Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe kan ik Bichenowastrilde kweken?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• hoe kan ik Bichenowastrilde kweken?

waar en wat voor broedkastje heb ik nodig voor Bichenowastrilde?
    ik wil ze gaan kweken in een broedkooi met wat beplanting erin.
    nu hoor ik wel eens dat vogels een nestkastje moeten accepteren maar ik kan moeilijk 5 nestkastjes in de kweekkooi hangen.
    heef iemand advies hoe ik Bichenowastrilde kan kweken in een kweekkooi?
    Tim van Zelst

Hoe groot is de broedkooi?
    Komt er alleen het koppel bichenows erin? Of ga je er meer koppels in houden?
    Welke temperatuur?
    Wat wil je gaan voeren?

Als we hier meer van weten kan er gerichter geantwoord worden.

Ik kan je alvast vertellen dat bichenows best wel gemakkelijk kweken. Ik heb ze gekweekt in een gezelsschapsvoliere.
    Daar zaten ze bij in een kanarienestkastje en bouwden ze het nest voornamelijk van kokosvezel.

Gr.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Kornelis
      Hoe groot is de broedkooi?
      Komt er alleen het koppel bichenows erin? Of ga je er meer koppels in houden?
      Welke temperatuur?
      Wat wil je gaan voeren?

Als we hier meer van weten kan er gerichter geantwoord worden.

Ik kan je alvast vertellen dat bichenows best wel gemakkelijk kweken. Ik heb ze gekweekt in een gezelsschapsvoliere.
      Daar zaten ze bij in een kanarienestkastje en bouwden ze het nest voornamelijk van kokosvezel.

Gr.
      Ik heb 1 koppeltje die in eenkweekkooi van 80x30x40 (LxBxH) zitten ik geef ze tropenvoer,eiervoer,kleine wormpjes ben even de naam kwijt maar het zijn geen meelwormpjes.
      Temperatuur is 12graden en hoger.
      Een nest hebben ze al gemaakt maar kan ik ze stimuleren om te gaan broeden?
      Tim van Zelst

Opmerking

Gewoon in een kanarienestkastje, zoals al aangegeven. Hierin bouwen ze een mooi dicht nestje. Wel rustig bewegen in de buurt van de kooi, daar het popje bij het minste geringste van het nest gaat.Verder is er goed met dit leuke vogeltje te kweken.
        Jij geeft ze waarschijnlijk buffalowormpjes. Verder moet je geduldig afwachten, want ze laten zich echt niet dwingen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door timvanzelst
          Een nest hebben ze al gemaakt maar kan ik ze stimuleren om te gaan broeden?
          Hoe lang is het nest al klaar Tim? Weet je zeker of het een koppel is?

Opmerking

Het nest is nu ongeveer 1,5week af. Ik heb ze in alle vertrouwen als koppel gekocht.
            En volgens mij klopt het ook wel.
            Zou het aan de leeftijd kunnen liggen? Weet niet precies hoe oud ze zijn.
            Tim van Zelst

Opmerking

Misschien kun je een foto plaatsen dan kunnen we eens beoordelen of het een koppel is, hoewel het lastig te zien is. Bichenows zijn erg jong al geslachtsrijp, maar ik zou oppassen met legnood bij de pop. Ik zou ze pas na 10 maand inzetten voor de kweek. Welk jaartal staat er op de ring? 2011 of 2012?

Opmerking

Beter is om met vogels van minimaal 1 jaar te kweken vanwege het gevaar van legnood.

Hoeveel lichturen hebben ze?
                Heb je de man horen zingen?

Anders geduld zou ik zeggen. Als er eitjes zijn zou ik als ik jou was, matigen met de buffalo's. De man kan fel van levend voer worden en de pop van het nest jagen.

Gr.

Opmerking

Ik had eerst 2 koppeltjes bichenow astrilde maar omdat er een mannetje dood is gegaan heb ik 2 poppen bij 1 man zitten in een gezelschapsvlucht. Kan dit kwaad voor de kweek? Ook zit er in de vlucht nog een koppel spitstaarten en een losse binsenastrilde man.

Groeten Willem
                  http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

Opmerking

Hoeveel lichturen hebben ze?
                    Heb je de man horen zingen?
                    Welke temperatuur?
                    Wat wil je gaan voeren?

Opmerking

Lichturen Australie

Over lichturen in de tropen is al meer gediscusieerd.

De zwartstuit bichenow komt alleen voor in het Tropische Noorden waar de
                      daglicht uren tussen zomer en winter slechts een half uur verschillen.

De witstuit daaraantegen komst vanaf de Oostkust waar de afstand tussen Noord en Zuid verspreidingsgebied al gauw 2500 km bedraagt en daardoor de daglengtes wel een uur of drie verschillen.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Geslachts verschillen

Zelf heb ik de verschillen goed kunnen waarnemen door het wit van de vogels in het gezicht o.a. De man is in de regel veel witter. Maar helaas zal je die verschillen alleen zien als de vogels naast elkaar zitten. Als je dan eenmaal weet zij je al heel snel de verschillen en kan je je haast niet meer vergissen.
                        Jo

Opmerking

Working...
                        X