Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
zo ken ik ook een kanarie fokker
die eens in de 6 weekjes 3 tm 4 druppeltjes ivermectine in het drinkwater doet hij zet het smorgens neer en anderdaags neemt hij het smorgens weer weg (hij doet dit al jaren .
Dan zal hij waarschijnlijk ongeveer 100 ml water gebruiken als hij tenminste de 2 ml per liter water aanhoud.
Ik heb veel vogels dus ik maakte het per liter aan, dus 8 ml op 4 liter water bijvoorbeeld. Als je er maar een paar hebt zal je met druppels moeten werken inderdaad of gewoon een liter aan maken en de overschot weggooien.
Dan zal hij waarschijnlijk ongeveer 100 ml water gebruiken als hij tenminste de 2 ml per liter water aanhoud.
Ik heb veel vogels dus ik maakte het per liter aan, dus 8 ml op 4 liter water bijvoorbeeld. Als je er maar een paar hebt zal je met druppels moeten werken inderdaad of gewoon een liter aan maken en de overschot weggooien.
hij doet het ook in 1 liter water
wat heb ik een leuke hobby .
juist vogels houden :) :)
4 druppels in 1 liter water en ze blijven weg, dat was hier helaas wel anders....
ik heb het dan wel niet over bogena parasita ( of hoe het genoemt word
ik heb een flesje via die fokker wat 200 kanarie,s heeft zitten .
welk spul doet u dan in het water .
wat heb ik een leuke hobby .
juist vogels houden :) :)
Ik gebruik Noromectin wat Ivermectine bevat.
(het gaat dus om Ivermectine, dat moet er in zitten)
Wiggel, is dat spul werkelijk zo goed? Een aantal weken geleden een flesje gehad om te proberen maar bij ons was dat na drie dagen al op en dan kan je nog niet goed meten of het heeft geholpen. Dus kon het niet herhalen het advies was overigens na 6 weken. Hoor het graag van je.
Sterk verhaal tenzij het volgende wordt gedaan:
Er is een nieuwe methode gepropageerd door niet de minste dierenarts/ kweker waarbij bij de dieren aan het einde van de dag de waterflesjes worden weggehaald en dan de volgende ochtend wordt de ivermectine aan het drinkwater toegevoegd en dat drinken de vogels dan onmiddellijk. Dat gaat inderdaad met 3-5 druppels per liter, 1x per week en 5 weken aaneengesloten (3x per jaar). Persoonlijk zou ik de dieren 1 uur-enkele uren geen water geven, in plaats van overnacht, daarna gaan ze echt wel drinken. Ik neem aan dat het hier gaat om de oraal toe te dienen ivermectine, het staat niet op het A4 tje wat de methode beschrijft.
Waarom zo? Ivermectine is instabiel (en niet oplosbaar) in water. Zodra je het mengt met water breekt het af of zakt het op de bodem. Het idee is dan om dat voor te zijn. Ik heb dit zelf nooit uitgeprobeerd om de simpele reden dat ik nooit bloedluis heb gehad (of luchtpijpmijt) maar een goede kweker van onze club verzekerde me ervan dat het echt werkt.
De truuk met Noromectine drench/ orale ivermectine is dat er een hulpstof aan de oplossing wordt toegevoegd waardoor de ivermectine omhult wordt en minder in contact komt met water. De zo ontstane (vettige, polaire) bolletjes (micellen) zorgen ervoor dat de in het micel aanwezige ivermectine minder snel afbreekt, in het water blijft en niet op de bodem van het flesje.
Aangezien ik alleen voor een TT ivermectine geef, zodat overstekende bloed/verder/zwarte luis geen poot aan mijn kanarie krijgt, blijf ik het maar bij het druppie op de buik (of nek) houden. Maar ik vind de wateronthoudingsmethode voor 1- enkele uren wel de moeite van het proberen waard voor degenen die met bloedluis te kampen hebben!
Wiggel, is dat spul werkelijk zo goed? Een aantal weken geleden een flesje gehad om te proberen maar bij ons was dat na drie dagen al op en dan kan je nog niet goed meten of het heeft geholpen. Dus kon het niet herhalen het advies was overigens na 6 weken. Hoor het graag van je.
Ja, dat spul is werkelijk zo goed en probeer volgende keer eens met 1 ml/liter en dan iedere 3 weken.
Vinkie, ik geloof nog steeds in het middel al ben ik overgestapt op de versie die je op de vogel aanbrengt.
De hoofdrede is dat ik met de orale versie toch een hok vol bloedluis kreeg.
Zaak is om de dosering goed te krijgen. 2 ml / liter water en dan 1 keer per 6 weken was hier niet voldoende, moet ik er wel bij zeggen dat ik verder helemaal niks heb behandeld hier. (hokken)
De kennis waar ik het van heb kreeg ook weer wat last van luis bij 1 keer per 6 weken.
Hij geeft het nu 1 keer per 3 weken en dan gewoon 2ml / liter water.
(hij heeft dit in stappen veranderd)
Wat Florino aangeeft is sowieso een goede methode. als je het drinken weghaalt voor een paar uur, uiteraard niet bij 35 graden, hebben de vogels dorst en weet je zeker dat ze bij ophangen meteen gaan drinken.
Het medicijn zal best afbreken in water, is bij veel medicijnen en vitaminne.
Dus hoe sneller na mengen ze het binnen krijgen hoe beter.
LET ER WEL OP DAT ZE NIER EEN HALVE DAG ZONDER DRINKEN ZITTEN !!!
ik heb zelf geen ervaring met middeltjes tegen bloedluis in het water, het zou wel een makkelijke manier zijn om van dat ongedierte af te komen , als het spul zo goed zou werken als er wordt beweert snap ik niet waarom dit nog niet in de kippen branche is ontdekt, daar is de bloedluis al decennia een probleem.
Opmerking