Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Selectief eten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Selectief eten

Het valt me op dat mijn kanaries momenteel alleen de zwarte zaadjes uit het voer eten en de lichte zaden laten staan? Nooit eerder gehad.
    Ik laat het voer wel gewoon hangen maar het lijkt alsof ze minder eten? Of moet ik volhouden totdat ze dat ook op hebben gegeten?

Die zwarte zaden zijn volgens mij nigerzaden. Die schijnen veel vet te bevatten. Ze bouwen waarschijnlijk een lekker speklaagje op tegen de kou.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door MirV Bekijk Bericht
      Het valt me op dat mijn kanaries momenteel alleen de zwarte zaadjes..
      Er zijn zoveel zwarte zaden, negerzaad, raapzaad, noem maar op. En in voorgaande zit veel vet/olie. Het kan zijn dat hij dat nu veel nodig heeft of dat hij het alleen lekker vind en dan moet je oppassen dat hij zich niet ziek eet.

Is jou vogel soms niet net door de rui heen?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
        Die zwarte zaden zijn volgens mij nigerzaden. Die schijnen veel vet te bevatten. Ze bouwen waarschijnlijk een lekker speklaagje op tegen de kou.
        Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
        Er zijn zoveel zwarte zaden, negerzaad, raapzaad, noem maar op. En in voorgaande zit veel vet/olie. Het kan zijn dat hij dat nu veel nodig heeft of dat hij het alleen lekker vind en dan moet je oppassen dat hij zich niet ziek eet.

Is jou vogel soms niet net door de rui heen?
        Ik bedoel idd negerzaad.
        Ja de man is net door de rui heen. Het nieuwe popje wat ik er bij heb sinds 3 weken verliest nog wat donsveertjes.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door MirV Bekijk Bericht
          ...Ja de man is net door de rui heen...
          Dan zou het kunnen dat de vogel wat extra energie nodig heeft en nu tijdelijk er voor kiest om vette en of oliehoudende zaden te eten. Ik zou het wel even in de gaten houden dat hij straks niet te vet wordt.

Opmerking

Oke, ik zal het even in de gaten houden.

Opmerking

Hoi,

vroeger gaf ik men vogels (gordelgrasvinken) altijd een voedersilo, en als dit op was vulde ik het bij. De laatste jaren geef ik ze elke dag 4 gr eten per vogel. Geen zaadje gaat er bij mij verloren, en zo hebben ze hun juiste mengeling binnen.

mvg
              Van Eyndt Luc

Opmerking

Dat laatste doe ik bij een Noordse Goudvink die in de huiskamer zit, maar dan wel 8 gr. per dag (ergens gelezen bij een kweker). Het leek me erg weinig, maar ik heb de vogel goed in de gaten gehouden en de eerste maand ook elke week uitgevangen om de buik te bekijken maar alles ziet er nu na 3 maanden prima uit. En inderdaad alles gaat op. Hij krijgt er enkele keren per week wel nog een stukje appel of wortel bij.
                Maar hoe heb je die 4 gr. bepaald ? Is dat een verhouding tov het gewicht van de vogel ? En als er jongen zijn, dan voor elk jong 4 gr. extra in de bak erbij ?

Opmerking

Het verschild van vogel tot vogel. Sommige vogels mogen alles eten en komen niet dik.
                  Andere kanaries geef ik dan enkel plat zaad in combinatie met pellets.
                  Mijn goudvinken krijgen ook een gram of 7 per vogel en ook nog wat pellets. Dit werkt prima.
                  Toch altijd je vogels in de gaten houden dat ze niet te dik komen.

Mvg

Opmerking

Aan die 4 gram ben ik als volgt gekomen. Ik gaf ze eerst 10 gram en ze waren veel te dik. Dan 6 gram en er bleef steeds een beetje van dezelfde zaden over , dus er was nog teveel want als ze honger zouden hebben zouden ze toch alles opeten. Dan heb ik 4 gram genomen en alle zaden waren op. Van het moment er jongen zijn, dan geef ik ze pas een voedersilo omdat de jonge voldoende eten moeten hebben.

mvg
                    Van Eyndt Luc

Opmerking

Ik ben ook wel een voorstander van deze methode maar in verband met mijn werk kan ik niet elke dag voeren, er zit wel eens een dag tussen soms.

Is er niet ergens een tabel te vinden van hoeveel gram een bepaalde vogel per dag tot zich moet nemen?

Opmerking

Opmerking

Working...
                        X