Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ben beginner, wil Astrilden Advies

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• ben beginner, wil Astrilden Advies

hallo allemaal,

Ik ben volkomen nieuw op dit forum en ook wat betreft het houden van vogeltjes, dus ik kan wel wat advies gebruiken, graag.

Ik wil graag een of twee (paartje) vogeltjes gaan houden, in een binnen-kooi (ca 80x70x80), en voorlopig geen broed.
    Ik houd van kleine sierlijke vogeltjes die ZINGEN.
    Over dit zingen. Ik heb me suf gezocht maar geen antwoord gevonden op de vraag: zingen zangvogels alleen als ze alleen zijn? Want, een vogeltje alleen vind ik zo zielig en zou liever een paartje hebben, maar goed, dan geen gezang?
    Ik heb urenlang de diverse sites bekeken en zou graag beginnen met Africaanse prachtvinken (astrilden).
    - is dat te doen voor een leek?
    - welke hiervan zijn (makkelijke) aanraders (zang)?
    - waar koop je ze (kwekers)?
    - wat kosten ze?

hoop van jullie te horen
    groet theodosius

Welkom.

Afrikaanse prachtvinken zingen helaas niet of nauwelijks. Alleen tijdens de balts soms, maar dan nog kort en zachtjes.

In zo'n kooi zou je heel goed een enkele edelzanger kunnen houden. De naam zegt het al, dat zingt prachtig.
    Zangvogels zingen om een territorium af te bakenen, het is dus niet zielig om zo'n vogel alleen te houden.

Misschien dat je via de Serinus Society (club van liefhebbers) aan een edelzanger kunt komen, rond de 50 euro is een normale prijs tegenwoordig.
    De link: http://www.serinus-society.eu/

Succes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Welkom op het forum.

"wil astrilden" ken ik nog niet, misschien een mutatie?

Veel Afrikaanse prachtvinken soorten zijn moeilijk te kweken en dus geen beginnersvogeltjes.
      Een kanarie zingt ook en is niet moeilijk aan te komen.

Veel plezier op het forum.

Opmerking

Of een mozambiquesijsje. Zingt ook mooi en heeft ook nog een mooie kleur.
        groetjes
        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

de meeste astrilden zijn ook wel redelijk aan te komen, zeker als je wat geld hebt. "wil astrilden" is denk ik dat je astrilden wil om mee te beginnen. het zijn mooie vogels. ik zou je aanraden om een koppel helena`s te nemen, niet duur en een mooie vogel. de meeste astrilde soorten zijn niet het makkelijkst om mee te beginnen echter.

wil je een zanger, dan is een bastaard misschien wat voor je, die zingen prachtig, en vaak ook nog mooi gekleurd.
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Was een grapje Ton. (ja ik weet het een flauwe )

Opmerking

dat wist ik

ik wist dat je een grapje maakte Ele. . maar ik wilde een nieuw lid, een goede start geven.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

moeilijke zoektocht

hartelijke dank allemaal voor jullie antwoorden.

Ik moet zeggen dat het voor een leek toch niet echt makkelijk is; hoewel er veel sites zijn moet je de informatie bij elkaar sprokkelen.
                Bijvoorbeeld: over de prachtvinken wordt vaak vermeld dat deze makkelijk te houden zijn (?)
                Ik ben dus blij dat jullie me verder willen helpen.

Ik heb die africaanse prachtvinken nog niet helemaal opgegeven; 't zijn zulke mooie vogeltjes. En, het gaat mij in eerste instantie niet om kweek (misschien later)
                Ik keek bij:
                1- zilverbekje (verwant aan loodbekje) --> zegt men: zingt zacht lied
                2- st Helenafazantje (verwant aan Napoleon) --> over zang kon ik niets vinden
                3- ja, ook bij de edelzanger --> dus de superzanger
                4- en de mozambiquesijs --> zingt indien alleen (alleen in broedseizoen?)

Als ik nog een keer mag vragen: wat zouden jullie dan kiezen voor een mooi klein liefst gekleurd vogeltje die (niet te luid) zingt?
                En, bij een paartje zingt het mannetje dus echt niet?

bij voorbaat dank
                NB ben overmorgen voor een maand weg, dus kan dan niet antwoorden.

theodosius

Opmerking

Hoi Theodosius,

het is natuurlijk net wat wil je?
                  een sint helena is denk ik prijs technisch gewoon goed te doen, goed aan te komen. van kleur zul je zelf moeten kiezen wat je wil.
                  Als vogeltje vind ik de sint helena wel een goede keus maar ik denk dat er hier andere mensen weer andere voorkeur hebben.

succes ermee!
                  gr. Ben
                  Groeten, Ben

Opmerking

4 Helenafazantjes en 1 edelzanger zou ook goed kunnen gaan. Dan heb je beweeglijke mooie dreumesen en een uitekende zanger samen.

Succes met kiezen.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

Opmerking

Ik heb 2 koppels sint helenas en ze fluiten hier wel vrij vaak, en het is goed te horen, maar het stelt niet echt veel voor om eerlijk te zijn. Voor de rest is het een heel leuk vogeltje, maar voor in een kooitje binnenshuis weet ik het zo niet. Hier blijven het schuwe vogeltjes.

Opmerking

5 vogels in een koo van 80 bij 70 bij 80?? Wordt toch behoorlijk krap, mijns inziens.
                        Groeten,

-J.J.-

Opmerking

De soorten die ik noemde zijn alle kleintjes, ze worden wel kleiner gehouden (helaas).
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

Opmerking

mozambiquesijs en edelzanger liever niet samen houden word vechten

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                              De soorten die ik noemde zijn alle kleintjes, ze worden wel kleiner gehouden (helaas).
                              Ton,wees eerlijk 4 helena's in een kooi van 70x80 en dan ook nog een edelzanger?
                              Gaat het niet worden toch?
                              Bewegelijke vogels horen in een grote kooi maar ik wil niet weer in een welles nietes te belanden.
                              Misschien is gewoon een edelzanger het beste hoewel ze zeer luid kunnen zingen en ik begreep dat theodosius dat ook niet wilde.
                              Mvg,
                              Kingfisher.

Opmerking

Working...