Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zaden scheiden van vliesjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• zaden scheiden van vliesjes

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi iedereen,

Als onze vogels tijdens de kweek in de broedkooien zitten wordt er door mij veel eten versmost.

de reden hiervan is dat ik er steeds voor zorg dat de vogels voor minstens twee dagen eten hebben. Dit door mijn werk (ik ben onderhoudstechnieker en bij problemen moet ik ter plaatsen blijven.

Wanneer het zaad in het bakje half uit vliesjes bestaat verwijderen we het. Vorig kweek seizoen werden de chinesedwergkwartels hiermee gevoed. Maar ook hier ontstaan zo tevelen.

Is er iemand die een methode heeft om de zaden van de vliesjes te scheiden, zodat de zaden hergebruikt kunnen worden. Zo wordt de voeding ook gevarieerder en niet enkel de lekkerste zaden genuttigd.

http://dieren.marktplaats.nl/vogels-toebehoren/395472000-prima-kafmolens.html?return=eJxNjt1qwzAMhd%2BlkNw18U%2FStA5mNGyvsHsvdhtTJzaxsnUbe%2FdJ0MFA6HxHOhY2iqtvr1iflThKtcvOrOPUTwBJ1fUtJrdUs1lvkIIxkKsl1Na71S17LIjuzU0RXf0ery7k%2F5ORn2RTTTCHp3vQvLRZQyzkmRdySNsDArazPLWEgmb4Btl6ZMolVEZLQPjyaId8sfnvDDzWM%2BWWbXarHyl9p8CRdaIj94mukYx15GKm26L0V%2FxTSptm5YUoZhijdfpwaPjLa2k%2BinbYi6J9RmUomu%2F6n1810ll4&fta=eNpNlMmO3EYMhl%2FF0GFuA7D2ReiDjeRgIPElgS%2BGMaiFNWlY0y201DNyBv3uKZENIxfhA%2Bsn%2Bdcipuji%2BxJ9HK6X6ek1TcswLlFoiMM2HcRDXQ7rOYpxvvbPJKIKZpxkFEHpsR7jOM8RxmmN%2Fx7ncWl12aVrD73M8XR9wcuxjNMWhQcn3Tj9jFoBODeel2OUD8fn3mGerwd4aDudl7WcKx6s1eL3rw%2Fp7duj%2FP4Nvh%2FEbkrHYU7POIzH3mSJKg7Hym4BbBx0TiZnLzbhlMTgbQddiq5lE6ZVgFo7ZFugmi2hM0a3TWifk29pExaTU951EBZ8xU2oZnsobwLQFKNh02BVKMH0wkErnRIBZLP3DKq4EhjgHgmhOgIXsmWQRhJY2zKBSQ0IVABFIMmPC7JnKwaHnGVMMqwpilpIWzylS20cEiiXuKBuzXJEI9mQ0phKALZIBiW5sqyt7SCw%2B2cwyjJA4XSQjpqKrqWIKE2GeyQojqDYs7rWSE6XTXJBKQwDWEO7gFb1vlMTDFpNkVxquYMlP9AvksXBOToxUFom1njgiGyFjIEoQjE49gPShl3jGzYIBFWFRFCk2k%2FDFaETUsRiaQw2scZYYFDOsUYJulPfhEYSI1ZlGISvBMEJBh%2B8Z3CFwTbDWbrk3Y9yLVVyiFIj14FKD8nX5rRmcUDS1NCyIHDBJBZnusoeUYWbKuSlahUdeF8y%2BS4OGVmTFUdUf%2B%2FcvWlekhUap0tHBatATVsuPtP78cX1gyGQWe1LyjrNh1CgF9ih%2F4qGsvpvacl87jdP%2B8rOWTqN3O%2BSshL2R0FQmybIWgDVSQYsGUuq%2F%2BcEYL2n%2F76PgPU8p7o8TXh6Xv%2Bh0SD7SojDS9qe9nHRJ0TloIxDehvGFEV8P8ZH2YlmX49%2F%2Fm1PfdxVJg5%2FpIwTNehj5eM0IZ4%2BvCFenvEVTxQXcfiUyg881S%2FppU%2BkL3c3H9f1cszXFf%2F%2BOf8aVN3MX%2BfL%2BvnUhwpLe9mvabru3u5ugLQ3Lk1rZOL%2FAhrSf%2BL6oZ3X8zDebjfe0uuugfh%2Bu%2F0HC4ymNg%3D%3D&fta_ind=28&fs=1#photo&thumb_click=1

en er zijn goedkopere.....even doeken dus
    Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Opmerking

Wat je ook kan doen is het volgende:

het zaad in een bakje doen met een opstaand randje, en dan zachtjes in het zaad blazen. De vliesjes zullen eruit waaien, het (zwaardere) zaad blijft liggen. Niet te hard blazen natuurlijk!!

Als je dan ook nog in een emmer blaast met een stuk karton dat hoger is dan de rand van deze emmer, zullen de vliesjes in de emmer geblazen worden. Heb je ook nog eens nauwelijks rotzooi.

Succes ermee!
      Groeten,

-J.J.-

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door RonWiel
        http://dieren.marktplaats.nl/vogels-...&thumb_click=1

en er zijn goedkopere.....even doeken dus
        een kaf molen is uit de tijd je zeeft niet alleen zaad maar ook rotzooi wat weer in de voer bakken terecht komt en dat is niet de bedoeling dacht ik

Opmerking

Gewoon blazen, is het goedkoopst, en kost weinig
          Groeten Gerrit

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Bredenhoff
            Gewoon blazen, is het goedkoopst, en kost weinig
            Groeten Gerrit
            Sluit ik me bij aan.
            Denk wel om je ogen .

Gr

Opmerking

blaasbalg - tip

Als je niet van blazen houd, kan dit een tip zijn;

wordt door de kleermaker gebruikt om het krijt te verwijderen, dus te koop in de beter fournituren winkel.
              Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                Als je niet van blazen houd, kan dit een tip zijn;

wordt door de kleermaker gebruikt om het krijt te verwijderen, dus te koop in de beter fournituren winkel.
                Een goede foto zaak heeft ook zulke dingen (met een verwijderbaar kwastje er aan).

Opmerking

Beetje doseren kan natuurlijk ook geen kwaad......

gr
                  Hans.
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

doseren gaat moeilijk in verband met werk. Ik zou niet willen dat ik midden in de nacht pas thuis geraak en met een hoop hongerige vogels zit en zo vogels verspeel.

Anders was doseren de mekelijkste oplossing.

Opmerking

Begrijp je probleem..... dan wordt het blazen eh... geblazen.

Hans
                      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door JelleTom
                        doseren gaat moeilijk in verband met werk. Ik zou niet willen dat ik midden in de nacht pas thuis geraak en met een hoop hongerige vogels zit en zo vogels verspeel.

Anders was doseren de mekelijkste oplossing.
                        als doseren het mekelijkste is dan doe je dat toch?

er bestaan apperaten die gedoseerd de vogels voeren, gaat automatisch en op een tijd klok, als jij genoeg voer erin doet dan krijgen de vogels telkens de juiste hoeveelheid bij instellen van de klok en schuifjes waarbij je de vogels dus dwingt dat ze alles ook gaan opeten.

hier een voorbeeld wat ik ff snel kon vinden ( er zijn andere hoor ,maargoed dan snap je tenminste wat ik bedoel).:

maar hoe doe je dat met het water? hamsterflesjes?
                        hier word elke dag minstens 3 keer per dag verschoont ( heb ik het over vogels die in binnenkooi zitten.)

en is hulp inschakelen dan geen optie ? ( dus "iets"vaker voeren en zodat je wat meer gedoseert kan voeren, komen je vogels nooit te kort dacht ik zo).
                        papa, mama,opa,oma,broer,zus,buurman,buurvrouw,vriend ,vriendin ,vrouw ............................m.a.w. niemand waaraan je kan vragen of ze eventjes een handje kunnen bijsteken?

de optie van blazen vind ik niet de meest ideale, zoals gezegd komt er vuil etc in en dat word dan weer gevoerd, en als jij het zaad eruit gaat halen en door bv een kafmolen gooit dan heb je de grootste kans op kruisbesmetting als je dit dan weer terug uitverdeeld over de hokken ( m.a.w. heeft 1 vogel wat dan kan hij /zij dit doorgeven via het voer aan de andere vogels als het om meerdere hokken gaat)

en hoe doe je dat in de kweek dan? of kweek je niet?

wat ook kan is een andere keuze maken qua vogels, v.i. vogels geef je bv een bak meelwormen/buffalo's, een bak met universeel , eventueel pallets etc. en dan heb je al een groot gedeelte van het basis/stapelvoer te pakken, ben je wel thuis kan je er eens een stukje fruit o.i.d ingooien. ( maargoed dat is waarschijnlijk makkelijk gezegd , ik weet jouw huisvestingssituatie van de vogels niet etc.)

let op dit is een goed bedoelde vraag:
                        maar hoe kan jij van je vogeltjes genieten dan? je ben er vaak niet begrijp ik.

mvg

Opmerking

Er is genoeg tijd om van de vogels te genieten. de dagen dat ik niet op tijd thuis geraak door het werk zijn zelden. Maar ze kunnen voorkompen en daardoor moet ik er rekening mee houden.

Mijn vriendin doet ook een groot deel van het werk bij de vogels, maar aangezien zij niet bij mij woont en niet over een wagen beschikt geraakt zij ook niet altijd tijdig hier als ik moet overwerken.

de vogels krijgen water in drionkfonteintjes die ook zeker water bevatten voor twee dagen en indien mogelijk (zogoed als elke dag) voorzien worden van nieuw water

Tijdens de kweekperiode, die wij in de zomer doen zijn er voldoende natuurlijke lichturen zodat 1 van ons er tijdig geraakt.

Vanaf we gaan samenwonen zal er zeker naar gekeken worden om een kweekruimte te bouwen die grotendeels geautomatiseerd is.

dit is waarschijnlijk volgens u niet zo'n goede methode die we toepassen, maar aangezien ik elke dag moet werken en mijn vriendin nog naar school gaat is het voor ons niet mogelijk om alles driemaal per dag te doen. Ik vrees dat dit pas zal lukken wanneer we mogen stoppen met werken, en dat duurt spijtig genoeg nog een jaar of 40.

Opmerking

no sweat

Oorspronkelijk geplaatst door JelleTom

dit is waarschijnlijk volgens u niet zo'n goede methode die we toepassen, maar aangezien ik elke dag moet werken en mijn vriendin nog naar school gaat is het voor ons niet mogelijk om alles driemaal per dag te doen. Ik vrees dat dit pas zal lukken wanneer we mogen stoppen met werken, en dat duurt spijtig genoeg nog een jaar of 40.
                            van mijn kant geen enkele verwijt o.i.d.
                            ik vind het allemaal best,eenieder heeft zo zijn methodes of maniertjes al dan niet ingegeven door externe factoren.
                            ik probeerde alleen mee te denken.( en dus enkele opties of oplossingen geoppert).
                            maargoed ,het gaat zoals tie gaat.
                            mvg

ps ruilen? jij thuis en ik nog een jaar of 40 werken? wil er nog wel 45 werken ook. ( graag zelfs)
                            wees blij dat je werk hebt en kan werken ( oei klink nu wel als een erg ouwe l l ).

Opmerking

Working...
                            X