Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe eitjes bewaren?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Hoe eitjes bewaren?

Hallo,

Ik wil de eitjes van mijn kanarie's weghalen en terug leggen zodat de jongen gelijktijdig uitkomen, maar ik weet namelijk niet hoe ik de eitjes moet bewaren.

Kan er mij iemand helpen???

hallo

je kunt de eitjes gewoon in een bakje met voer leggen, wel draaien 2x per dag dacht ik?.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Lou Bekijk Bericht
      Hallo,

Ik wil de eitjes van mijn kanarie's weghalen en terug leggen zodat de jongen gelijktijdig uitkomen, maar ik weet namelijk niet hoe ik de eitjes moet bewaren.

Kan er mij iemand helpen???
      Zelf leg ik de eitjes in een bakje met schelpenzand. De eitjes kan je er het beste uithalen en terugleggen met een eierpincet (te koop in een goede dierenwinkel). Als je het met de hand doet breken ze vlug. In de plaats van het weggenomen ei leg ik een kunst eitje. Wanneer het 5e ei gelegd is, krijgt de pop haar eigen eitjes weer terug.
      Succes

Opmerking

lou er zijn verschillende manieren, ik doe het als volgt, wanneer het popje het eerste ei heeft gelegd, normaal gesproken in de ochtend, leg ik het in een bakje met zaad met de punt naar beneden, in het nestje leg ik dan een nep eitje, normaal gesproken ligt er de volgende ochtend weer een eitje , dit leg ik weer met de punt naar beneden in het bakje met zaad, nu leg ik geen nep eitje extra in het nest , dus er blijft maar een nep eitje in het nest liggen, er zijn er die wel voor ieder eitje een nep eitje terugleggen maar ik doe dat niet, mijn ervaring is dat dit geen verschil uit maakt, wanneer ik morgens het vierde eitje heb geraapt, leg ik diezelfde avond de vier eitjes terug in het nestje, en haal het nep eitje weg, mocht het popje een vijfde eitje bijleggen in de volgende ochtend heb je maar een verschil van een paar uur, eitjes omdraaien doe ik ook niet, dit is pas van toepassing als je de eitjes om de een of andere redenen langer dan 6 of 7 dagen moet bewaren, zo doe ik het maar er zijn natuurlijk ook andere manieren, ieder baas op zijn eigen hok.

Opmerking

hallo eitjes weg nemen doe ik ook maar leg wel voor ieder gelegd ei een kunst eitje er in ik leg ze op schelpen zand
          en als er vier zijn gelegd leg ik ze terug . draaien hoeft inderdaad niet .
          dan na 13 dagen komen ze allemaal die bevrucht zijn uit in een paar uur tijd .

succes

Opmerking

Ieder heeft een methode. Ik haal tot en met het derde ei de eitjes weg en vervang ze iedere keer door een kunstei. De eitjes bewaar ik in een bakje met hetzelfde nestmateriaal (sisal). Ik draai niet, maar bewaar ze wel in een donkere kast waarin de temperatuur niet echt anders is dan buiten de kast, maar dus wel zonder zonlicht. Brandend zonlicht is funest. Doorgaans leggen de kanaries 5 eitjes. Soms vier. En bij uitzondering wel eens drie. Als de jongen uitkomen is er hooguit verchil van maximaal 24-48 uur. Dat kan. Bij een te groot verschil (bijv. 5 dagen) worden de kleintjes onvoldoende gevoerd omdat de groten alles weghappen of erger; er is kans op vertrapping van de kleintjes. Waarom ik bij drie eieren alles terugleg? Tja, bij hoge uitzondering stopt de kanarie bij drie eieren, zou ik dan wachten op het vierde ei, dan kan dat wel eens heel lang duren (of nooit) terwijl de pop al aan het broeden is. Doorgaans komt er na ca 18 dagen een jong, wel afhankelijk van temperatuur, maar na 21-23 dagen zitten stappen bij mij de poppen er altijd vanaf. Met te lang afwachten mis je dus een kans op jongen.

Opmerking

da8 ik weet niet of jij wel goed rekent, maar kanaries komen na 13 of 14 dagen broeden uit het ei, ik weet niet hoe jij aan 18 dagen komt, dit heeft niets met de temperatuur te maken, als je de vierde dag s, avonds de eieren teruglegt, en of hij dan 2 3 of 4 eieren heeft gelegd doet niet ter zake, ze slaan soms ook wel een dag over met leggen.

Opmerking

Begin augustus worden de gelegde eitjes niet meer verzorgd.
                De rui begint of de vogels zijn al bezig met de rui, er komt dus niets uit.

Wessel van der Veen.

Opmerking

Hoe eitjes bewaren?

Ik reken wel goed. Het gaat hier al zo vanaf 1989. Ik broed onverwarmd, maar voer wel het licht op. Alleen met mutanten heb ik wel eens vlotter gebroed.
                  De opmerking van wessellouw klopt natuurlijk, in augustus breekt de rui-periode aan, maar dat was de originele vraag niet.

Opmerking

Working...
                  X