Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Super; hopen dat het goed blijft gaan!

    Opmerking


    • Het jong is nog steeds in leven. Ook zit het ringetje nog steeds om de poot. Al is er wel gebeurd waar ik al een beetje bang voor was... De pop heeft een eerste ei van een nieuw legsel bij het jong gelegd. Dat was de laatste twee dagen al duidelijk te zien. Ik laat de natuur maar gewoon zijn ding doen en het ei en toekomstige eieren gewoon liggen. De eventuele nieuwe jongen moeten gaan uitkomen op het moment dat het jong, dat inmiddels 10 dagen oud is, gaat uitvliegen. Dus hopelijk past het allemaal een beetje in elkaar.

      Gisteren heb ik bij het jonge koppel het ei verwijderd dat in het nestkastje lag. Ze hebben veel belangstelling voor beide nestkastjes. Ik laat ze daarom beide hangen en hoop dat de pop de rust vindt dat ze haar volgende legsel bij elkaar legt in 1 nestkastje. Steeds als ik de kamer betreed zijn ze al van het nest af. Kennelijk is de kraak in de handgreep het signaal om direct van het nest te komen. Hier verwacht ik de komende dagen/week wel weer een nieuw setje eieren.

      De andere vogels zitten inmiddels heb ik nog niet gekoppeld. Ik moet nog 1 kooi goed uitsoppen. Dan de vogels uitvangen, nagels knippen en aan elkaar laten wennen. Dat wil ik de komende dagen doen, voordat het jonge koppel weer eieren gaat leggen.

      Wordt vervolgd...
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • Het jong bij het ervaren koppel (geel x rood) is inmiddels 13 dagen oud en wordt keurig een paar keer per dag gevoerd. Het jong zit bovenop 2 tot 3 eieren. Ik heb het idee dat de pop er niet echt naar omkijkt. Het kan best zijn dat zij van het nest komt zodra ik de kamer binnenkom. Echter dat heeft ze in het verleden nooit gedaan. Ik laat de eieren liggen en ik zie het wel.

        Het jonge koppel (zilver x zwart) heeft vandaag een nieuw ei gelegd in het oude nestkastje. Het zal mij benieuwen of zij de andere eieren ook bij dit ei gaat leggen of dat deze weer vanaf de stok worden gelegd of in het andere nestkastje.

        Daarnaast heb ik de andere vogels gekoppeld. Ik heb vooral veel verwachtingen van het koppel rood x roze, omdat dit beide natuurbroed vogels zijn. De pop heb ik zelf gekweekt en de man komt van een andere kweker. Het trio zit in de onderste kooi. Het gaat om de combinatie (zwart x geen of geel). Het eerste koppel lijkt echt een koppel te vormen. Zij doen nu al veel samen. Bij het trio lijkt minimaal 1 koppel te zijn ontstaan. De man (zwart) lijkt te hebben gekozen voor de pop zonder kleurring. Als het popje straks zit te broeden kan hij zich storten op de extra pop is mijn gedachte. Er zijn in ieder geval geen schermutselingen tussen beide poppen.
        Last edited by HansV; 01-12-2016, 17:54.
        Bekijk mijn vogels op:

        http://papegaaiamadine.webnode.nl/

        Opmerking


        • dan zal het jong eerdaags wel uitvliegen toch ?

          met hoeveel dagen gebeurd dat meestal ?

          of is het jong de eieren aan het uitbroeden......
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking


          • Het jong is 13 dagen en bij mij vliegen ze na ongeveer 23 dagen uit. Het zijn geen Bisschoppen Ton

            Het jong zit op dit moment op de eieren, dus ik denk dat de ouders er nu voor kiezen om het jong groot te brengen en het legsel te laten voor wat het is, maar misschien broedt ze stiekem. Daarom laat ik de eitjes gewoon liggen.
            Bekijk mijn vogels op:

            http://papegaaiamadine.webnode.nl/

            Opmerking


            • De pop van het jonge koppel (zilver x zwart) komt nu ook niet meer van het nest als ik in de kweekkamer kom. Ze kwam alleen even van het nest toen ik het badje van het front moest halen om er vers water in te doen. Denk dat ze inmiddels haar 2e ei wel zal hebben gelegd. Dit koppel laat ik volledig met rust. Vandaag alleen nog even snel de laden eruit om de bodembedekking te verschonen. Ze moeten nu de gehele broedcyclus doorlopen, ondanks dat de eieren misschien niet bevrucht zijn. Zo doe ik het altijd. Ik heb het idee dat ze daarmee leren broeden. In de natuur worden onbevruchte eieren ook niet door derden verwijderd.

              Bij de andere jonge koppels heb ik gisteren al wat groen aan het voorfront bevestigd, zodat de nestkastjes er zo aangehangen kunnen worden. Dat ga ik komend weekend doen. Dan zijn ze minimaal 11 tot 12 maanden oud. Ziet er toch ook allemaal wat leuker uit; Kerstsfeer in de kweekkamer

              En met het jong gaat het ook goed. Weer een dagje ouder. Daarvoor hoef ik niet meer in het nest te kijken, want het schreeuwt luid om voedsel. Jammer dat ik geen camera heb bij het nest, want ik ben toch wel benieuwd of er door de ouders op de eieren wordt gebroed. Vooral de pop zit altijd bij het nest als ik de kamer binnenkom. De man blijft hier jagen op de pop. Ik heb het eivoer door het voedsel al tot een minimum beperkt. Ze krijgen eigenlijk alleen maar geweekte zaden met daarover een klein beetje eivoer gestrooid. Dit wordt heel goed gegeten. De man zit bijna op mijn hand als ik het bakje ophang en stopt zich daarna helemaal vol. Wel zie je nu ook de switch van de geweekte zaden naar de normale versie.

              Al met al wordt het een spannende periode met 3 koppels en 1 trio die na komend weekend allemaal zijn voorzien van een nestkastje. Ze zitten allemaal op hun Kerst-best bij qua veren. Ze zien er gezond uit. Mooi glanzend verenpak, ogen, rode oorvlek en blauwe kop. Daarbij kunnen ze bijna niet te dik zijn, want ik heb het rustig aan gedaan met het eivoer. Achteraf gezien denk ik dat het verhogen van de vochtigheidsgraad met ongeveer 5% wel eens heel belangrijk kan zijn geweest om ze goed in broedstemming te krijgen. Nu is het wel goed oppassen voor schimmelvorming en schimmels.
              Bekijk mijn vogels op:

              http://papegaaiamadine.webnode.nl/

              Opmerking


              • Kleine update...

                Geel x rood ... Het jong is 19 dagen. Er liggen 3 eieren in het nest die volgende week zouden moeten uitkomen. Het is mij nog steeds niet duidelijk of man en pop zich om het legsel bekommeren. Als de eieren uitkomen zou dit rond 13 december moeten zijn. Ik wil niet meer in het nest kijken, omdat het jong er dan vermoedelijk uitspringt. En dat zou zo'n 4 dagen te vroeg zijn. Mijn ervaring is dat ze dat altijd pas na 23 dagen doen, dus als het goed is waagt het jong zondag de sprong. Merk het vanzelf door de onrust in de vlucht.

                Zilver x zwart ... Hier wordt keurig gebroed op 3 eieren. Deze zijn gelegd van 1 tot en met 3 december en moeten rond 19 december uitkomen. Ben heel benieuw naar dit legsel, maar laat mij compleet verrassen. Ze zijn nogal schrikkerig en komen bij het minste geluid van het nest, dus nestcontrole is bij dit koppel uit den boze. Wel denk ik erover het andere nest dat aan deze kooi is bevestigd en afgebouwd is te verwijderen, om te voorkomen dat de man een nieuw nest bouwt bovenop het huidige legsel. Zie de man af en toe toch af en toe wat stukjes nestmateriaal uit het ene nest slopen om het naar het andere te brengen.

                Rood x roze ... Het nest is hier af en het is wachten op een eerste ei. Binnen twee dagen was het nest volledig klaar en afgebouwd. Het zijn snelle bouwers. Dit koppel gaat zeer rustig met elkaar om op een paar korte achtervolgingen na. De meeste paringen vinden bij dit koppel mijns inziens plaats in het nest. Man en pop lijken zeer goed te klikken.

                Zwart x zonder/geel ... Ook bij het trio is het eerste nest inmiddels af en is het wachten op het eerste ei. In eerste instantie leek de man te hebben gekozen voor de jonge pop zonder kleurring. Echter ik zie de oudere pop (geel) regelmatig met de man het nest ingaan. Dit nest is gemaakt in een tralie-nestkastje. Mijn ervaring dat het soort nestkastje niet van belang is. Ze bouwen overal een nest in.
                Last edited by HansV; 07-12-2016, 14:40.
                Bekijk mijn vogels op:

                http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                Opmerking


                • leuk om te lezen Hans, netjes uitgesplitst.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • Kleine update...

                    Geel x rood ... Hier heb ik het legsel opgegeven, omdat er niet gebroed wordt. Dat is goed nieuws voor het jong dat waarschijnlijk zondag uitvliegt. Aangezien de pop binnenkort weer een ei lijkt te moeten gaan leggen heb ik hen een 2e nestkastje aangeboden. Dat is in recordtijd afgebouwd door de man. Het heeft een bijna niet zichtbare ingang. In eerste instantie dacht ik dat de man lukraak cocosvezels in het kastje had gelegd. Echter de ingang is naar beneden gericht. Ben benieuwd of het koppel nu wat rustiger wordt.

                    Zilver x zwart ... Hier wordt keurig gebroed op 3 eieren. Vandaag waren ze beide van het nest toen ik hen van voedsel kwam voorzien. Een snelle blik... het lijkt erop dat de eieren niet bevrucht zijn. Rond 19 december weet ik het zeker, omdat de vogeltjes dan eventueel uit het ei moeten komen. Ze maken sowieso de broedcyclus af.

                    Rood x roze ... Hier is het eerste ei gelegd door het popje. Binnen een week een nest bouwen en een ei in het nest. Dat is rap. Datum waarop de jongen zouden moeten kippen is volgens berekening 25/26 december. Met Kerst dus.

                    Zwart x zonder/geel ... 1 van beide popjes is vrij veel in het nest te vinden. Mogelijk ligt hier ook al een eerste ei. Het lijkt om het popje met de gele kleurring te gaan. Dat zou heel mooi zijn, omdat voor vogeltjes zijn die zorgen voor nieuw bloed in mijn kweekbestand. Ben overigens wel benieuwd wat er gebeurd als het popje vast zit te broeden. Kijken of de man dan meer interesse gaat tonen voor de andere pop en mogelijk ook voor haar een nestkastje vol gaat stoppen.

                    Wordt vervolgd...
                    Bekijk mijn vogels op:

                    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                    Opmerking


                    • Geel x rood ... Jong is 22 dagen en maakt naar verwachting morgen (zoals bijna al mijn jonge coloria's) de sprong op de leeftijd van 23 dagen. Morgen leg ik daarom ook een tros Franse tros-gierst in de vlucht. Als het eruit is zal ik kijken of ik een fotootje kan plaatsen. Man en pop zitten regelmatig in het nieuwe nest. Hier zal binnenkort wel een eerste ei worden gelegd. Hopelijk gaat dat om een wat groter nest dan het huidige. Laat ze maar lekker druk zijn met het grootbrengen van bijvoorbeeld 3 jongen. Dan heeft de man veel minder tijd om zijn popje lastig te vallen met jachtpartijen/paringen dan bij een nest van 1 jong.

                      Zilver x zwart ... Eerste ei is gelegd op 1 december. Daarna volgden nog 2 eitjes. Man en pop broeden om en om. Datum dat de vogels uit het ei moeten gaan kruipen is rond 18/19 december. Meestal broeden ze zo'n 14-15 dagen op hun legsel.

                      Rood x roze ... Hier is het 1e ei op 8 december gelegd. Vanochtend heb ik gekeken en lag er een 2 ei bij. Mogelijk dat er vandaag nog een eitje bijkomt of dat ze een dagje heeft overgeslagen. Wel zie ik ze sinds vanmiddag niet meer in de kooi, dus ik ga uit van een 3e ei dat later vandaag is gelegd. De dag dat de vogels uit het ei moeten komen heb ik berekend op 25/26 december.

                      Zwart x zonder/geel ... Kan heel moeilijk in dit nest kijken, zonder het nestje te verwijderen van het voorfront. En dat doe ik vanwege onrust liever niet. Het nestkastje heeft, in tegenstelling tot mijn andere nestkastjes, geen klapbaar dak. Dat kijken doe ik via de zijkant, omdat het om een tralie-nestkastje gaat dat geheel is dichtgebouwd door het mannetje met voornamelijk gebleekte kokosvezel en is in dit geval afgewerkt met wat sisal/jute/katoen. Dat laatste wordt niet door alle koppels gedaan.

                      Spannende tijden...
                      Last edited by HansV; 10-12-2016, 16:48.
                      Bekijk mijn vogels op:

                      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                      Opmerking


                      • wel leuke tijden.....
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                        Opmerking


                        • Zeker Ton! Het kweekseizoen is toch verreweg het leukste gedeelte. Aan de andere kant is de rustperiode oh zo belangrijk, om de vogels zo goed mogelijk in conditie te krijgen voor de het volgende kweekjaar. Verwacht dit jaar dat de laatste koppels pas rond april/mei klaar zijn met hun kweekseizoen. Dan ga ik toch eens kijken of ik niet een koppeltje op de kop kan tikken waar ik de zomermaanden mee kan kweken. Zo heb ik het hele jaar wat te doen als het gaat om kweken.

                          Mini update...

                          Rood x roze Het is bij 2 eieren gebleven, waar sinds gisteren/vandaag keurig op wordt gebroed.

                          Zwart x zonder/geel De gele pop moet duidelijk een ei kwijt. Dit popje is de meest tamme van allemaal en zat ook rustig grit naar binnen te werken toen ik de voedsel/waterbakjes aan het verversen was. En ja de man ziet gelijk zijn kans schoon en jaagt inmiddels op de single pop Stiekem toch maar eens wat kokosvezel in de kooi leggen en zien of hij dat in het andere nestkastje gaat leggen. Als dat zo is zal ik meer kokosvezels aanbieden.
                          Bekijk mijn vogels op:

                          http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                          Opmerking


                          • Zeer interessant die koppeling van 1 man met 2 poppen. Ben zeer benieuwd hoe dat gaat lopen!

                            Opmerking


                            • Binnen een paar dagen verwacht ik wel een ei bij het trio, dus ik houd je op de hoogte.

                              Foto van het nieuwe nest dat het ervaren koppel in de vlucht heeft gebouwd. De ingang zit echt verscholen en is wat naar beneden gericht. Je kan het ook zien als dat het afdak ditmaal erg groot is en duidelijk over de ingang van het nest hangt.

                              [IMG][/IMG]
                              Bekijk mijn vogels op:

                              http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                              Opmerking


                              • Geel x rood ... Het jong is 24 dagen oud en verdomd het om uit het nest te springen. Het is waarschijnlijk lekker warm op het nest of hij of zij wil de eieren die bij het diertje zijn gelegd voor de ouders uitbroeden De ouders verblijven inmiddels vaak samen in het nieuwe nest zoals dat te zien is op de foto in de voorgaande post. Dat zal zijn om te paren. De trosgierst die ik voor het jong op de grond van de vlucht had gelegd is inmiddels al soldaat gemaakt door de ouders.

                                Zilver x zwart ... Vandaag de eieren wat langer kunnen schouwen, omdat ik de laatste dagen merkte dat als beide vogels van het nest kwamen tijdens het voeren ze vrij snel weer naar het nest gingen als ik ergens anders in de kamer bezig was. Ze lijken wat rustiger te worden en zijn niet meer zo gestrest als normaal. Alle 3 de eieren zijn bevrucht, dus dat wordt spannend om te zien of ze uit gaan komen en of de jongen dan ook gevoerd gaan worden door de ouders. De komende dagen zal ik lekker veel witlof verstrekken. Heb wel eens begrepen dat hier veel vitamine K1 in zit, wat weer goed is voor de ontwikkeling van het jonge vogeltje.

                                Rood x roze ... Nog steeds 2 eieren. Dat is normaal voor de coloria die tussen de 2-4 eieren heeft per legsel. Echter meestal heb ik een nest van 3 eieren. Slechts 1 maal heb ik een legsel gehad van 5 eieren. Ook hier komen man en pop beiden van het nest als ik de voerronde doe. Ook zij verdwijnen daarna snel weer naar het nest.

                                Zwart x zonder/geel ... Nog geen ei in het nest. De pop met de gele kleurring is mijn kleinste en oudste coloria van 2014. Eigenlijk een beetje het lelijke eendje van het stel. Ze zit vaak wat minder goed in haar veren, omdat ze haar nek kaal krapt. Echter daar is nu geen sprake meer van, want ze zit prima in de veren op dit moment. Ook beschikt ze over een scheve voorteen. Dat is geen probleem voor een pop van de papegaai amadine, omdat de paringen vrijwel altijd op het nest of de bodem van de kooi plaatsvinden. Al dan niet na een wilde achtervolging door de man. Ben benieuwd wanneer zij haar eitje(s) gaat leggen.
                                Bekijk mijn vogels op:

                                http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                                Opmerking

                                Working...
                                X