Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraag over gouldamadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Klimaat Oz.

In het Noorden van Australie (Kimberley in West Australia, Top End/Darwin Northern Territory en Cape Yorke in het Noorden van Queensland) over de gehele breedte dus- pakweg 5000 km - hebben we in feite twee seizoenen.

Het natte en het droge seizoen.

Gedurende het droge seizoen is de temperatuur constant zo tussen de 30-34 C en de vochtigheidsgraad is laag. Maanden zonder enige neerslag.

Op het moment hebben we de zogenaamde "build up"; dit is de periode voor het natte(monsoon) seizoen en temperaturen lopen op tot 40-45 C. De vochtigheids graad is zeer hoog en voor velen onder ons is het niet meer uit te houden. Je loopt de douche uit en het heeft geen zin een handdoek te pakken.

Wij, Ingrid en ik, verlieten Darwin aan het begin van de Build up de 3e week in Augustus. Dit jaar is volgens de ingewijden de Build up vroeg begonnen.

De neerslag begint normaal zo eind November en valt dan gedurende de zomer maanden bij bakken uit de lucht; veelal s'nachts. Zoals gebruikelijk in de tropen hebben de daken dan ook geen goten omdat die het toch niet kunnen bijwerken.

February begint voor de Gould Amadines de broed tijd.

Tot April zijn vele gebieden in het Noorden van Australie ontoegankelijk vanwege de vele regen.

De Gould amadine telling wordt dan ook in September gehouden aan het eind van de droge periode waarin het water wat sporadischer is en dit de telling vergemakkelijkt.

Hoop dat deze toelichting helpt.

Groet, Kees, Margaret River, WA, Australia.

Opmerking

Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
        Wat naar dat je goulds allemaal dood zijn gegaan. Het zijn leuke vogels. Ik heb 1 keer goulds gehad en die bleken een stuk harder dan verwacht. Ze hebben 2 hele grote nesten groot gebracht in september en oktober in de buitenvoliere. Alle jonge dieren hebben het gered. Echter, de pop kreeg een kale kop na het laatste nest en ging in enkele dagen dood. De man en de jongen hebben de hele winter buiten gezeten en die heb ik het jaar daarop allemaal verkocht omdat het niet klikte met de Japanse nachtegalen. Leuke vogels waren het. De dansende man vond ik waanzinnig om te zien.
        Dank je Marx

Ja was zeer vervelend en weet nog steeds de oorzaak niet anders had ik ,misschien als de reden behandelbaar was weer deze vogel aangeschaft.
        Je hebt dus wel geluk gehad en zelfs nesten gehad.
        Deze vogels aangeboden op de avond markt zullen denk ik niet snel gekocht worden. De prijs van 1700 thaise bath voor 1 vogeltje zal zeker door Thaise mensen niet gekocht worden.
        Verder zijn het alle 3 de vogels met andere kleuren en ik denk geen man vrouw koppels.

Dus zal als ze sterk zijn ze dus over enkele weken w.s. nog zien, erg benieuwd of ze er dan nog zijn.
        De verkoop markt is niet het beste wanneer ze niet sterk zouden zijn, en moeten de 3 dagen van het weekend elke keer voor enkele uren in een kooitje geplaatst worden en weer meegenomen naar huis.

Zijn ze net als mijn 4 gouldamadines niet sterk zullen ze snel overlijden als ze niet gekocht worden.

Robert.
        Pattaya

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
          Hallo Robert,

Lastig, er zijn natuurlijk een aantal punten waar je op kunt letten bij de aanschaf van Gouls. Maar ik moet zeggen op de fotos die je liet zien zagen de Goulds die je had aangeschaft er goed uit.

Je zou nog kunnen bedenken om een foto te maken van de aangeboden Goulds en op de site te zetten. Er zijn een aantal leden op het forum die veel beter als ik een gould kunnen beoordelen.

Blijft echter mijn eerst genoemde punt van toepassing.

Groeten
          Rob

Dank je Rob ja ze zagen er prima uit, dus nog steeds niet duidelijk waarom ze dood zijn.
          Nu dus 3 gezien op de avond markt in Pattaya, maar is dan vol met mensen die kijken want ze verkopen van alles aan dieren.
          En in dit geval zeer zakelijke mensen die w.s. een foto niet zullen accepteren.
          Maar is een idee bij sommige zaken zouden ze daar zijn, kan ik een foto maken want verkoop in vogelzaken loopt niet snel.
          En nu helemaal niet is bijna elke avond noodweer, zware omweer en lang enorme hoeveelheid regen.
          Grotere delen van Thailand staan onder water, erger dan vorig jaar.
          Vreemd dat er nooit in het nieuws iets vermeld word, ook vandaag bij het weer nieuws uit Holland zeggen ze bijna nooit iets over Thailand en zeker niet over de vele steden die al weken onder water staan.

Robert.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
            Hallo Robert.

Als je die 1700 bath kan veroorloven zou ik zeggen, Doen!
            Mischien de nieuwe vogels allemaal apart zetten in individuele kooien om de kans van overleven te doen verhogen en eventuele cross infectie te voorkomen.

Klinkt mischien allemaal niet zo optimistisch maar in mijn jonge jaren lagen de Gould amadines in Nederland ook niet voor het oprapen en hebben we ook moeten leren door vallen en opstaan.

Dank je wel kees

Is vanavond zaterdag en dus met morgen laatste dag weer avond markt.
            Ik zal er zeker over nadenken, tot nu toe bang voor ze weer dood zien gaan.
            En de stalling die deze 3 verkoopt heeft meestal zeer lang dezelfde dieren, verkoop gaat niet snel want 1700 voor de grootste deel Thais mensen is meestal niet snel verkocht.
            En de touristen zijn er nu niet zo veel alleen stikt het al een hele tijd met russen die het hele jaar hier zijn.
            Ze kopen zaken, huizen winkels en hebben zelfs een niet goed lopend internationaal ziekenhuis in het centrum van Pattaya gekocht en zijn het aan het verbouwen.
            Overal schieten de zaken met borden in het russisch, en in elk restaurant is het menu ook aangepast in een deel voor russen.
            Zelfs Pattaya heeft een overeenkomst wat voor niemand geld met rusland dat ze voor wat normaal geld voor touristen 90 dagen visum alleen russen 6 maanden.

Maar die komen wel massaal naar de markt maar kijken en kopen niet veel.

Dus als deze gouldamadines er over misschien 1 a 2 weken er nog steeds zijn dan moeten ze sterk zijn en koop ik ze misschien.

Robert.

Opmerking

Dat kan je wel zeggen het regent elke dag en niet een beetje maar met bakken uit de hemel op dit moment, en zoals ik al vermelde een groter deel dan vorig jaar staat onder water.

Robert.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
                In het Noorden van Australie (Kimberley in West Australia, Top End/Darwin Northern Territory en Cape Yorke in het Noorden van Queensland) over de gehele breedte dus- pakweg 5000 km - hebben we in feite twee seizoenen.

Het natte en het droge seizoen.

Gedurende het droge seizoen is de temperatuur constant zo tussen de 30-34 C en de vochtigheidsgraad is laag. Maanden zonder enige neerslag.

Op het moment hebben we de zogenaamde "build up"; dit is de periode voor het natte(monsoon) seizoen en temperaturen lopen op tot 40-45 C. De vochtigheids graad is zeer hoog en voor velen onder ons is het niet meer uit te houden. Je loopt de douche uit en het heeft geen zin een handdoek te pakken.

Wij, Ingrid en ik, verlieten Darwin aan het begin van de Build up de 3e week in Augustus. Dit jaar is volgens de ingewijden de Build up vroeg begonnen.

De neerslag begint normaal zo eind November en valt dan gedurende de zomer maanden bij bakken uit de lucht; veelal s'nachts. Zoals gebruikelijk in de tropen hebben de daken dan ook geen goten omdat die het toch niet kunnen bijwerken.

February begint voor de Gould Amadines de broed tijd.

Tot April zijn vele gebieden in het Noorden van Australie ontoegankelijk vanwege de vele regen.

De Gould amadine telling wordt dan ook in September gehouden aan het eind van de droge periode waarin het water wat sporadischer is en dit de telling vergemakkelijkt.

Hoop dat deze toelichting helpt.

Bedankt Kees want ik wist eigenlijk ook niet hoe het zat met het weer in Australie en ben twee keer in Australie geweest de eerste keer met het kerst oudjaar millenium. ( jaar 1999 - 2000 )

Ik weet de droogte maar het eigenlijk niet het echte regenseizoen gemerkt en ik was in Melbourne en in Sydney.

Ik denk in Thailand het grootste deel warm over de 30 in deze tijd koeler en de temperatuur loopt op tot extreme heet in april als het water feest begint in Thailand songkran., Dan is het zeer heet.

Maar nu is het zware regen omweer, en dan kan het zoals gisteren met een zware storm en omweer en enorme hoeveelheden water niet normaal.
                Dan valt meestal de electriciteit uit, dus heb lampen die op batterij werken.,
                En zeer normaal in het begin van deze week met een enorme knal de omweer ingeslagen in het begin van de straat en wij gelukkig geen brand uren zonder enige electriciteit hebben gezeten.,

Heb de vogels beschermd met plastic rollen die om het huis naar beneden hangen en enigzinds water en storm richting de vogels tegenhouden.
                Als ik buiten kijk met deze enorme hoeveelheid water is de straat voor mijn huis een rivier geworden die alles meeneemt en de afvoer spuit overal water omhoog.

Betekend ook veel auto's en brommers die in het water het begeven, en motoren kapot gaan en interieur van auto's kapot gaan.
                Thailand heeft geen goed afwatering systeem en zal als dit zo doorgaan opnieuw net als vorig jaar Bangkok weer overstromen.,

Robert.

Opmerking

Working...
                X