Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zuinige Elektrisch kacheltje in mijn verblijf

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door janh11 Bekijk Bericht
    Goedkope manier om luchtvochtigheid naar beneden te halen. Neem een oude sok,vul deze met kattenbakgrit en leg deze in de schuur of hok eventueel meerdere.
    Na hoeveel tijd moet je de sok met grit verversen?

groetjes fons
    Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
    uit het restant de rest van het land.

Opmerking

Beste vogelliefhebbers,

Ik wil jullie TOT NU TOE hartelijk bedanken voor de vele reacties die ik heb gekregen.
      Net wat Jan in Reactie 11 schijft....ik wil op een goedkope manier mijn vochtgehalte naar beneden halen.
      Dus evt. met een zuinig elektrisch kacheltje op 14C of wat Janh11 schrijft in Reactie 16 met een sok en kattengrit.

Terwijl ik jullie bedank hoor ik toevallig ook op de radio dit laatste. Dan alleen een sok met kattengrit in je auto leggen en je heb nooit meer last van beslagen ruiten. Zo doe ik ook weer wat voor jullie terug en haal jullie voordeel hieruit ;-)

Ik hoop op nog meer "goedkope" reacties en ik hoop dat ik zo met mijn vraag ook andere kwekers ermee helpt om zo voordelig je vocht uit je verblijft weg te houden.

Nogmaals, hartelijk dank voor al jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
      Erik

Opmerking

Beste Erik,

Ik gebruik zo'n ventilatorkacheltje van ACTION of de bouwmarkt, dat is de goedkoopste. 10 graden is hoog genoeg, 14 graden is een heleboel meer stookkosten.

Ik heb enige jaren geleden tijdens een echte winter een broeikas van glas en bubbeltjesplastic vorstvrij gehouden en dat kostte 100 euro per maand. Ik sluit me dus aan bij degene die al eerder aangaf dat goede isolatie en een zachte winter het best voor de portemonnaie zijn.

Mijn hok is dus goed geisoleerd.
        Mijn ruimte wil ik niet vochtiger dan 70%, maar ik doe geen moeite om naar 50% terug te gaan. Ik heb een klein luchtgat naar de buitenvoliere en een klein hoog luchtgat in de tegenover gelegen wand waardoor ik vochtige lucht afvoer, het heeft nl niet zoveel zin te verwarmen als de vochtige lucht niet weg kan. Als het echt koud wordt is de lucht droog en de luchtvochtigheid laag. Ik stop dan met lucht afvoeren maar houdt het kleine gat naar de buitenvoliere open.

Men zegt dat kanaries beter tegen kou kunnen dan hoge luchtvochtigheid. Ik constateerde bij mijn vogels enig conditieverlies als ik het hok onverwarmd liet, ook bij lage luchtvochtigheid. Ik zie geen enkel conditieverlies bij 10 graden en 70% luchtvochtigheid, maar ik houd max 6 vogels per 80x40x40kooi, 10 per 120x40x40 kooi, schone indraaistokken (2x per week gemiddeld vervangen, dubbele setjes) en nooit echt vuile bodem. Daarnaast grijp ik bij het eerste vertoon van conditieverlies al in. Dit alles zeg ik niet om te laten zien hoe goed ik bezig ben (ik ken kwekers, die helemaal niet verwarmen, een hoge bezettingsgraad hebben en toch geen conditieverlies waarnemen (omdat ze geharde vogels hebben, betere huisvesting hebben bv. door een puike voliere op de zonkant enz.) maar om aan te geven dat er nogal wat andere omstandigheden ook een rol spelen. Belangrijkste factor is misschien wel de kleurslag en jarenlange selectie op gezondheid.

Misschien heb je er iets aan.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door florino Bekijk Bericht
          Beste Erik,

Ik gebruik zo'n ventilatorkacheltje van ACTION of de bouwmarkt, dat is de goedkoopste. 10 graden is hoog genoeg, 14 graden is een heleboel meer stookkosten.

Ik heb enige jaren geleden tijdens een echte winter een broeikas van glas en bubbeltjesplastic vorstvrij gehouden en dat kostte 100 euro per maand. Ik sluit me dus aan bij degene die al eerder aangaf dat goede isolatie en een zachte winter het best voor de portemonnaie zijn.

Mijn hok is dus goed geisoleerd.
          Mijn ruimte wil ik niet vochtiger dan 70%, maar ik doe geen moeite om naar 50% terug te gaan. Ik heb een klein luchtgat naar de buitenvoliere en een klein hoog luchtgat in de tegenover gelegen wand waardoor ik vochtige lucht afvoer, het heeft nl niet zoveel zin te verwarmen als de vochtige lucht niet weg kan. Als het echt koud wordt is de lucht droog en de luchtvochtigheid laag. Ik stop dan met lucht afvoeren maar houdt het kleine gat naar de buitenvoliere open.

Men zegt dat kanaries beter tegen kou kunnen dan hoge luchtvochtigheid. Ik constateerde bij mijn vogels enig conditieverlies als ik het hok onverwarmd liet, ook bij lage luchtvochtigheid. Ik zie geen enkel conditieverlies bij 10 graden en 70% luchtvochtigheid, maar ik houd max 6 vogels per 80x40x40kooi, 10 per 120x40x40 kooi, schone indraaistokken (2x per week gemiddeld vervangen, dubbele setjes) en nooit echt vuile bodem. Daarnaast grijp ik bij het eerste vertoon van conditieverlies al in. Dit alles zeg ik niet om te laten zien hoe goed ik bezig ben (ik ken kwekers, die helemaal niet verwarmen, een hoge bezettingsgraad hebben en toch geen conditieverlies waarnemen (omdat ze geharde vogels hebben, betere huisvesting hebben bv. door een puike voliere op de zonkant enz.) maar om aan te geven dat er nogal wat andere omstandigheden ook een rol spelen. Belangrijkste factor is misschien wel de kleurslag en jarenlange selectie op gezondheid.

Misschien heb je er iets aan.

Hallo Florino,

Kijk dit is weer een reactie waar ik wat mee kan. Dank je wel hiervoor!!!
          Mijn looppad loopt in een L vorm. Als ik hier in een luchtgat in maakt en om de hoek hoger een luchtgat maakt is dat dan ook goed?
          Als ik een luchtgat maak in mijn voliere en een hoger luchtgat er tegenover krijg ik toch een trek/tocht. Dit lijkt mij niet echt een goed plan. Hoor graag nog even van je Florino.

Opmerking

Ik kweek in een kas en als het ergens vochtig is dan is het daar wel. Mijn vogels zijn in top conditie en hebben geen last van de hoge luchtvochtigheid. Ik doe wel regelmatig luchten maar over het algemeen hangen in de winter de druppels condens aan de ramen. De kas staat vol planten en aangezien die altijd staan te verdampen is de luchtvochtigheid hoog. Ik moet in de winter wel oppassen dat er zich geen schimmels vormen en daarom heb ik een kleine ventilator in de kas staan voor de luchtcirculatie en zo heb ik dan ook geen last van schimmel. Toch blijft luchten mijn favoriet omdat je dan weer frisse verse lucht naar binnen haalt waarbij ik dan natuurlijk tijdens de vorst ook niet te lang kan luchten anders daalt de temperatuur te ver naar beneden maar ook een zuid Amerikaanse sijs of brilvogel kan overdag best wel een uurtje tegen 0 graden als het moet.

Opmerking

Blijkbaar is euphonia zijn vogelverblijf in balans."De Vogelwereld" is vroeg met zijn uitgave.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Erik H. Bekijk Bericht
                Hallo Florino,

Kijk dit is weer een reactie waar ik wat mee kan. Dank je wel hiervoor!!!
                Mijn looppad loopt in een L vorm. Als ik hier in een luchtgat in maakt en om de hoek hoger een luchtgat maakt is dat dan ook goed?
                Als ik een luchtgat maak in mijn voliere en een hoger luchtgat er tegenover krijg ik toch een trek/tocht. Dit lijkt mij niet echt een goed plan. Hoor graag nog even van je Florino.
                Weet ik niet precies, Erik, of er dan tocht ontstaat. Hangt ervan af hoe hard je afzuigt. Een L-vorm kan beter zijn. Ik doe dat met een badkamerafvoerventilatortje die gewoon omringende lucht mee pakt en het tegen het horregaas voor het half openstaande raampje blaast. s'Nachts trouwens niet, niet dat ik daarover nagedacht heb. Als het vochtig gaat worden ga ik snachts ook ventileren. Je zou een rookproefje kunnen doen, is een roker nog ergens goed voor, dan zie je wel waar de lucht naar toe gaat. Ik hoef me ook nergens druk om te maken want ik heb uitsluitend kistkooien, daar gaat het echt niet in tochten als de lucht erlangs trekt. Althans niet zo dat het een vogel kan schelen. Draadkooi is misschien een ander verhaal. In dat geval zou ik een rioolbuis of condensdrogerslang gebruiken. Hoog ophangen, deksel op de ene kant, gaatjes erin en ventilatortje wat aanzuigt aan de andere kant en naar buiten lozen. En vooral niet te hard anders blijf je ook maar stoken. Ik denk maar volgens simpele principes: warme vochtige lucht stijgt op en wil ik kwijt als het te vochtig is en gaat condenseren, hoe lager het aantal vogels is hoe minder stof en stank dus minder hoog ventilatievoud (aantal verversingen van de kamerlucht per uur) nodig is. Tenslotte laag bij de grond een ventilator die lucht afvoert en daardoor het zakkende fijne stof het kot uitblaast (die reguleerbare onderventilator ben ik nog steeds niet aan toegekomen, terwijl die nu juist zo belangrijk is, belangrijker wellicht dan bovenafzuiging. Mogelijk is een inblaas bovenin en een afzuig onderin ook voldoende om warme lucht op en neer en naar buiten te circuleren. Hoe hoog het ventilatievoud moet zijn voor een kantoorruimte kun je googelen, 30-50 kubieke meter per uur per (kantoor)ruimte. Je hebt niks aan zo'n getal want je kunt de flow toch niet meten zonder een dure flowmeter en als je dat kunt komt er nog een natuurkundige rekensom achteraan. Je kunt zelf heel goed voelen of een luchtstroom onaangenaam aandoet aan de huid (0,15 m/s vindt men nog prettig, heb je ook wat aan he ) en meer dan dat moet je niet willen. Ik ben bij diverse fokbedrijven allerlei aan- en afzuigconstructies tegen gekomen. Ook 1 waarbij boven in de zuil de aanblaas zat en onderin dezelfde zuil de afvoer. Ook dat zou werken maar daar heb je dus rookproefjes voor. Schimmel is een teken dat het te vochtig is op bepaalde plaatsen, dan valt er nog wat te klussen. Als de wind op het invoergat staat krijg je ook een heel ander verhaal (natuurlijke ventilatie). De uitdaging is nu net om zelf wat zaken uit te proberen. Die Action ventilatortjes gaan op de duur (na 1 jaar ongeveer) wel wat meer lawaai maken en ze zitten dicht met van die fijne schroefjes die je er alleen met de juiste schroevendraaier uit kunt draaien als je de rotzooi van de gloeidraad af wilt penselen. Die vervang ik dus door normale philips schroeven. Die rode bak eerder in het verhaal is niet veel duurder en wellicht makkelijker te demonteren en duurzamer.
                Last edited by florino; 26-11-2015, 21:57.

Opmerking

[QUOTE=Josly;516967]Maar er is een duidelijk verschil tussen ventileren en verluchten.

Het is een heel betoog Josly, maar ik heb wat moeite om de clou te snappen. Moeten we nu niet ventileren omdat die bekende kanariekweker (de gevierde CvS wellicht?) in zijn 13 stellingen met voorkennis er niet over rept en moeten we dus aan de Baycox en andere heerlijkheden of juist niet? Op BNR radio hoorde ik gisteren een hypercorrecte ambtenaar die het over de verschijningsvorm van Piet had en nog veel meer prachtige correcte volzinnen had om maar in het midden te laten welke kleur de verschijningsvorm idealiter moest hebben. Je betoog doet me daar een beetje aan denken, wat veel omtrekkende bewegingen. Beetje jammer van de boodschap. Vriend Jan is kernachtiger.
                  Last edited by florino; 26-11-2015, 22:00.

Opmerking

Ventileren en zeker filteren van de lucht in vogelverblijven is een beetje een ondergeschoven kindje in de vogelliefhebberij. Zeker als men in de winter kweekt in een afgesloten ruimte, vaak een schuur o.i.d. verdiend het ook aanbeveling een luchtfilter te plaatsen en dan het liefst in combinatie met een ionisator.

Opmerking

In de door mij gebuikte lucht ontvochtiger zit en een filter en een ionisator. verder blaas ik lucht uit
                      dmv een badkamer ventilator die 8 uur per dag draait en aan de andere zijde heb ik een rooster wat open of dicht kan. Zie nooit schimmel en heb een luchtvochtigheid van 50 tot 60%. en temperatuur rond de 14
                      graden. En mn kanaries zitten veel strakker sinds ik een ontvochtiger gebruik en nooit geen 'krakers' meer en nagenoeg geen uitval. met 20 koppels haal ik gemiddeld 120 tot 125 jongen. mijn ervaring is dus
                      bij kanaries is een luchtvochtigheid van rond de 50% zeer belangrijk.

Opmerking

Opmerking

http://www.zoekenvindalles.nl/levera...formatie/21518
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Hoi

ik heb de ontvochtiger van DeLonghi DCN65 maar deze zou ik nu kopen denk ik
                            Qlima D 516(heeft iets meer mogelijkheden en prijsverschil is 6 euro)
                            en mijn ventilator is een standaard badkamer ventilator
                            gekocht bij de Hubo voor ongeveer 20 euro

Opmerking

9,49 euro bij de action, zaterdag 1 gekocht. Graaff ik had er 97 uit 14 koppeltjes en de tropen hielden er maar niet mee op. Gelukkig wel nesten van 3-4 jongen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door graaf277 Bekijk Bericht
                                Hoi

ik heb de ontvochtiger van DeLonghi DCN65 maar deze zou ik nu kopen denk ik
                                Qlima D 516(heeft iets meer mogelijkheden en prijsverschil is 6 euro)
                                en mijn ventilator is een standaard badkamer ventilator
                                gekocht bij de Hubo voor ongeveer 20 euro
                                Hallo Graaf277

Bedankt voor je info. Ik ga eens kijken.

Gr. Erik

Opmerking

Working...
                                X