Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria
Collapse
X
-
Het is inderdaad jammer van het jong Jobert. Dat hoort er een beetje bij als je natuurbroed wil kweken met een 'moeilijkere' soort. Dan gaat het ook wel eens fout. Echter daarbij moet ik vooral naar mijzelf kijken. Wat heb ik niet goed gedaan bij het ervaren koppel? Daar ben ik nu een beetje over aan het nadenken. Zowel de man als de pop hebben in dezelfde kooien gezeten als de mannen en poppen die nu wel volle nesten hebben. Voeding, huisvesting etc. waren allemaal hetzelfde. Alleen is het ervaren koppel eerder begonnen dan de rest. Daarom denk ik dat ik te vroeg ben gestart met dit koppel.
Merk nu wel dat de ervaren man en pop wel een knauw hebben gehad vanwege het uitvangen van vanochtend. Zitten nu een beetje bol op stok en slapen veel. Even goed in de gaten houden, want ze zijn door de stress wat kwetsbaarder voor ziektes. Mocht het mannetje de komende dagen niet bijtrekken, dan zal ik ook hem uitvangen en rust geven. Het oudste jong daarentegen is niet te stuiten en zoeft onophoudelijk van stok naar stok door zijn nieuwe omgeving.
Aan de andere kant is er nu 1 jong op stok en liggen er nog 6 jongen in 2 nesten. Ook weer een nieuw legsel van 3 eieren waar keurig op wordt gebroed. De jonge koppels, met de jongen reeds in het nest, zijn eigenlijk pas net begonnen (1e en 2e ronde) en ik heb twee 'nieuwe' koppels/koppelingen kunnen laten starten vandaag. Dus ik ben hoopvol dat er nog wel wat jongen bij zullen komen.
Opmerking
-
Geel x geel... Heb 2 nestkastjes opgehangen die sinds vandaag door beide vogels worden bekeken. Het mannetje lijkt weer wat bijgekomen van het uitvangen van gisterochtend. Deze vogels krijgen, ter stimulering van de broeddrift, weer wat tarwekiemolie door het zaad. Neem aan dat de komende dagen de jacht op de pop wel weer op gang zal komen.
Zilver x zwart... Er wordt volop gebroed. De man lijkt nu ook wat meer broeduren voor zijn rekening te nemen. Echter hij heeft ook nog de zorg voor de drie jongen die in het andere nestkastje liggen en op het punt staan te gaan uitvliegen. Hij zal het de komende dagen dan ook wel druk krijgen als hij continue wordt achtervolgt door de 3 kleintjes die bedelen om voedsel.
Rood x roze... Het is duidelijk dat de man graag aan een nieuw nest wil beginnen. Hij jaagt het popje de gehele kooi door. Daarom werk ik sinds kort vaak met 2 nestkastjes per kooi. Vaak als 1e ronde nog in het nest ligt en de ouders wat minder op het nest aanwezig zijn (rond de 7 a 8e dag) zijn ze alweer op zoek naar nieuwe nestgelegenheid. Het aanbieden van zo'n 2e nestkastje heeft als voordeel dat de jongen vaak naar hun eigen nestkastje teruggaan, zodat het 2e legsel niet wordt lastig gevallen in het nieuwe nest.
Zwart x zonder... Het is wel opvallend dat het mannetje nu ineens wel laat zien over jachtinstinct te beschikken en zijn popje door de kooi jaagt. Dat is een prachtig gezicht. De man gaat hoog op zijn poten staan en maakt zich slank en groot. Het 1e nest was al gebouwd tijdens de trio-experiment, maar ik heb ze nu weer nestmateriaal aangeboden om ze de mogelijkheid te bieden om het 2e nest af te bouwen. Dan hebben ze een keuze. Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van dit koppel de komende week.
Opmerking
-
Man wat is het hier rustig op het forum. Je zou toch denken dat er meer winterkwekers actief zouden moeten zijn. Zal maar weer een duit in het zakje doen...
Geel x geel... Nest is af, dus zullen binnenkort wel eieren hebben.
Zilver x zwart... Legsel is 4 eieren groot. Dat is best een groot nest voor de coloria. Kan nog niet echt iets zeggen over het aantal bevruchte eieren, omdat ze pas 5 dagen oud zijn. 1 ei lijkt in ieder geval bevrucht. 1 jong heeft zich vandaag uit het nestkastje gewaagd. Die was een uur later weer snel bij de andere 2 op het nest gekropen. Daarom nog niet echt de tijd gehad voor een paar portretjes.
Rood x roze... Popje wordt opgejaagd door de man en het nest is halverwege af. De jongen in het nest zijn inmiddels zo'n 2 weken oud.
Zwart x zonder... Ook hier krijgt het popje weinig rust en heb ik zelfs een paring waargenomen. Dat gebeurt meestal op het nest, maar nu recht voor mijn ogen. Pop wordt opgejaagd totdat ze uitgeput op de bodem ploft, dan bijt de man zich vast in de nek en vindt de paring plaats. Opvallend is dat de mannen in de diverse kooien tegelijkertijd op hun pop jagen. Kennelijk stimuleert de drift van de 1 de ander(en).Last edited by HansV; 10-01-2017, 14:01.
Opmerking
-
Inderdaad. Ik lees elke dag wel de nieuwe berichten maar zelf heb ik ook niet veel te melden. Zal weer es een berichtje plaatsen over de aanschaf van een voor mij nieuwe sijzensoort.Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk BerichtMan wat is het hier rustig op het forum. Je zou toch denken dat er meer winterkwekers actief zouden moeten zijn...
Opmerking
-
-
leuke foto Hans......
ik volg je verslag op de voet.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Goed om te horen Ton.
Ik dacht dat jij een grote reis aan het maken was.
Opmerking
-
Geel x geel... Volgens mij heeft het popje een 'dikke bips'. Echter ze heeft mij tijdens het trio-experiment ook al eens in de maling genomen, dus ik wacht het even af. Het nest is af en dan volgt er in de meeste gevallen binnen een week een legsel.
Zilver x zwart... De jongen zijn nu definitief allemaal uitgevlogen en bevinden zich slechts nog op momenten op het nest. Ze vliegen op dit moment nog wat onhandig, maar dat zal de komende dagen rap beter worden. Op de bodem van de kooi liggen een paar stengels Franse trosgierst op hen te wachten. Dit is makkelijk te pellen voor de jongen. De rolverdeling tussen man en pop is ook heel duidelijk. Zij broedt op de 4 eieren en hij bekommert zich om de uitgevlogen jongen. Het blijft toch altijd weer een leuk gezicht.
Rood x roze... Het 2e nestkastje is gevuld met cocosvezel, maar er wordt niet meer verder gebouwd. Of het af is kan ik niet zien, omdat het een nestdakje de verkeerde kant op opent en ik, om het goed te zien, het gehele nestkastje van het voorfront moet halen. Dat doe ik niet, omdat het weer onrust geeft voor het koppel zelf en de andere vogels. Dit nestkastje gooi ik weg, nadat er eventueel jongen in zijn grootgebracht. Ik maak steeds meer gebruik van plastic nestkastje die ik makkelijk kan schoonmaken.
Zwart x zonder... Hier heb ik al een paar paringen op de bodem van de kooi mogen bijwonen. Echter ik heb niet het idee dat er al eieren zijn. Ook heb ik nog geen dikke bips bij de pop kunnen waarnemen. Het duurt allemaal wat langer bij dit koppel dan ik gewend ben van mijn overige koppels. Het popje is eigen kweek en natuurbroed en het mannetje is dat niet. Opmerkelijk is dat bij mijn andere 2 jonge koppels de mannen allebei natuurbroed (1 eigen kweek en 1 geruild). 1 koppel heeft een natuurbroed pop en de andere niet, maar die presteren even goed. Je moet voorzichtig zijn om hier gelijk een conclusie aan te verbinden, maar je zou bijna denken dat het belangrijker is om een natuurbroed man in je koppel te hebben dan een natuurbroed pop.
De donkere kooi... Moeder knapt weer een beetje op en de rust lijkt haar goed te doen. Het jong (#31) is een man. Ik heb hem zien en horen zingen. Althans hij was aan het oefenen, dus het is nu meer wat binnensmonds murmelen.
Opmerking
-
Fijn dat het goed gaat Hans! Ben zelf ook meer fan aan het worden van plastic nestkasten. Ik heb van die plastic ronde korfjes voor mijn Parijse Frise genomen dit jaar, deze zijn zeer makkelijk schoon te maken nadat ze ze hebben gebruikt, gewoon in de vaatwasser ermee en ze zijn weer brandschoon. Ook heb je geen kieren erin waar bloedluis in kan zitten dus ik zie alleen maar er voordelen van.Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
Vergeet niet te kijken op mijn site!
http://birdbreeder.simpsite.nl/
Opmerking
-
nog niet Hans, we vertrekken 3 maart.Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk BerichtGoed om te horen Ton.
Ik dacht dat jij een grote reis aan het maken was.
16 april zijn we weer terug, als alles gaat zoals gepland.groeten Ton
Opmerking
-
-
nee Hans, de soorten die er bij gaan komen, vliegen niet daar.
ik denk dat het 75% roodoorbuulbuul word, tegen 25% sialia mexicana.
ik hoop wel heel veel vogels te gaan zien, die hier niet vliegen.
maar tegen de tijd dat ik terug ben, ga ik de foto`s ervan zeker hier plaatsen.groeten Ton
Opmerking
Advertentie
Collapse

Opmerking