Mededeling

Collapse
No announcement yet.

natuurbroed diamantvinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• natuurbroed diamantvinken

Hallo,

Ik kweek met mooie forse diamantvinken in alle kleurslagen. Die ik bij een zeer goede kweker heb gekocht. Vorig jaar ook al vele prijzen gewonnen met mijn vogels. Maar ik leg de eieren onder de japanse meeuw omdat als ik ze onder de diamantvink zelf laat liggen dan krijg ik er niets van terecht of ze voeren de jongen niet of ze gaan niet broeden.
    Ik heb 12 koppels. Ik doe twee mooie vogels die volgens mij goed bij elkaar passen bij elkaar in een broedkooi die laat ik daar dan een nestje maken zodat ik zeker weet dat ze gekoppeld zijn en daarna doe ik ze in een vlucht van 3 bij 1.5.
    Nu wil ik graag natuurbroed kweken maar zonder dat ik andere vogels moet kopen van iemand die al natuurbroed doet. Heeft iemand tips voor mij wat ik moeet doen of moet veranderen.

Mvg. TOM

Oorspronkelijk geplaatst door tominjo
    Hallo,

Ik kweek met mooie forse diamantvinken in alle kleurslagen. Die ik bij een zeer goede kweker heb gekocht. Vorig jaar ook al vele prijzen gewonnen met mijn vogels. Maar ik leg de eieren onder de japanse meeuw omdat als ik ze onder de diamantvink zelf laat liggen dan krijg ik er niets van terecht of ze voeren de jongen niet of ze gaan niet broeden.
    Ik heb 12 koppels. Ik doe twee mooie vogels die volgens mij goed bij elkaar passen bij elkaar in een broedkooi die laat ik daar dan een nestje maken zodat ik zeker weet dat ze gekoppeld zijn en daarna doe ik ze in een vlucht van 3 bij 1.5.
    Nu wil ik graag natuurbroed kweken maar zonder dat ik andere vogels moet kopen van iemand die al natuurbroed doet. Heeft iemand tips voor mij wat ik moeet doen of moet veranderen.

Mvg. TOM
    Jo

Opmerking

heb zelf een gemengde voliere met o.a diamantvinken.
      - ten eerste is het lastig om man en pop te onderscheiden.
      alleen het baltsen van de man geeft mij echt zekerheid.
      - bij mij zijn ze erg kieskeurig EN trouw qua partner keuze.
      heb 2 mannen en 3 poppen.
      al snel vormden zich 2 koppels.
      die pop die overbleef is erg broeds.
      legt ook telkens eieren.
      ik dacht, die wordt wel een keer bevrucht, maar niks hoor.

koppel 1 split bruin x bruin heeft al 7 jongen.
      koppel 2 bruin x bruin broed een dag of 10 goed en stopt dan.
      eieren wel bevrucht.
      waarschijnlijk zijn ze nog te jong.

gewoon volhouden en geduld hebben denk ik.
      http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000678.html

Opmerking

Vooral ruimte geven, goed klikkend koppel (vrije partnerkeuze)
        en in een volgende instantie
        voldoende en interessante nestelplaatsen en voeding met halfrijpe gras en onkruidzaden.

Ik kan zelf zelden met natuurbroed starten
        en even zelden lukt geen natuurbroed binnen het jaar.
        www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Opmerking

Ik heb dit voorjaar voor het eerst vogels, waaronder een koppel diamantvinken.
          Een wildkleur man en een isabel pop. Ze zitten in een gemengde voliere van 3 bij 1 meter, en een nachthok er aan. Ze deden het bij mij prima, hebben de jongen zelf grootgebracht. Ze deden ook niet agressief naar andere koppels.
          De ouders komen zelf onder de meeuwen vandaan.
          Hetzelfde met een koppel bichenows, ook onder de meeuwen vandaan, en ook natuurbroed in de voliere mee gehad dit voorjaar.

Ze deden het zelfs uitzonderlijk goed. Enorm goed voeren, enz.
          Krijg de pop bijna niet van het nest af.

De diamantvinken gaan er wel makkelijker af, maar zitten er ook snel weer op.

De man is nog helemaal gek en baltst de hele dag, maar ik heb 2 rondjes gedaan en wacht nu weer tot volgend jaar.

De voliere is niet heel dicht beplant. Verder krijgen ze gewoon tropenzaad, grit en maagkiezel, en eivoer (ivm de jongen) met buffalowormpjes op z'n tijd. Verder geef ik ook nog onkruidzaden. Het eivoer moet wel weg straks, want daar blijven ze van eten. Straks zijn ze zo vet als modder.

Ze deden het heel makkelijk, begonnen meteen een nest te bouwen.
          Blijkbaar doen ze het in de voliere dus vrij snel. Kooien heb ik nog geen ervaring mee.

Opmerking

Mijn eerste diamantvinken heb ik eind 2009 gekocht van een kweker met pleegouders, voor zijn diamantvinken bedoel ik dan.... Echter een (1) man had ik bij een natuurbroedkweker gehaald. Die man heeft vorig jaar alle nesten groot gebracht, zelfs de pop werkte niet mee. De twee andere koppels broeden voorbeeldig tot er jongen waren. Die lieten ze verhongeren, daarom een paar jongen overgeheveld naar het nest van de superman.
            Dit jaar heb ik een jong e.k. koppel mee laten doen en er geen problemen mee gehad. De pop van superman werkte nog steeds niet mee. Het andere koppel van 2009 liet ze nog steeds verhongeren. Volgend jaar gaan twee e.k. koppels mee doen. Daar krijg ik waarschijnlijk geen problemen mee. Mijn ervaring is; diamantvinken uit meeuwenbroed broeden wel goed maar weten niet hoe ze hun jongen moeten voeren. Waarschijnlijk door een andere manier van voeren door de meeuwen. Maar dat kan een onderzoek beter bevestigen.
            Bijgevoegde Bestanden
            diamonds are forever

Opmerking

niet bij tropen?

ik wil graag een koppel diamant vinken kunnen ze bij tropen?

Opmerking

Dat gaat prima.
                Ik heb zelf een koppel sinds vorig jaar in een gemengde volliere ,en er al 3 nesten van gekweekt.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door pieter vl
                  ik wil graag een koppel diamant vinken kunnen ze bij tropen?
                  Over welke tropen gaat het? En hoeveel ruimte heb je?

Ik heb ze er ook bij gehad en hier ging het niet. Prachtige vogels maar ze kunnen krengen zijn. Ik hield ze bij de minder weerbare tropen. Ze claimden bij mij meteen mijn binnenhok, niemand mocht erbij.

Gr.

Opmerking

Working...