Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bevruchte eieren na betreden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• bevruchte eieren na betreden

Hallo,
    Misschien een rare vraag, maar hoe lang nadat een man een pop betreden heeft kan de pop nog bevruchte eieren leggen?
    Ik heb een broedse kanariepop die aan de tweede ronde wil beginnen. Ze zat samen met de man en hun twee jongen in een kamervoliere, maar begon de jongen die net uitgevlogen waren te plukken. De man en de jongen zitten nu in een 'kleuterkooi' en dat gaat prima. Man voert goed en de jongen beginnen al zelf naar zaadjes te pikken
    De pop zit nu alleen en heeft haar nieuwe nest zo goed als af, maar heeft nog geen eieren gelegd. Totdat de man en jongen werden verkast (nu twee dagen geleden), paarden ze meerdere keren per dag. Nu uiteraard niet meer, dus hoe lang kan ze nog bevruchte eieren leggen of moet de man er dan weer bij?

Met vriendelijke groet,
    Claudia

Hang er een babykooitje aan en laat de man bij de pop dan kan ze de jongen niet plukken en worden ze nog altijd gevoerd!

Opmerking

Opmerking

Dat is bij een kanarie ook zo, zaad wordt opgeslagen. Vorig jaar had ik ook een pop waar geen man meer bij zat (ongeveer 1 week geleden eruit) en die toch spontaan weer ging leggen. 2 van de 4 eieren waren nog bevrucht.
        Als de pop na dag 1 1 dag overslaat (sommige poppen doen dat) kan er nog zaad via de eileider bovenin opgeslagen worden. Inderdaad blokkeert een ei in wording verder transport van zaad na een paring. Een pop met een ei heeft ook niet echt zin om te paren. Bij oversexte mannen (laat ik het zo maar noemen) gaat de pop soms wel zitten maar als je goed kijkt naar beider gedrag zie je dat het geen geslaagde copulatie is. Soms ook gaat ze vechten of vluchten, het hangt af van het karakter van de pop.
        Last edited by florino; 16-04-2015, 12:43.

Opmerking

ik vang er de man af als het eerste ei is gelegd, pop legt gemiddeld 4 tot zes eieren, als ik een nestje heb met zes eieren zijn deze normaal gesproken allemaal bevrucht, dus je kunt minimaal uitgaan van 5 dagen, mits ze in goede conditie zijn.

Opmerking

Bedankt voor de antwoorden! De man begon inderdaad achter haar aan te jagen vandaar mijn beslissing om hem samen met de jongen apart te zetten. Dit geeft de pop ook even wat rust, ik zou het alleen erg jammer vinden als ze begint met leggen om vervolgens haar energie te stoppen in onbevruchte eieren omdat er geen man meer bij gezeten heeft, vandaar mijn vraag. Ik heb weer heel wat opgestoken ☺

Groet,
            Claudia

Opmerking

Clauda, als je geen babykooi hebt gewoon de man en keer of 2-3 per dag even bij de pop zetten.

Die jongen wat eivoer aanbieden op de bodem kunnen ze best een uurtje zonder voerende man.
              http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

Na de paring kan je na vijf dagen het eerste eitje verwachten. Als het goed is,dan is het hele legsel bevrucht.Als ik wisselbroed toepas,dan laat ik voor de zekerheid,tot het eerste eitje is gelegd,de man erbij.In jou geval,zou ik de man er toch bij laten en de jongen apart in een babykooi.Ik ben bang,als de pop pas na vijf dagen nog geen eitje heeft,het legsel onbevrucht zal zijn. Groet,Dick Pannekoek.

Opmerking

We zitten nu op dag twee na de laatste paring (en ze zijn flink bezig geweest, geloof me ��), dus ik wacht het nog even af. Het eruit vangen van de man vind ik behoorlijk stressvol voor de vogels en die bsbykooien zijn vrij klein terwijl de kuikens nu in een ruime kooi zitten waar ze zich prima in vermaken.

Groet,
                  Claudia

Opmerking

Net de kooien van de kanaries even open gezet voor een vrije vlucht. De vogels staan in de huiskamer en zijn gewend om regelmatig even los te vliegen. Ze waren er beide in een mum van tijd uit. Na het strekken van de vleugels ging de man weer even bij zijn kuikens langs voor een hapje. Toen samen in de kooi van de pop, daar samen wat eten, weer terug naar de jongen waar de man weer braaf voerde en de pop de verleiding niet kon weerstaan om wat veertjes uit een van de jongen te trekken. Allebei weer terug naar de kooi van de pop waar gepaard werd. En ja hoor, man weer terug naar de jongen waarna de deurtjes van de kooien dicht gingen.
                    Wat zijn ze toch leuk, die kanaries ��.
                    Ik begrijp heel goed dat dit onmogelijk is voor iemand met meerdere vogels in een buitenvoliere of schuur, maar voor mij is dit een mooie oplossing.

Groet,
                    Claudia

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pierre Bekijk Bericht
                      Net de kooien van de kanaries even open gezet voor een vrije vlucht. De vogels staan in de huiskamer en zijn gewend om regelmatig even los te vliegen. Ze waren er beide in een mum van tijd uit. Na het strekken van de vleugels ging de man weer even bij zijn kuikens langs voor een hapje. Toen samen in de kooi van de pop, daar samen wat eten, weer terug naar de jongen waar de man weer braaf voerde en de pop de verleiding niet kon weerstaan om wat veertjes uit een van de jongen te trekken. Allebei weer terug naar de kooi van de pop waar gepaard werd. En ja hoor, man weer terug naar de jongen waarna de deurtjes van de kooien dicht gingen.
                      Wat zijn ze toch leuk, die kanaries ��.
                      Ik begrijp heel goed dat dit onmogelijk is voor iemand met meerdere vogels in een buitenvoliere of schuur, maar voor mij is dit een mooie oplossing.

Groet,
                      Claudia
                      Uitstekende oplossing ook als je geen moeite met vangen hebt, overigens zou ik het precies zo doen als Wiggel aangeeft. Volgens mij ben je een natuurtalent. Let eens goed op het gedrag van de man en pop direct voor en na de paring. Heel ritueel gedrag, ik vind dat mooi om te zien.
                      Uitvangen van een man is zeer eenvoudig met een klein netje. Ik kan een vogel meestal zo van de stok pakken, en een fokman weet na een paar keer heel goed wat de beloning is: die blijft heel rustig zitten.

Opmerking

Working...
                      X