Mededeling

Collapse
No announcement yet.

huisvesting mexicaanse roodmussen beginner

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• huisvesting mexicaanse roodmussen beginner

Hallo,

ik heb 3 mexicaanse roodmussen in een buitenvolieren. 2x pop & 1x man
    het is een 6 hoekige hok circa 75x75x200 (lxbxh)

ik ben een starter en weet zeer weinig af over deze vogels.
    laat staan de perfecte verzorging en onderhoud.
    ik heb op internet wat dingen gevonden over mijn soort en weet al het een en ander erover. Ik krijg deze vogels van een fokker die mij wel wilt helpen en tips geeft, maar is misschien ook goed dat ik dingen zelf ontdek en evt hier op een form wat dingen kan vragen, opzoeken e.d. zo kom ik een heel eind lijkt mij.

nu rest me alvast wat vragen:

a) kun je zien hoe oud ze ongeveer zijn? (is dat te zien aan kleur veren?)
    b) Wanneer beginnen ze met een nest te bouwen?
    c) Wat te doen als ik eieren zie?
    d) wat te doen als ze uitkomen?
    e) welke voer is nu het beste voor ze?

edit: ik geef ze iedere dag vers water, maar zie aan het voer dat vele zaden nog dicht zitten, deze ververs ik dan een andere dag. is dit juist?

ten eerste yourdjeric, welkom op het forum

a) kun je zien hoe oud ze ongeveer zijn? (is dat te zien aan kleur veren?)
    is altijd lastig te zien aan de poten kun je wel een beetje zien of ze ''jong'' of ''oud '' zijn. kijk naar de poten, zijn ze gaaf dan zijn ze 1 a 3 jaar zitten er ''schilfers'' op zijn ze vaak ouder, misschien hebben ze een vaste voetring. dan staat het geboortejaar van de vogel op die ring

b) Wanneer beginnen ze met een nest te bouwen?
    nu kunnen ze al beginnen, ligt eraan wat ze bij de vorige eigenaar gedaan hebben. als ze daar zaten te overwinteren dan kun je nu beginnen als de vorige eigenaar er al mee gekweekt heeft dan zal je moeten wachten tot september/oktober.

geef ze gewoon wat kokosvezel/gras dan gaan ze zelf beginnen met een nest bouwen als ze daar zelf zin in hebben

c) Wat te doen als ik eieren zie?
    lekker laten zitten en geef ze rust.

d) wat te doen als ze uitkomen?
    geef ze extra zaad (hierin kan je varieren met welke soorten zaad), vergeet vooral niet voldoende eivoer te geven.

e) welke voer is nu het beste voor ze?
    gewoon tropisch zaad lijkt me goed zeker bij Mexicaanse roodmussen is het aan te raden ze ook onkruidzaad te geven.

edit: ik geef ze iedere dag vers water, maar zie aan het voer dat vele zaden nog dicht zitten, deze ververs ik dan een andere dag. is dit juist?
    elke dag vers water moet je zeker doen. dit kan je doen door bijvoorbeeld de kaf van de leeg gegeten zaden weg te blazen je kan ook alles in 1 bak doen en dan later alles uitblazen en dan het overgebleven zaad nog eens geven.

ik weet niet of je voliere op grond staat of dat er een gewone bodem in zit, maar als hij op grond staat kan je het overgebleven zaad op de grond strooien zo kunnen ze het nog opeten en heeft het zaad de kan om evt. te ontkiemen en dat lusten ze ook graag

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl
      ik weet niet of je voliere op grond staat of dat er een gewone bodem in zit
      heb een bodem erin zitten, met zilverzand.
      Maar roer meestal keer goed in de zaad bak om te kijken of er nog genoeg vers voer in zit.

edit:

a) ok bedankt voor je antwoord.
      b) ik heb nu alleen sisaltouw en wat dunne takjes gegeven kan ook gras geven alvast, heb het gewoon op de bodem gelegd, maar weet niet hoeveel er nodig is. dus heb van ieder 1 volle handje erin gedaan.
      c) ok bedankt voor je antwoord.
      d) dus ik geef ze ook eivoer die ik mag mengen in hun voederbak? (heb maar 1 voederbak) of moet ik meerdere voederbakken erin plaatsen?
      e) heb nu ook paparika rood en winterpeen eringelegd. (gewoon grof stuk niet fijn gesneden, maar nog niet aan gepikt. en kijk later voor ook geknipte meelwormen.

Opmerking

okee dan zullen die kiemzaden niet meevallen.

sisaltouw moet je wel bewaren want hiermee wordt vaak het nest afgewerkt maar daar gebruiken ze ook hun eigen veren of mos voor.

je mag het zelf weten wat hoe je het geeft. in 1 voerbak is makkelijk maar wanneer je jongen heb dan raken ze vaak erg vol en dan kunnen ze niet bij de zaden op de bodem van het bakje. dus 2 bakjes is makkelijker voor de vogels ( ik mijn opzich )

probeer ook eens vogelmuur, teunisbloem etc. meelwormen zullen denk ik wel in de smaak vallen. geef dit NIET te veel. vogels kunnen er agressief van worden

Opmerking

Deze vogels hebben geen meelwormen nodig ze zullen er alleen maal feller van worden. Waardoor de man achter de poppen aan gaat jagen en nesten slopen. Gewoon zaad (kanariezaad en/of wildzangzaad) en kant en klaar eivoer is genoeg. Om het eivoer wat rul te maken kan je een paar druppeltjes sti-ho-dru honing (verkrijgbaar bij de vogelspeciaalzaak) door je eivoer roeren, dit verzuurd niet zo snel als water en de vogels vinden het erg lekker. Half open nestkastjes maar ook tralie kastjes worden graag gebruikt. Het nestmateriaal is het zelfde als van de kanarie's. Succes met de kweek.

Groeten Willem
          http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

Opmerking

ok bedankt allemaal.

top antwoorden!

Opmerking

Working...
            X