Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan kanarie vermagert zijn tijdens de rui?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kan kanarie vermagert zijn tijdens de rui?

Mijn kanarieman is momenteel nog in de rui. Hij voelde altijd prima aan, maar toen ik hem laatst in de hand had om zijn nagels te knippen kon ik het borstbeen voelen.

Vorige week is mijn popje overleden, zij was heel erg mager. Ze was al een tijdje niet in conditie en de man joeg haar ook steeds op. Dus ze zat al vanaf ong. eind juni apart van de man. Pop at en dronk wel goed maar zat veel ineen gedoken en wat bol op de stok. Vitaminedruppels gegeven, ontwormd (daarna kwam ze wel weer wat bij, maar knapte toch niet helemaal op) en een tijdje later ook nog anti-parasiet gegeven. Maar helaas heeft het allemaal niet geholpen.

Het mannetje is verder erg levendig en actief, baddert en eet goed. Is het normaal dat ze wat mager zijn in de rui? Maak me een beetje zorgen omdat de pop ook mager was (weet niet wat ze had) en is overleden. Popje had paarsachtige buikkleur. Toen ik het mannetje laatst bekeek zag ik dat hij dat ook heeft.
    Hij vertoont geen verschijnselen van ziekte, maar zou hij iets onder de leden hebben of zou het aan de rui liggen?
    Last edited by MirV; 31-08-2015, 19:17.

mischien moet je toch eens naar de dierenarts gaan.
    groeten gijs

Opmerking

Heb nog eens goed zijn buik bekeken, onderbuik is wel mooi roze. Het is meer ter hoogte van het borstbeen dat de huid paars is. Is dit normaal?

Opmerking

nee dit is niet normaal.
        groeten gijs

Opmerking

Wat zou dat kunnen wezen?

Opmerking

geen idee, heb het nog nooit gezien mischien dat iemand anders kan helpen.
            groeten gijs

Opmerking

Kan er op internet ook niet echt iets over vinden. Ook geen foto's van hoe het 'normaal' eruit ziet. Heb zelf ook geen vergelijkingsmateriaal.

Opmerking

plaats anders eens een foto van hoe het er uit ziet
                groeten gijs

Opmerking

Paarsachtige buik kan wijzen op een leverprobleem misschien antoxoplasmose. Vermageren tijdens de rui is niet normaal.

Opmerking

Ik heb er een foto van gemaakt, hoop dat het duidelijk genoeg is. Dit is de borst, onderbuikje is wel mooi roze.

Opmerking

Lastig te zien. Om het diertje verder lijden te besparen zou ik hem even meenemen naar de dierenarts. Die kan het beestje live bekijken en is er voor opgeleid.
                      Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

kan inderdaad niet zo zeggen of het goed is of niet, maar het verstandigst is inderdaad naar de dierenarts gaan
                        groeten gijs

Opmerking

En de vogel natuurlijk per direct apart zetten, wellicht heb je te maken met iets wat besmettelijk is en je wilt niet dat de rest het ook krijgt.

Opmerking

[COLOR="#0000CD"]Ziet er normaal uit voor een ruiende vogel.
                            Badwater, frisse lucht, voldoende groenvoer.
                            Meer hoeft niet te zijn.[/COLOR]

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
                              [COLOR=#0000CD]Ziet er normaal uit voor een ruiende vogel.
                              Badwater, frisse lucht, voldoende groenvoer.
                              Meer hoeft niet te zijn.[/COLOR]
                              Ja?
                              Ik hoop het, want als de rest aangeeft dat ik naar de DA ermee moet maak ik me toch wel zorgen. Weet niet wat ik nu aan moet houden. De vogel oogt/gedraagt zich niet ziek. Probeerde vanmiddag weer een heel voorzichtig deuntje te fluiten. Ik hoop dat hij na de rui weer wat voller wordt? Zijn borstbeen steeds nog wel wat uit (was voorheen niet).

Opmerking

Working...
                              X