Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nonnen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Opmerking

Nee, dat denk ik niet. Heb ze nu in een broedkooi zitten. Ik wil er nog wat takken en groen inhangen.
      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

ziet er erg goed uit, veel succes met de kweek

Opmerking

nonnen

Hallo,

Sinds het laatste bericht is er veel veranderd.
          Ik heb nog een koppel witkopnonnen en een koppel witschedelnonnen bij gekocht.

Het eerste koppel witkopnonnen hadden al snel een nest gemaakt en zaten daarna ook te broeden. maar ik heb weinig nest controle gedaan en was ook benieuw hoeveel eieren erin zouden liggen. Na een week broeden lagen er twee onbevruchte eieren op de grond. ik was toen wel benieuw hoeveel eieren er nog in zouden zitten en als die wel bevrucht waren. er bleken nog 3 bevruchte eieren in te zitten. volgens mij moesten ze een deze dagen uitgekomen zijn en heb vandaag gekeken. er lagen twee levende jongen in en 1 dode. ze waren denk ik net uitgekomen wat waren nog heel klein en de twee hadden niks in de krop. ik heb ze nu onder de meeuw gelegd om de andere 2 niet te verspelen.

Bij de chinese zwartkopnonnen is er een maand geleden een man dood gegaan. ik heb nu nog 3 poppen en 1 man over. deze hebben hebben een nest gemaakt en vond vandaag het eerste ei.

Het koppel witschedelnonnen zit nu een week te broeden op 6 eieren maar weet nog niet als die bevrucht zijn.

Met het nieuwe koppel witkopnonnen ben ik nog niet begonnen.

Dit was even een update van de resultaten tot nu toe

Groetjes Joost

Opmerking

helemaal niet slecht. het begin is er.

zelf had ik de 2 jongen bij de ouders laten liggen en eerst gekeken of de ouders zelf gingen voeren. als je dat nest verspilt kan je altijd nog de meeuwen gebruiken. en heb je het in ieder geval geprobeerd. maar ik begrijp je keuze wel.

Opmerking

Mooie successen al! Ik had de jonge witkoppen ook bij de meeuwen gelegd hoor. Als de 1e niet wordt gevoerd en de kroppen van de andere zijn leeg...
              Eerst maar eens wat op stok krijgen en dan volgende ronde weer natuurbroed proberen.
              Hier wil het nog niet echt lukken dit jaar. Een zeer slechte eerste ronde gehad. Wel jonge witschedels gehad, maar zowel de eigen ouders als de meeuwen wilden niet voeren...

Vandaag in Apeldoorn geweest, er zaten 26 nonnen, waaronder een diksnavelnon en een bruinkopnon.
              De hadesnon en de schildnon ontbraken helaas.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Sytze F
                Ik had de jonge witkoppen ook bij de meeuwen gelegd hoor. Als de 1e niet wordt gevoerd en de kroppen van de andere zijn leeg...
                Eerst maar eens wat op stok krijgen en dan volgende ronde weer natuurbroed proberen.
                Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om japanse meeuwen in te zetten als pleegouders. Ze kunnen dragers zijn van ziekteverwekkers zonder daar zelf last van te hebben, maar dit wel overbrengen op de jongen. Je brengt hierdoor alleen maar zwakkere vogels mee op stok. En later valt er ook met deze vogels moelijkere mee te kweken.

Laat dan de eieren door een gelijksoortige vogel uitbroeden, bijv. door zwartkopnonnen of witschedelnonnen. Je kunt beter voor kwaliteit(natuurbroed) gaan dan kwantiteit, maar dat is mening

Succes verder met de kweek.
                Groeten Rob

http://www.bec-info.com

Opmerking

Opmerking

Ben benieuwd hoe het verder gaat joost hou ons op de hoogte. Tot nu toe al redelijk resultaat.
                    Check ook mijn youtube kanaal voor leuke vogel filmpjes.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door joostvangestel1
                      Hallo,

ze waren denk ik net uitgekomen wat waren nog heel klein en de twee hadden niks in de krop. ik heb ze nu onder de meeuw gelegd om de andere 2 niet te verspelen.

Groetjes Joost
                      de eerste dag dat de jongen uitkomen worden ze niet gevoerd door de ouders, misschien dat je ze te vroeg hebt overgelegd.

een betere manier is als je jongen wil, dat je de eieren overlegd, bij vogels die zelf ook op eieren zitten, dan heb je meer kans op succes.

dan kan je de 2deronde onder de nonnen zelf laten liggen, en zo de kans op natuurbroed te hebben.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                        de eerste dag dat de jongen uitkomen worden ze niet gevoerd door de ouders, misschien dat je ze te vroeg hebt overgelegd.
                        om eerlijk te zijn bedoelde ik dit.

als ik jou was dan had ik ronde 2 ze het zelf laten doen

Opmerking

Bedankt voor de reacties.

Ik had de jongen ook liever natuurbroed gehad. Ik had ze ook wel laten liggen als de kroppen leeg waren. Misschien was het nog te vroeg en begonnen ze de twee dag met voeren. Maar omdat 1 jong al dood was heb ik ze onder de meeuw gelegd omdat ik meer vertrouwen in de meeuwen had. Ook omdat dit voor mij de eerste nonnen zijn zou ik die twee al mooi vinden als die groot komen. Ik kan de volgende ronde nog altijd natuurbroed proberen.

De jonge doen het goed bij de meeuwen en hebben een volle krop.
                          Ik hou jullie verder op de hoogte.

Groetjes Joost

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Babbes
                            Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om japanse meeuwen in te zetten als pleegouders. Ze kunnen dragers zijn van ziekteverwekkers zonder daar zelf last van te hebben, maar dit wel overbrengen op de jongen. Je brengt hierdoor alleen maar zwakkere vogels mee op stok. En later valt er ook met deze vogels moelijkere mee te kweken.

Laat dan de eieren door een gelijksoortige vogel uitbroeden, bijv. door zwartkopnonnen of witschedelnonnen. Je kunt beter voor kwaliteit(natuurbroed) gaan dan kwantiteit, maar dat is mening

Succes verder met de kweek.
                            Aangezien de Japanse meeuw is ontstaan uit diverse lonchurasoorten, is deze uitermate geschikt om soortgenoten zoals de nonnen groot te brengen en kwaliteit zal hier zeker niet onder lijden.
                            En dat met vogels, grootgebracht door de Jap.meeuw later moeilijker is te kweken, staat nog te bezien. Natuurlijk kan dat voorkomen maar doorgaans zullen pleegkinderen later ook prima voor hun jongen zorgen.

gr
                            Hans
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Wat dacht je van rietvinken ?? Gele rietvinken, Witborst rietvinken of Zwartborst rietvinken ??

Opmerking

[QUOTE=Jurjen;208844]Wat dacht je van rietvinken ?? Gele rietvinken, Witborst rietvinken of Zwartborst rietvinken ??
                                En natuurlijk de Dwergrietvink want die vergat ik nog te noemen !!!

Opmerking

Working...
                                X