Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bloedluis

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Hoi Dick,
    Waarom kan bloedmijt overdag niet op de vogels zitten,onder de veren is het toch ook donker.En vedermijt is volgens mij niet irritant stuitluis des te meer.(postduiven)
    Jan.

Opmerking

Hoi Jan, bloedluis is alleen s,nachts aktief.Ze zuigen het bloed op van de vogels en vertrekken daarna naar hun schuilplaats.Het zijn de kieren,naden,zitstokken,maar het kunnen ook andere plaatsen zijn buiten de broedkooi.Hier leggen ze hun eitjes en binnen de kortse keren heb je een explosie van bloedluis.Stuitluis is ook veermijt en is vaak met het blote oog te zien.De stuit,maar ook de schachtpennen worden letterlijk opgevreten.Als deze vogels,o.a.bij amerikaanse sijzen niet worden behandeld,zijn ze niet meer in staat om te vliegen en door conditie verlies het loodje leggen.Wees allert en vooral bij extreme warmte.De aanwezigheid van mijten en luizen wordt vaak onderschat in onze hobby.Zelf ben ik ook door schade en schande wijs geworden.Onnodig verliezen we vogels door dit ongedierte.Groet, Dick Pannekoek.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pannekoek Bekijk Bericht
        !Een goed en goedkoop middel tegen bloedluis is een flinke scheut dasty ontvetter en een flinke scheut spiritus,aangevuld tot een liter water in een plantenspuit doen en hier de kooien zeker 3x in de week mee besproeien.Hetis milieu vriendelijk,het ruikt fris en ook niet schadelijk voor de vogels en je gezondheid.Probeer het maar eens. Mvg, Dick Pannekoek.
        Is het dan ook niet erg als dit op de bodembedekking komt? Bedoel, ik vervang het bodemzand eens in de paar maanden, als ik 3x in de week daar dasty en spiritus op spuit, kan toch niet goed zijn?

Opmerking

Het bodemzand eens in de paar maanden vervangen vind ik zowieso veel te lang.Zelf heb ik in mijn kooien papier als bodembedekker en vervang dit wekelijks.In de broedperiode zelfs wel 2x. Maar dit terzijde. Ik probeer op dit forum alternatieven aan te reiken tegen de bestrijding van parasieten,zoals bloedluis.Nogmaals; ik besproei de kooien op de kieren,naden en zitstokken en niet op de bodem en/of zandlades in jouw geval.Hiermee wil ik mijn bijdrage aan dit onderwerp beeindigen.Bedankt voor de reakties. Mvg, Dick Pannekoek.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pannekoek Bekijk Bericht
            Het bodemzand eens in de paar maanden vervangen vind ik zowieso veel te lang.Zelf heb ik in mijn kooien papier als bodembedekker en vervang dit wekelijks.In de broedperiode zelfs wel 2x. Maar dit terzijde. Ik probeer op dit forum alternatieven aan te reiken tegen de bestrijding van parasieten,zoals bloedluis.Nogmaals; ik besproei de kooien op de kieren,naden en zitstokken en niet op de bodem en/of zandlades in jouw geval.Hiermee wil ik mijn bijdrage aan dit onderwerp beeindigen.Bedankt voor de reakties. Mvg, Dick Pannekoek.
            Toch erg bedankt voor de info, ik ken bloedmijt erg goed uit de reptielen wereld, en haat het beesje echt. Ik zelf gebruikt 404 ervoor, en ga jouw middel zeker proberen. Mijn broedhokken maak ik ook meerdere malen per week schoon. De voilere waar ik het over heb is 250/150/250, daar zitten 4 vogels in. Om dan elke week de bodem te vervangen is onzin

Opmerking

Wij gebruiken roofmijten (Dutchies), deze zetten we ook prventief in. Meer dan tevreden.

Opmerking

Nog een tip voor kwekers van kanaries en gelijke soorten: als er bloedluis is, zitten ze ook bijna zeker in de nesten. Verwijder de jongen even en zet het touwnestje 10 seconden in de magnetron..... De rode broeders zullen het zeker niet overleven. Of de vrouw des huizes hier blij mee is? Uiteraard de magnetron even schoonmaken.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

de meeste kanaries broeden in tralienestkastjes met metalen spijlen, dat gaat niet leuk worden in de magnetron . Of de plastic variant magnetron bestendig is betwijfel ik ook op langere termijn
                  webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

Opmerking

Aadje volgensmij had Hans het over het touwnestje dit gebruiken veel liefhebbers.
                    Jan.

Opmerking

Bij mijn duiven ging ik ook regelmatig met de brander door het hok heen. Zijn er ook mensen die dit ook bij hun zang/voilere vogel verblijven doen?

Opmerking

Ik doe dit beslist niet.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Peeters Bekijk Bericht
                          Ik doe dit beslist niet.
                          waarom beslist niet bert?

Opmerking

In verband met de risico's, zoals brandgevaar.
                            Geef mij maar roofmijten.
                            Moet wel zeggen dat ik de vogels in huis heb (Kweekkamer).

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
                              Aadje volgens mij had Hans het over het touwnestje dit gebruiken veel liefhebbers.
                              Jan.
                              Klopt....
                              Nog een tip: er is een apparaatje in de handel, een zgn stoomeend. Kun je met water vullen dat wordt elektrisch omgezet naar stoom.
                              Kun je gebruiken in kooien met naden of kieren. Overleeft ook geen luis..... Wel in een lege kooi gebruiken.
                              Last edited by Hans de Vries; 21-07-2015, 19:58.
                              Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Opmerking

Working...
                                X