Mededeling

Collapse
No announcement yet.

atoxoplasmose?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• atoxoplasmose?

Goedenavond vogelvrienden,

Ik heb het volgende probleem met mijn popje.
    Ze zit veel aan haar voer en drinkbakje ze heeft evenwichtstoornisen en kan nog met moeite op haar stok komen.
    Ze is mager aan het worden en je ziet duidelijk een streep over haar bevedering lopen op haar buik van boven naar beneden.
    Is dit nu atoxoplasmose of iets ander's.

Haar ogen zien er vrij helder uit. Maar haar ontlasting is aan de groenige kleur.
    Kan ik hier nu nog een medicijn voor geven en welk medicijn? of is het al in een te ver stadium, dit heeft ze al een paar maanden.
    Ze krijgt al een tijdje een vitaminenkuur maar ik zie ze daar niet van opknappen.

Ik heb wel gelezen dat als het atoxoplasmose is dat het snel gedaan is met de vogel. Maar die van mij is vandaag toch nog in bad geweest en ze roept nog en deze problemen heeft ze al een tijdje.

Ik weet dat het moeilijk is om een uitspraak te doen van zo'n verhaal en dat ik beter naar een dierenarts kan gaan, maar er zijn in de omgeving geen dierenartsen die echt goed verstand hebben van kleine vogel's. En dan vind ik het weggegooid geld als de dierenarts ook geen echt antwoord kan geven.

Daarom vraag ik het via deze manier misschien dat iemand ook zulke problemen heeft gehad. En mij op deze manier opweg kan helpen.

Jeroen

lees dit maar even door, dan weet je denkelijk genoeg.

www.fretteren.eu

Opmerking

Atoxoplasmose ??

Hoi Jerilo,
      Naar mijn idee heeft jou kanarie geen atoxoplasmose. De groene ontlasting duid normaal op salmonella of een infectie van de lever of de vogel verhongert door te veel groenvoer. Bij atoxoplasmose is er normaal geen groene ontlasting de mest is dan geelachtig van kleur. Het ziektebeeld is dan paarsblauwe vergrote lever, rode, gezwollen darmlussen, weinig eetlust en slapen. Om dit dus te kunnen zien moet je de vogel in de hand nemen en de buikveren opblazen zodat je onder de veren kunt kijken. Atoxoplasmose kun je normaal gesproken niet genezenen is meestal dodelijk voor de vogel. Salmonella kun je wel genezen. De medicijnen met Trimethoprim ( theraprim) sulfonamiden zijn veilig en goed bruikbaar. Deze kun je bij de dierenarts krijgen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wacht in ieder geval niet te lang want salmonella word in het kweekseizoen over gedragen van de pop naar de jonge. Succes.
      Groet Goudvink

Opmerking

een ander stukje misschien geeft dit duidelijkheid.

Atoxoplasmose is een vorm van coccidiose. Het is vooral een ziekte van jonge vogels tot +/- 9 maanden en is meestal niet te miskennen in zijn optreden. Typisch is ook hier weeral de gezwollen lever die blauw tot zwart gekleurd is en in eerste instantie rechts onder het borstbeen te zien is. Later kan zich dit uitbreiden tot een brede blauwzwarte band. De uitwerpselen zijn meestal lichtgroen gekleurd. Jonge vogels kunnen ook in het nest besmet worden en vertonen ziekte verschijnselen vanaf +/- 8e dag. Ze verlaten dikwijls te vroeg het nest en lijden soms aan hersenstoornissen. Het is erg belangrijk deze ziekte tijdig te herkennen, en zo snel mogelijk te behandelen want deze ziekte verspreid zich razend snel met meestal een dodelijke afloop als men niet tijdig heeft ingegrepen met een behandeling. Parasieten vermenigvuldigen zich in de milt, merg, lever, longen enz. Daardoor ontstaat ook bloedarmoede. De keel en huid zijn daarom bleker van kleur en is vooral bij nest jongen opvallend. De buik is ook gezwollen. Bij sectie valt naast de lever de zeer sterk vergrote donkerrode milt op. De oudere vogels worden niet dodelijk ziek omdat zij een grotere weerstand hebben. Zij hebben echter een minder goede conditie en omdat zij drager zijn blijven ze zonder geneesmiddelen de jongen besmetten. De infectie treedt vooral in de nazomer op.
        www.fretteren.eu

Opmerking

Geen atoxoplasmose

Vogelvrienden,

Ben met de pop toch maar even langs de dierenarts geweest. Kon het toch niet over mijn hart verkrijgen om ze zo te laten zitten. En ik wilde nou toch eens weten wat het zijn kan.

Daar mijn verhaal gezegd te hebben heeft ze de pop even onderzocht, ze was niet te mager en haar lijfje voelde goed aan en we zagen ook geen rare uitstulpingen etc. Ze kon mij in ierder geval met zekerheid zeggen dat het geen inwendige infectie of iets anders is.
          Ze kon nog niet met 100% zeggen wat het wel is daarover moet ze eerst even contacten met een collega die wel gespecialiceerd is in kleine vogel's. Tot die tijd heeft ze ook geen medicijnen gekregen.
          Zogauw dat ze wat wist zou ze mij bellen.
          Ze denkt dat ze gewoon een hele lage weerstand heeft en dat ze daarom zo zwak is en niet stabiel is. Waarschijnlijk een tekort aan een vitamine.

De mest zag er in iedergeval normaal uit en ze was ook levendig zat bij de doktor.

Zogauw ik iets weet laat ik het wel weten.

Jeroen

Opmerking

Hallo kanarievrienden,

Ik heb bericht gekregen van de dierenarts en ze mankeert niks.

Ze is vorig jaar te lang door gegaan met de nestje's waardoor ze nu een burn-out heeft.

Ze krijgt geen medicijnen ik moet gewoon doorgaan met het verzorgen wat ik al deed en dan zal het best weer goed komen met haar. Alleen het kan wel even gaan duren.

Dus geen nestje dit jaar van onze pop ik laat ze lekker bijkomen van de burn-out.

Ze krijgt alweer wat meer praatje's en ze komt nu ook weer op het bovenste stokje van de kooi dus we moeten heel veel geduld hebben.

Jeroen

Opmerking

Hoe is het afgelopen eigenlijk?

Opmerking

Opmerking

Working...
                X