Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dood jong verwijderen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• dood jong verwijderen?

Hallo allemaal,
    Wie kan mij wat goede raad geven?
    na het overlijden van mijn kanarie heb ik een nieuwe gekocht voor mijn alleen overgebleven kanarieman. Ze gingen paren en het vrouwtje heeft 7 eitjes gelegd waarvan er 2 zijn stukgevallen en er zijn er 2 uitgekomen. Ik heb me met het nest zo weinig mogelijk bemoeid. De eitjes die niet waren uitgekomen heb ik laten liggen de 2 uitgekomen jongen aten goed en groeiden als kool.Gisteren waren ze 12 dagen oud.
    nu zag ik opeens telkens maar een kopje omhoog komen en om eten bedelen, ik heb gekeken en volgens mij is 1 van de jongen dood.
    op het nestje zaten ook wel wat uitwerpselen.
    Wat moet ik nu doen? niet uitgekomen eieren en dode jong eruit halen of afwachten of de pop dit doet?
    Het liefst zou ik het overgebleven jong overplaatsen naar een nieuw schoon nest wat ik dan zelf maak voor ze. Is dit een goed idee?
    Bij voorbaat dank

Het beste kun je de overige eieren en het dode jong verwijderen, dan even het nestje schoonmaken en het jong wat leeft er weer in leggen, bij een ander nest heb je het gevaar dat ze niet meer willen voeren. Als je het dode jong laat liggen kan het zo zijn dat de ouders niet meer willen voeren dus je moet ze sowieso verwijderen.
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Birdbreeder dankjewel voor je antwoord, nog een vraag hoe kan ik het levende jong het best oppakken?
      En is het grootste gevaar dat ze stoppen met voeren of bestaat er meer gevaar voor rotten en bacterien e.d.?
      Last edited by fabiotweety; 06-07-2016, 11:30.

Opmerking

Het jong kun je gewoon met je hand oppakken, bij kanaries gaat dat eigenlijk altijd wel goed. Je kunt het beter zo zien, als je het dode jong niet weghaalt, gaat het levende jong waarschijnlijk dood door de bacterien en het rotten van het dode jong. Daarna is voeren een probleem maar dat komt eigenlijk altijd wel goed want het jong spert en de ouders geven dan gewoon voer.

Opmerking

ik heb het dode jong en de eieren verwijderd en het nestmateriaal vervangen de pop gaat er nu niet meer op zitten, voeren doet ze nog wel een beetje
          Het jong is 2 weken, kan het overleven ?

Opmerking

Je had beter het nestmateriaal niet kunnen vervangen, wat je nu moet doen is de ouders niet te veel storen en gewoon af en toe eventjes kijken zonder dat je ze stoort. Als het jong al in de veren zit, waar ik wel vanuit ga, is het niet erg dat de ouders er niet veel opzitten. Voer is belangrijker.

Opmerking

het ging niet anders het was zo'n vieze plakboel, het leek me niet gezond, maar misschien heb ik het fout.
              ik ga je advies opvolgen en ze helemaal niet meer storen vanavond.
              heel erg bedankt voor je aandacht en advies , hopen dat het goed afloopt.
              het jong zit trouwens nog niet erg in de veren, wat pluisjes heir en daar en je ziet wel al de veren van de vleugels doorkomen.
              Alles gaat langzamer dan ik op internet lees het uitkomen van de eitjes was ook pas na 17 dagen.
              Fijne avond nog!
              Last edited by fabiotweety; 06-07-2016, 17:54.

Opmerking

Working...
              X