Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Legnood

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Legnood

Gister om 18 uur bij een mooie wit bonte pop niks aan de hand, 2 uur later ligt ze op de grond. Legnood! Dierenarts heeft de ei verwijderd maar mocht niet baten. Om 22 uur was ze weg.

Verdorie!
    Groeten Niels

de volgende keer wat slaolie er op gieten en heel zachtjes masseren, dan komt het eitje er waarschijnlijk wel uit.
    groeten gijs

Opmerking

Hallo Gijs,

Is olijfolie misschien ook een idee?
      Groeten Niels

Opmerking

ja dat kan ook.
        groeten gijs

Opmerking

Lauw water (niet te warm) over de chloaca laten lopen en met ietwat lichte tegendruk het ei er uit laten komen.
          Geef het even rustig de tijd.
          Dus niet je vingers achter het ei zetten en er uit duwen maar juist heel voorzichtig vanaf de chloaca naar/over het ei. Het is eigenlijk een fluitje van een cent als je het eenmaal weet. Vogel daarna even warm zetten als het buiten te koud is en in de meeste gevallen overleeft het vogeltje het wel hoor.
          Last edited by Henk3; 26-07-2015, 08:27.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Het was ook een wind-ei. Dus geen harde schil. Is dat altijd bij legnood?
            Groeten Niels

Opmerking

Dat kan soms wel het geval zijn maar dat is niet altijd het geval.
              Bij een windei moet je meer kalk verstrekken want dan heeft de vogel te weinig calcium om een schaal om het ei te kunnen aanmaken.
              Grit moet altijd aanwezig zijn, gemalen eierschalen die je over hebt als je gekookte eieren gegeten hebt kan je ook geven.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
                de volgende keer wat slaolie er op gieten en heel zachtjes masseren, dan komt het eitje er waarschijnlijk wel uit.
                Was het altijd maar zo gemakkelijk

Opmerking

nou, bij de forpussen heeft dit tot nu toe altijd bij mij geholpen ( een keer of 6/7), als je er maar op tijd bij bent.
                  groeten gijs

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
                    nou, bij de forpussen heeft dit tot nu toe altijd bij mij geholpen ( een keer of 6/7), als je er maar op tijd bij bent.
                    Het zal dan toch niet met windeieren geweest zijn? In geval van een windei ga je met uw slaolie en maseren niet ver komen...
                    ps: 6/7 keer legnood? Wat was de oorzaak dan, dat is in ieder geval niet normaal.

Opmerking

nee ik bedoel dat, zo lang ik al vogels houd altijd slaolie heeft geholpen, niet bij 1 vogel maar in de loop der jare bij verschillende vogels.

het was inderdaad niet bij windeieren
                      groeten gijs

Opmerking

Bij legnood is het beste gewoon de dierenarts inschakelen, een windei iets te hard eruit duwen is per direct het doodvonnis van de vogel tekenen. Alleen "harde" eieren kun je (proberen) te verwijderen, maar als het ei dwars ligt kan het alsnog een zeer pijnlijke ervaring worden voor de vogel. Een keizerlijke snede is dan eventueel nog een oplossing (al is de vruchtbaarheid dan vaak over)
                        webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

Opmerking

gewoon ad druppels door het eivoer gedaan en ik heb nooit meer last van legnood

gr b

Opmerking

Ik heb vroeger een vogel gehad die ook steeds legnood had. Een oude kanariekweker adviseerde mij toen om de vogel wat druppels jonge jenever met water te geven 50/50 en dat werkte goed. Ok, je vogel wordt wel even suf maar dat was wel de truuk. Later had deze vogel geen last meer van legnood omdat de zaak na een paar eitjes wat opgerekt was zal ik maar zeggen. Ik heb de vogel echter niet meer ingezet voor de kweek natuurlijk.

Opmerking

Mijn vogels (gordelgrasvinken) kunnen het hele jaar door beschikken over kalk. Eens naar een toedracht gaan luisteren en daar vertelden ze dat een vogel ZELF VOELT of hij wel of geen extra kalk nodig heeft. Het heeft volgens mij weinig zin om een vogel vlak voor de kweek extra kalk te geven. Gewoon het hele jaar door beschikbaar stellen en dan maar hopen dat er geen legnood is.

Opmerking

Working...
                              X