter.
Groeten Arjan
Opmerking
-
Zilver x zwart... 4 eieren in het nest inmiddels. Er wordt gebroed door man en pop. Al doet de laatste het meeste werk. 1 van beide blijft op het nest zelfs tijdens het voeren.
Rood x roze... Vanochtend lagen er 3 eieren in het nest. De uitgevlogen jongen zorgen wel voor onrust. Als ik bij de kooi kom om te voeren razen ze alle kanten op. De ouder die dan op het nest zit komt er dan vanaf, dus kom ik er zo weinig mogelijk in de vogelkamer. Zondag vang ik de jongen uit en zou de rust weer wat moeten terug keren in de kooi voor beide ouders.
Zwart x zonder... Hier ligt een 2e eitje in het nest.
De 'donkere' kooi... Hier begint de rui erin te hakken. Het is 1 grote bende van veertjes rondom de kooi.
Al met al 9 eieren. Daar komen misschien morgen en zelfs overmorgen nog wel een eitje(s) bij (zwart x zonder zijn nog niet uitgelegd). Hopelijk is alles bevrucht. Het belooft weer een leuke tijd te worden waarin ik jullie op de hoogte houd.Last edited by HansV; 31-01-2017, 12:39.
Opmerking
-
Mijn vogels doen hun best in ieder geval. Als het nu goed blijft gaan heb ik de komende maanden nog wel wat updates. En dan mag jij het kweekstokje overnemen Jobert
Opmerking
-
Prima, ik hoop dat ik ook wat leuke ontwikkelen kan melden tegen die tijd. Ik ben in ieder geval van plan om, in navolging van jou, een soort verslag van het kweekseizoen bij te houden. Goed voorbeeld doet goed volgen
Ik hoop dat meer mensen dat gaan doen.
Opmerking
-
Ben benieuwd Jobert!
Bij mij zitten alle 3 de poppen van de kweekkoppels keurig te broeden. Ook het koppel waarvan dit het eerste legsel is (zwart x zonder), dus ik ga er vanuit dat bij dit koppel een 3e ei is gelegd. Alleen was er weer onrust in de 'donkere' kooi vannacht. Hier valt er 1 van zijn stok en begint door de kooi te razen. In zijn of haar paniek de hoogste stok weer te bereiken zorgt deze vogel er dan voor dat de anderen ook van hun plekken gaan. Dus heb ik vannacht een lamp laten branden, omdat ik niet wil dat de onrust overslaat naar andere kooien. Die lamp zal ik 's nachts laten branden tot na het broedseizoen. Dan ga ik het % nachtlicht bij mijn leds verhogen.
Opmerking
-
-
Zilver x zwart... Er wordt nog steeds gebroed op de eieren. De man sloopt alleen het nest waar de pop op zit te broeden. Dat gaat gelukkig niet met hele grote aantallen vezels, maar wel iets om in de gaten te houden. Eventueel kan ik besluiten om hem nog wat extra nestmateriaal te geven, zodat hij het nest met rust laat en wat afleiding heeft.
Rood x roze... Hier heb ik de 3 jongen, een dagje eerder dan gepland, uitgevangen en in de 'donkere' kooi bij de rest geplaatst. De diertjes hebben de volgende kleurringen om; #35 is lichtblauw, #36 heeft een blauwe en #37 een groene kleurring. Tevens heb ik het oude nest verwijderd. Man en pop paren wel, maar laten het legsel in het andere nest volledig voor wat het is. Ze broeden niet. Het rare is dat de eieren niet ijskoud aanvoelen, dus ik laat het nog even begaan.
Zwart x zonder... Voor een koppel dat hun eerste legsel in het nest heeft liggen doen ze het uitstekend. Ze broeden zeer vast en voelen zich prettig in de vlucht.
De 'donkere' kooi... Hier zitten ze nu met z'n 9-en in, de 7 jongen van dit jaar en het ervaren kweekkoppel. Dat is een prachtig gezicht. Er heeft zich opnieuw een mannetje aangediend naast het jong met de witte kleurring (#33); het jong met de paarse kleurring (#32). Hij zingt en bespringt andere vogels alsof hij aan het paren is. Dit nest heeft in ieder geval tot nu toe 2 mannetjes opgeleverd. Het andere diertje uit dit nest (was #34, maar heeft het ringetje in het nest verloren, dus alleen een oranje kleurring) heeft nog niet gezongen en is mogelijk/waarschijnlijk een popje. Ook het eerste jong van het jaar (#31, geen kleurring) is een mannetje. Hopelijk blijft de rest (oranje, #35, #36 en #37) stil, omdat ik anders wel heel veel mannen kweek dit jaar.
Opmerking
-
kan het zijn Hans, dat rood x roze, snel van het nest gaan, als jij binnenkomt ?groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Heb vandaag een paar keer gecheckt Ton, door de deur op een kier te laten. Op die manier kon ik de kooi mooi in de gaten houden. In die uren heb ik geen van beide vogels van rood x roze op het nest gezien. Denk dat de temperatuur binnen (20 graden) de eieren nog enigszins op temperatuur houdt. De man is heel erg bronstig. Overigens is dat ook het geval met het popje, want ze paren meerdere keren per dag. Zelfs op de zitstok als ik gewoon in de kamer ben. Waarschijnlijk door alle eiwitten die ik moest verstrekken vanwege de opgroeiende jongen. Bij dit koppel doe ik even rustig aan met de eiwitten. Morgen zal ik de eieren verwijderen. Dat doe ik bij jonge koppels nooit, want die laat ik de broedcyclus helemaal afmaken, maar dit koppel heeft al jongen gehad en weten dus hoe het werkt. De andere 2 poppen zitten vaster op het nest. 1 blijft gewoon zitten, zelfs als ik met mijn handen in de kooi kom. De ander komt er dan wel vanaf, maar verdwijnt snel weer in het nest. Ach, zo leer ik elke dag nog wat bij over mijn vogels en koppels.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking