Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Middel tegen bloedluis door het water

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Ja, ik ben nu eenmaal heel voorzichtig als het mijn Spaanse Timbrado's
    aangaat. Zij krijgen elke dag zuiver drinkwater zonder enige toevoeging.
    Vergif in het drinkwater belast o.a. ook de maag van de kleine vogels en
    dat wil ik niet.
    Middelen die niet voor vogels bestemd zijn wijs ik af. Aan allerlei getheoretiseer waag ik mij in dit geval niet.
    Dierenartsen zijn meestentijds toch geen kanariefokkers en zij baseren zich
    zeker niet altijd op de praktijk maar op het gebied van wat bij een bepaald gewicht de grens is van het toelaatbare.
    Sommigen geven 2 druppels Ivermectine 0,12% in de kale nek,maar ook dat is te veel. Dat is bedoeld voor duiven. Voor kanaries is 1 druppel genoeg en voldoet in de praktijk.
    Wat anderen uitspoken met de gezondheid van hun vogels is hun zaak,
    maar ik en velen met mij kunnen eenieder verzekeren van de effectiviteit
    van die 1ne druppel 0,12% Ivermectine.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Denk je nu echt dat 'wij', de kwekers die Noromectin door het drinkwater doen de 'veilige dossering niet kennen. Dat heet kennis en gaat over van liefhebber naar liefhebber.

Jammer dat jij daar niet bij hoort blijkbaar want jij houd jou geweldige middel geheim. Je hebt dus liever dat bij andere kwekers de vogels er niet van profiteren, lekkere vogelliefhebber ben jij.....
      mijn kennis over toxicologie, dat de hoeveelheid ivermectine die je gebruikt voor de behandeling van kanaries, wel eens dodelijk zou kunnen zijn voor bv. goudbuikjes of kleinere aanverwante soorten exoten. Hierbij vind ik de redenering van Antoni goed dat je voorzichtig dient te zijn, want zijn Spaanse tibrado's wijken in lichaamsgewicht wel af van de goede- en robuste T.T. exemplaren aan kleurkanaries. Tevens is het een algemeen gekend gegeven dat je een dergelijke ivermectine drinkwaterbehandeling niet gaat uitvoeren bij de warme- tot hete dagen, omdat vogels dan veel meer gaan drinken en ze derhalve ook grotere hoeveelheden ivermectine gaan opnemen. Dat had u eigenlijk ook moeten vermelden in uw commentaar.

Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinwinkel.

En ja, dat produkt dat ik gebruik is besproken geweest op een recente vergadering van de speciaalclub van gouldamandines Limbra. Zij, die op die vergadering waren, weten het en laat dan dat een beloning zijn voor deze liefhebbers die nog naar vergaderingen gaan en actief deelnemen aan het verenigingsleven.

Opmerking

Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

kennis delen

Is dat ook niet mede het doel van vogelcafde,
          Om kennis te delen??

Opmerking

Finger pointing

Natuurlijk bestaat de kans dat forum leden een bepaald onderwerp niet hebben gelezen, op vakantie waren of wat dan ook en voor die reden niet op een topic hebben gereageerd.

Zelf reageer ik ook niet altijd op onderwerpen omdat mijn gedachtengang niet overeen loopt met die van anderen en ik geen zin heb in discussies van nietus,/wellus.

Wel leven en laten leven want eenieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

Het is in NL en Belgie vroeg in de morgen stond so "Have a happy day"

Groet, Kees, NT, Oz.

Opmerking

Ik denk dat het hier gaat om Moxidectin, product van Bayer, aktief tegen wormen en bloedzuigende parasieten. Reeds veel gebruikt in het buitenland.
              Natuurlijk, gezien de eitjes van de rode mijt 9 maanden overleven kan ik mij niet voorstellen dat een dergelijke kuur een besmet hok 100% mijt-vrij krijgen kan.

Opmerking

Opmerking

Quote: wanneer een dergelijke sukkel Jan met de korte achternaam het met een lepeltje of kopje toedient.

Ikzelf doe alleen een dubbele jenever in een koppie.

Ook gebruikte ik zelf al jaren Moxidectine of Mocidectine plus. Deels omdat we het op onze boerderij gebruiken voor de schapen.
                  De PLUS gebruiken we hier aan deze kant voornamelk voor de vruchten en insecten eters.

Over dosering kan ik op het moments niet zeggen omdat ik mijn data een uur of 8 vliegen hier vandaan op mijn kantoortje heb liggen en aan dat programme "raden maar" doe ik al in geen jaren meer mee. Zou eerst de feiten nog eens moeten doorlezen voor ik het zou publiceren.

Verder nog even vermelden dat bij schapen, geiten en eenhoevige dieren de cycle voor de wormen kort is( 28 dagen). Als we thuis de dieren tegen wormen behandelen gaan ze wel een verse weide in anders heeft het weinig zin en worden ze zo weer besmet. Is dat iets dat we met de vogels ook in de gaten zounden moeten houden en de kooien en vluchten ook tegelijkertijd zouden moeten ontsmetten?

Groet, Kees, NT, Oz.

Opmerking

Moxidectine is een zusterverbinding van Ivermectine, men zegt een veiliger alternatief. ik zou moeten gaan zoeken wat er over de effectieve dosering bekend is. Best interessant.

Het heeft altijd zin om tijdens een behandeling zoveel mogelijk de veroorzaker te bestrijden. Je moet met die bestrijding doorgaan totdat er geen mijt meer te bekennen is op je plakstrip of in knijper of kokertje rond de stok. En dan gaan zoeken op welke wijze ze de weg naar het verblijf gevonden hebben. Het lastige is dat wij geen extra verblijf voor de vogels hebben om ze in te doen en dan net zo lang te wachten totdat de mijt verhongert. Wat ook lastig is is dat we geen kierloze buitenvoliere hebben

Een dubbele jenever zo in je koppie gieten (vanuit de kruik?) is ook wel iets voor een cowboy

Opmerking

zinnige discussie

Al met al wordt het nog wel een boeiende discussie zo.

Opmerking

Ik gebruik Ivomec voor varkens 10 druppels op een liter water en geen last van dat ongedierte.

Rooie Theo

Opmerking

ik gebruik geen ivomec en heb ook geen last van varkens.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Rooie Theo
                            Ik gebruik Ivomec voor varkens 10 druppels op een liter water en geen last van dat ongedierte.

Rooie Theo
                            Dan zal dat ongeveer 0,5ml/liter zijn van de 1% oplossing dus 5 mg/l Ivermectine.

Heb je wel mijt gehad en toen deze behandeling uitgevoerd? Staat er in de bijsluiter dat het oraal te geven is of per injectie...

De vakliteratuur (Dorrestein) geeft als effectieve dosis 10 mg/l dus het dubbele, maar 2x lager dan Wiggel geeft. Kan heel goed dat gebruikers hebben gezien dat 20 mg/l toch beter resultaat geeft. Dat gaat zo van ervaren gebruiker naar gebruiker zoals Wiggel zegt. Je moet dan wel de oraal te geven Ivomec of Noromectine gebruiken, ook precies zoals Wiggel al mailde. Niet die van de druppels van Bogena voor in de nek.

En begin met een paar vogels, uiteraard.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door florino
                              Wiggel, geef me een seintje als de ivermectine het niet meer doet. Dan gaan wij over op FR mix: Florino's Repelsteeltje mix. Dan gaan we binnenlopen!
                              Zoals al eerder aangegeven heb ik ze deze keer maar weer met een wattenstaafje bestreken.

Een door mij zeer gerespecteerde vogelvriend, waar ik de orale Noromectin van heb, had ook bij 1 keer per 6 weken door het water af en toe wat last van luis.

Hij is zijn frequentie gaan verhogen en is nu uitgekomen op 1 keer per 3 weken en hij is nu al een hele poos bloedluisvrij.

Zijn vogels vallen nog steeds niet van het stokje.

Mocht ik het probleem met de luisjes niet opgelost krijgen met Noromectin dan zullen we samen wel naar een andere oplossing zoeken.

Ik vertel altijd alles eerlijk en dat krijg je dan soms terug op je bord maar daar kan ik wel tegen. Ik respecteer verder iedereen hier ook de mensen waar ik het niet mee eens ben. Uiteindelijk doen we het allemaal op onze eigen manier en zolang je niet zomaar wat aanrommelt is dat geen enkel probleem.

Ik krijg ook nog steeds erg vaak adviezen van kwekers met veel meer ervaring en ben daar erg blij mee en luister daar ook echt wel serieus naar. Maar als het puntje bij paaltje komt trek ik wel altijd mijn eigen plan

Wiggel
                              http://wiggel.skyrock.com/

Opmerking

zo ken ik ook een kanarie fokker
                                die eens in de 6 weekjes 3 tm 4 druppeltjes ivermectine in het drinkwater doet
                                hij zet het smorgens neer en anderdaags neemt hij het smorgens weer weg (

hij doet dit al jaren .
                                wat heb ik een leuke hobby .
                                juist vogels houden :) :)

Opmerking

Working...
                                X